14.4.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: voiko auton suunnittelulla ehkäistä takavalojen likaantumista ja peittymistä lumesta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton suunnittelulla voidaan periaatteessa ehkäistä takavalojen likaantumista, mutta tähän asti se ei ole ollut autonvalmistajien kannalta tarpeeksi kannattavaa. Kysymys: Takavalot (henkilö-, kuorma-autot, bussit ja rekat) usein lumen ja/tai kuran peitossa. Nykyisten autojen takavalot eivät kehitä lämpöä lumen sulattamiseen. Ihmetyttääkin miksi autotehtaat eivät suunnittele ratkaisua pulman poistamiseksi - esim. ilmavirtausta hyödyntäen. Auton takaosaan ajossa kerääntyvä lika ja lumi ovat tuttuja ongelmia monelle autoilijalle. Lian kertyminen etenkin takavalojen päälle huonontaa ajoneuvon näkyvyyttä taakse ja vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takavalojen lämmittäminen Lumen kertymisen umpioihin voisi ratkaista esimerkiksi lämmittämällä, samanlailla kuten takalasin tai sivupeilit. Markkinoilla onkin jonkun verran jälkiasenteisia led-valoja lämmittimellä, tosin enimmäkseen kuorma-autoihin ja rekkoihin. Yksi syy siihen, miksi lämmitetyt takavalot eivät ole yleisesti käytössä autoissa, on se, että ne eivät yleensä kerää niin paljon lunta tai likaa, kuin esimerkiksi auton tuulilasi. Lisäksi takavalojen näkyvyyttä ei priorisoida samalla tavalla kuin etuvalojen, koska takavalojen tarkoitus on lähinnä auttaa takana ajavia havaitsemaan auton, kun taas etuvaloja tarvitaan etenkin pimeässä navigoimiseen. Lämmitettyjen takavalonumpioiden lisääminen autoihin kasvattaa myös auton valmistuskustannuksia. Niiden tekeminen vaatisi uusien osien suunnittelua ja valmistamista, mikä tietenkin maksaa. Lisäksi lämmitettyjen takavalojen käyttö vaatii sähköä auton akusta, mikä voi vaikuttaa auton polttoainetalouteen ja energiatehokkuuteen. Vaikka takavalojen lämmitys voi olla hyödyllistä joissakin olosuhteissa, sitä ei yleensä pidetä välttämättöminä auton toiminnan kannalta, joten niitä ei ole juurikaan kehitetty henkilöautoihin. Aerodynamiikan parantaminen Aerodynamiikalla tarkoitetaan sitä, miten ilmavirta liikkuu auton ympärillä, kun auto kulkee eteenpäin. Ilmavirran liike auton ympärillä vaikuttaa auton liikkumiseen ja käyttäytymiseen tiellä. Auton aerodynamiikkaa parantamalla voidaan ehkäistä likaa ja lunta kertymästä ilmavirran mukana auton takaosaan. Hyvä aerodynaaminen suunnittelu laskee myös auton polttoaineen kulutusta vähentämällä ilmanvastusta, sillä tällöin auton liikkuminen eteenpäin vaatii vähemmän voimaa. Auton muotoilulla on suuri vaikutus sen aerodynamiikkaan. Kun ilmavirta kulkee auton yli, auton muotoilu voi aiheuttaa pyörteitä, jotka kerryttävät likaa takaosaan. Pyörteet lisäävät myös ilmanvastusta, mikä puolestaan vaikuttaa negatiivisesti auton suorituskykykyyn ja lisää polttoaineenkulutusta. Auton aerodynamiikkaa voidaan parantaa suunnitteluvaiheessa esimerkiksi muuttamalla takalasin kaltevuutta tai lisäämällä aerodynaamisia elementtejä, kuten spoileri, taka- tai etulippa. Esimerkiksi viistoperäiset ja farmari-malliset autot keräävät helpommin likaa, kuin sedan-malliset, porrasperäiset autot. Tämä johtuu juurikin siitä, että ensiksi mainittujen muotoilu aiheuttaa ilmanpyörteitä auton takaosaan. Farmariin takaosaan mahtuu tosin enemmän tavaraa, kuin sedanin. Moni kuitenkin varmasti hyötyy enemmän lisätilasta, kuin puhtaammasta takaosasta. Pyörien suojaaminen Märillä tiellä ajettaessa renkaat sinkoavat ilmaan lunta, vettä ja likaa auton ympärille. Renkaan suojukset, eli lokasuojat ja kuraläpät voivat auttaa vähentämään tätä ongelmaa, sillä ne ehkäisevät renkaiden roiskeiden pääsyn auton sivuille ja taakse. Lokasuojat ja kuraläpät estävät myös likasumun lentämistä takana ajavan tuulilasiin, mikä parantaa osakseen liikenneturvallisuutta, kun näkyvyys on parempi. Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Motiva Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan kantavuusluokka tulee ottaa huomioon renkaita valitessa? 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe