14.4.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: voiko auton suunnittelulla ehkäistä takavalojen likaantumista ja peittymistä lumesta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton suunnittelulla voidaan periaatteessa ehkäistä takavalojen likaantumista, mutta tähän asti se ei ole ollut autonvalmistajien kannalta tarpeeksi kannattavaa. Kysymys: Takavalot (henkilö-, kuorma-autot, bussit ja rekat) usein lumen ja/tai kuran peitossa. Nykyisten autojen takavalot eivät kehitä lämpöä lumen sulattamiseen. Ihmetyttääkin miksi autotehtaat eivät suunnittele ratkaisua pulman poistamiseksi - esim. ilmavirtausta hyödyntäen.Auton takaosaan ajossa kerääntyvä lika ja lumi ovat tuttuja ongelmia monelle autoilijalle. Lian kertyminen etenkin takavalojen päälle huonontaa ajoneuvon näkyvyyttä taakse ja vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakavalojen lämmittäminenLumen kertymisen umpioihin voisi ratkaista esimerkiksi lämmittämällä, samanlailla kuten takalasin tai sivupeilit. Markkinoilla onkin jonkun verran jälkiasenteisia led-valoja lämmittimellä, tosin enimmäkseen kuorma-autoihin ja rekkoihin.Yksi syy siihen, miksi lämmitetyt takavalot eivät ole yleisesti käytössä autoissa, on se, että ne eivät yleensä kerää niin paljon lunta tai likaa, kuin esimerkiksi auton tuulilasi. Lisäksi takavalojen näkyvyyttä ei priorisoida samalla tavalla kuin etuvalojen, koska takavalojen tarkoitus on lähinnä auttaa takana ajavia havaitsemaan auton, kun taas etuvaloja tarvitaan etenkin pimeässä navigoimiseen.Lämmitettyjen takavalonumpioiden lisääminen autoihin kasvattaa myös auton valmistuskustannuksia. Niiden tekeminen vaatisi uusien osien suunnittelua ja valmistamista, mikä tietenkin maksaa. Lisäksi lämmitettyjen takavalojen käyttö vaatii sähköä auton akusta, mikä voi vaikuttaa auton polttoainetalouteen ja energiatehokkuuteen.Vaikka takavalojen lämmitys voi olla hyödyllistä joissakin olosuhteissa, sitä ei yleensä pidetä välttämättöminä auton toiminnan kannalta, joten niitä ei ole juurikaan kehitetty henkilöautoihin.Aerodynamiikan parantaminenAerodynamiikalla tarkoitetaan sitä, miten ilmavirta liikkuu auton ympärillä, kun auto kulkee eteenpäin. Ilmavirran liike auton ympärillä vaikuttaa auton liikkumiseen ja käyttäytymiseen tiellä. Auton aerodynamiikkaa parantamalla voidaan ehkäistä likaa ja lunta kertymästä ilmavirran mukana auton takaosaan.Hyvä aerodynaaminen suunnittelu laskee myös auton polttoaineen kulutusta vähentämällä ilmanvastusta, sillä tällöin auton liikkuminen eteenpäin vaatii vähemmän voimaa. Auton muotoilulla on suuri vaikutus sen aerodynamiikkaan. Kun ilmavirta kulkee auton yli, auton muotoilu voi aiheuttaa pyörteitä, jotka kerryttävät likaa takaosaan. Pyörteet lisäävät myös ilmanvastusta, mikä puolestaan vaikuttaa negatiivisesti auton suorituskykykyyn ja lisää polttoaineenkulutusta.Auton aerodynamiikkaa voidaan parantaa suunnitteluvaiheessa esimerkiksi muuttamalla takalasin kaltevuutta tai lisäämällä aerodynaamisia elementtejä, kuten spoileri, taka- tai etulippa.Esimerkiksi viistoperäiset ja farmari-malliset autot keräävät helpommin likaa, kuin sedan-malliset, porrasperäiset autot. Tämä johtuu juurikin siitä, että ensiksi mainittujen muotoilu aiheuttaa ilmanpyörteitä auton takaosaan. Farmariin takaosaan mahtuu tosin enemmän tavaraa, kuin sedanin. Moni kuitenkin varmasti hyötyy enemmän lisätilasta, kuin puhtaammasta takaosasta.Pyörien suojaaminenMärillä tiellä ajettaessa renkaat sinkoavat ilmaan lunta, vettä ja likaa auton ympärille. Renkaan suojukset, eli lokasuojat ja kuraläpät voivat auttaa vähentämään tätä ongelmaa, sillä ne ehkäisevät renkaiden roiskeiden pääsyn auton sivuille ja taakse.Lokasuojat ja kuraläpät estävät myös likasumun lentämistä takana ajavan tuulilasiin, mikä parantaa osakseen liikenneturvallisuutta, kun näkyvyys on parempi.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: MotivaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?