26.11.2020 Ajoneuvot Kysy autoista: riittääkö sähköauton mukana tuleva sukolaturi kotilaturiksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä viikolla annamme vastauksen lukijalle, jota askarruttaa niin sanotun sukolaturin käyttö kotilatauslaitteen korvikkeena. Kysymys: Riittääkö sähköauton mukana tuleva ns. sukolaturi kotilaturiksi?Vastaus: Kyllä ja ei. Käytännössä vähäisen ajosuoritteen autoilijat saavat sukolaturin kautta yön aikana tarpeeksi energiaa ajotarpeensa täyttämiseksi. Lähtökohtaisesti sähköauton mukana tuleva sukopistorasiasta virtansa ottava latauslaite on kuitenkin tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. Usea valmistaja onkin nimennyt laturin tilapäislatauslaitteeksi ja muun muassa Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK kutsuu kotitalouspistorasiasta tai voimapistorasiasta virran ottamista tilapäislataukseksi. Lakiteknistä estettä auton säännölliseen lataamiseen normaalista pistorasiasta ei kuitenkaan ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtaa voi saada tarpeeksi, miksi se ei ole ok?Usea sähköautoilija kuitenkin kertoo lataavansa autoaan pääsääntöisesti suko-pistokkeesta, eikä näe tarvetta oman kotilatausaseman asennuttamiselle. STEK:in mukaan tavallisia kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään pitkäkestoista kuormitusta suurella virralla, jonka vuoksi latausjohtojen virta on yleensä rajoitettu toimimaan 8–10 ampeerin virralla, vaikka pistorasia kykenisi antamaan 16 A. Näin ollen, jos auto olisi iltakuudesta aamuseitsemään tilapäislatauslaitteessa, 10 ampeerin virralla energiaa siirtyisi autoon 30 kilowattituntia, eli kulutuksesta riippuen 100–200 kilometrin verran. Kotitalouspistorasia riittäisi energian puolesta siis varsin monen autoilijan päivittäisen ajosuoritteen täyttämiseen.STEK:in mukaan suositeltavin tapa kotilataamiseen on kuitenkin kiinteä latauslaite, joiden liittimet on suunniteltu kestämään suuria ja jatkuvia virtamääriä. Kotilatauslaitteen hinnat ovat noin 500–2 000 euroa ja sellaisen asentamiseen tarvitaan sähköalan ammattilainen.Huonokuntoinen pistorasia voi syttyä tuleenTurvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes suosittelee myös sähköauton lataamista varsinaisella latausasemalla niiden tehokkuuden ja turvallisuuden vuoksi. Etenkin huonokuntoiset pistorasiat voivat kuumentua liian kovassa käytössä huomattavasti. Ylikuumenemisen seurauksena liittimet voivat kulua ja pistorasia tummua – pahimmassa tapauksessa pistorasia saattaa jopa syttyä tuleen.Kun sähköautoa ladataan suko-pistokkeesta, tulee tarkistaa pistorasian kunto esimerkiksi seuraamalla ettei pistotulppa kuumu noin tunnin mittaisen latauksen aikana. Lisäksi laturiosa kannattaa tukea hyvin, ettei se aiheuta pistorasiaan vääntöä.Sähköteknisen alan standardointijärjestö SESKO huomauttaa myös, että vakuutusyhtiöt voivat asettaa vakuutusehdoissaan ja suojeluohjeissaan lisävaatimuksia kotitalouspistorasian käytölle sähköauton lataamiseen – ennen säännöllistä sukolatausta kannattaa siis ainakin pirauttaa vakuutusyhtiöön ja tarkistaa sen kanta pistorasialataukseen. Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Teksti: Eetu Kokkonen Grafiikka: Jari Saarentaus Lähteet: STEK, Tukes, SESKOMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti