20.4.2024

Kysy autoista: miksi Suomessa ei ole kohtuuhintaisia sähköauton ajoakun analysointipalveluja?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Käytetyn sähköauton ajoakun kunnon arvioiminen on keskeinen vaihe ennen ostopäätöksen tekemistä.

Kysymys: Miksi Suomessa ei ole syntynyt kohtuuhintaisia sähköauton ajoakun analysointipalveluja? Tämä olisi erityisen tärkeää käytettyä sähköautoa ostettaessa.

Suomessa on ollut kasvava kiinnostus sähköautoja kohtaan, ja niiden määrä on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina. Monet harkitsevat myös sähköauton hankkimista käytettynä, mutta sähköauton ajoakun analysointi on suhteellisen kallista varsinkin, kun on vasta tekemässä hankintapäätöstä. Akun kunnon arvioiminen on tärkeää, sillä akun vaihtaminen tai korjaaminen voi olla erittäin kallista.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen korostaa, että käytetyn sähköauton hankinnassa on oltava erityisen tarkkana.

– Lukijan esittämä kysymys on erinomaisen hyvä. On tärkeää, että ennen hankintapäätöstä käytettyyn sähköautoon tulee tutustuttua huolellisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa riittävän pitkää, mielellään yön yli kestävää, koeajoa sekä kattavaa perehtymistä auton kuntoon, Vesalainen suosittelee.

Puolueettoman tarkastuksen merkitys korostuu sähköautojen kohdalla

Koska esimerkiksi painauma akkukotelossa on usein hylkäysperuste katsastuksessa ja sen korjaaminen voi olla todella kallista, pitää auton pohja tutkia huolellisesti. Parhaiten tämä onnistuu viemällä auto puolueettomaan kuntotarkastukseen, joita tehdään muun muassa katsastusasemilla.

– Omin silmin, ilman nosturia ja asiantuntemusta, akkukotelovaurioiden havaitseminen on käytännössä mahdotonta, Vesalainen toteaa.

Kuntotarkastuspakettien sisällöt vaihtelevat, joten kannattaa huolellisesti perehtyä eri vaihtoehtoihin ennen ajan varaamista.

– Perusteellisessa kuntotarkastuksessa selviää muun muassa alustan nivelien ja puslien kunto, jotka ovat usein kovilla sähköauton polttomoottoriautoa suuremman massan vuoksi. Myös jarrujen toiminta ja jarruosien kuluneisuus tulee tarkastettua, Vesalainen kertoo.

Lisäksi sähköauton kuntotarkastuksessa on erityisen tärkeää saada tietoon akun SoH-arvo (State of Health), joka ilmaisee akun varauskyvyn prosentteina verrattuna uuteen autoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarjontaa saisi olla enemmänkin

Kun sähköautojen määrä kasvaa, niitä alkaa näkyä yhä enemmän myös käytettyjen autojen markkinoilla.

– Toivon itsekin kysyjän tavoin, että kuntotarkastuksia tekevät tahot toisivat markkinoille nykyistä enemmän selkeästi sähköautoille räätälöityjä, kattavia tarkastuspaketteja. Niille on tarve jo nyt ja tulevaisuudessa entistä enemmän, Vesalainen painottaa.

Sähköautojen suosion kasvaessa ja teknologian kehittyessä on mahdollista, että markkinoille ilmestyy uusia yrityksiä ja palveluja, jotka vastaavat tähän kasvavaan tarpeeseen.

– Veikkaukseni on, että tarpeeseen on havahduttu hieman myöhässä ja uusien tuotepakettien suunnittelu sekä henkilökunnan kouluttaminen ottavat väistämättä oman aikansa. Aluksi myös palveluja tarjoavat yrittäjät ovat todennäköisesti olleet varovaisia esimerkiksi laiteinvestointien suhteen, erityisesti kun sähköautojen – etenkin käytettyjen – määrä on vielä ollut vähäinen. Tämä on ihan ymmärrettävää varovaisuutta, kun ollaan oltu uuden asian äärellä, Vesalainen pohtii.

– Toivotaan, että tilanne tästä paranee ja että tarjonnan lisääntyminen vaikuttaisi myös tarkastusten hintatasoon kuluttajaystävällisellä tavalla, Vesalainen jatkaa.

Teksti: Sini Ylivakeri

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Luetuimmat