14.4.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: voiko auton suunnittelulla ehkäistä takavalojen likaantumista ja peittymistä lumesta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton suunnittelulla voidaan periaatteessa ehkäistä takavalojen likaantumista, mutta tähän asti se ei ole ollut autonvalmistajien kannalta tarpeeksi kannattavaa. Kysymys: Takavalot (henkilö-, kuorma-autot, bussit ja rekat) usein lumen ja/tai kuran peitossa. Nykyisten autojen takavalot eivät kehitä lämpöä lumen sulattamiseen. Ihmetyttääkin miksi autotehtaat eivät suunnittele ratkaisua pulman poistamiseksi - esim. ilmavirtausta hyödyntäen.Auton takaosaan ajossa kerääntyvä lika ja lumi ovat tuttuja ongelmia monelle autoilijalle. Lian kertyminen etenkin takavalojen päälle huonontaa ajoneuvon näkyvyyttä taakse ja vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakavalojen lämmittäminenLumen kertymisen umpioihin voisi ratkaista esimerkiksi lämmittämällä, samanlailla kuten takalasin tai sivupeilit. Markkinoilla onkin jonkun verran jälkiasenteisia led-valoja lämmittimellä, tosin enimmäkseen kuorma-autoihin ja rekkoihin.Yksi syy siihen, miksi lämmitetyt takavalot eivät ole yleisesti käytössä autoissa, on se, että ne eivät yleensä kerää niin paljon lunta tai likaa, kuin esimerkiksi auton tuulilasi. Lisäksi takavalojen näkyvyyttä ei priorisoida samalla tavalla kuin etuvalojen, koska takavalojen tarkoitus on lähinnä auttaa takana ajavia havaitsemaan auton, kun taas etuvaloja tarvitaan etenkin pimeässä navigoimiseen.Lämmitettyjen takavalonumpioiden lisääminen autoihin kasvattaa myös auton valmistuskustannuksia. Niiden tekeminen vaatisi uusien osien suunnittelua ja valmistamista, mikä tietenkin maksaa. Lisäksi lämmitettyjen takavalojen käyttö vaatii sähköä auton akusta, mikä voi vaikuttaa auton polttoainetalouteen ja energiatehokkuuteen.Vaikka takavalojen lämmitys voi olla hyödyllistä joissakin olosuhteissa, sitä ei yleensä pidetä välttämättöminä auton toiminnan kannalta, joten niitä ei ole juurikaan kehitetty henkilöautoihin.Aerodynamiikan parantaminenAerodynamiikalla tarkoitetaan sitä, miten ilmavirta liikkuu auton ympärillä, kun auto kulkee eteenpäin. Ilmavirran liike auton ympärillä vaikuttaa auton liikkumiseen ja käyttäytymiseen tiellä. Auton aerodynamiikkaa parantamalla voidaan ehkäistä likaa ja lunta kertymästä ilmavirran mukana auton takaosaan.Hyvä aerodynaaminen suunnittelu laskee myös auton polttoaineen kulutusta vähentämällä ilmanvastusta, sillä tällöin auton liikkuminen eteenpäin vaatii vähemmän voimaa. Auton muotoilulla on suuri vaikutus sen aerodynamiikkaan. Kun ilmavirta kulkee auton yli, auton muotoilu voi aiheuttaa pyörteitä, jotka kerryttävät likaa takaosaan. Pyörteet lisäävät myös ilmanvastusta, mikä puolestaan vaikuttaa negatiivisesti auton suorituskykykyyn ja lisää polttoaineenkulutusta.Auton aerodynamiikkaa voidaan parantaa suunnitteluvaiheessa esimerkiksi muuttamalla takalasin kaltevuutta tai lisäämällä aerodynaamisia elementtejä, kuten spoileri, taka- tai etulippa.Esimerkiksi viistoperäiset ja farmari-malliset autot keräävät helpommin likaa, kuin sedan-malliset, porrasperäiset autot. Tämä johtuu juurikin siitä, että ensiksi mainittujen muotoilu aiheuttaa ilmanpyörteitä auton takaosaan. Farmariin takaosaan mahtuu tosin enemmän tavaraa, kuin sedanin. Moni kuitenkin varmasti hyötyy enemmän lisätilasta, kuin puhtaammasta takaosasta.Pyörien suojaaminenMärillä tiellä ajettaessa renkaat sinkoavat ilmaan lunta, vettä ja likaa auton ympärille. Renkaan suojukset, eli lokasuojat ja kuraläpät voivat auttaa vähentämään tätä ongelmaa, sillä ne ehkäisevät renkaiden roiskeiden pääsyn auton sivuille ja taakse.Lokasuojat ja kuraläpät estävät myös likasumun lentämistä takana ajavan tuulilasiin, mikä parantaa osakseen liikenneturvallisuutta, kun näkyvyys on parempi.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: MotivaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous