14.4.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: voiko auton suunnittelulla ehkäistä takavalojen likaantumista ja peittymistä lumesta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton suunnittelulla voidaan periaatteessa ehkäistä takavalojen likaantumista, mutta tähän asti se ei ole ollut autonvalmistajien kannalta tarpeeksi kannattavaa. Kysymys: Takavalot (henkilö-, kuorma-autot, bussit ja rekat) usein lumen ja/tai kuran peitossa. Nykyisten autojen takavalot eivät kehitä lämpöä lumen sulattamiseen. Ihmetyttääkin miksi autotehtaat eivät suunnittele ratkaisua pulman poistamiseksi - esim. ilmavirtausta hyödyntäen.Auton takaosaan ajossa kerääntyvä lika ja lumi ovat tuttuja ongelmia monelle autoilijalle. Lian kertyminen etenkin takavalojen päälle huonontaa ajoneuvon näkyvyyttä taakse ja vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakavalojen lämmittäminenLumen kertymisen umpioihin voisi ratkaista esimerkiksi lämmittämällä, samanlailla kuten takalasin tai sivupeilit. Markkinoilla onkin jonkun verran jälkiasenteisia led-valoja lämmittimellä, tosin enimmäkseen kuorma-autoihin ja rekkoihin.Yksi syy siihen, miksi lämmitetyt takavalot eivät ole yleisesti käytössä autoissa, on se, että ne eivät yleensä kerää niin paljon lunta tai likaa, kuin esimerkiksi auton tuulilasi. Lisäksi takavalojen näkyvyyttä ei priorisoida samalla tavalla kuin etuvalojen, koska takavalojen tarkoitus on lähinnä auttaa takana ajavia havaitsemaan auton, kun taas etuvaloja tarvitaan etenkin pimeässä navigoimiseen.Lämmitettyjen takavalonumpioiden lisääminen autoihin kasvattaa myös auton valmistuskustannuksia. Niiden tekeminen vaatisi uusien osien suunnittelua ja valmistamista, mikä tietenkin maksaa. Lisäksi lämmitettyjen takavalojen käyttö vaatii sähköä auton akusta, mikä voi vaikuttaa auton polttoainetalouteen ja energiatehokkuuteen.Vaikka takavalojen lämmitys voi olla hyödyllistä joissakin olosuhteissa, sitä ei yleensä pidetä välttämättöminä auton toiminnan kannalta, joten niitä ei ole juurikaan kehitetty henkilöautoihin.Aerodynamiikan parantaminenAerodynamiikalla tarkoitetaan sitä, miten ilmavirta liikkuu auton ympärillä, kun auto kulkee eteenpäin. Ilmavirran liike auton ympärillä vaikuttaa auton liikkumiseen ja käyttäytymiseen tiellä. Auton aerodynamiikkaa parantamalla voidaan ehkäistä likaa ja lunta kertymästä ilmavirran mukana auton takaosaan.Hyvä aerodynaaminen suunnittelu laskee myös auton polttoaineen kulutusta vähentämällä ilmanvastusta, sillä tällöin auton liikkuminen eteenpäin vaatii vähemmän voimaa. Auton muotoilulla on suuri vaikutus sen aerodynamiikkaan. Kun ilmavirta kulkee auton yli, auton muotoilu voi aiheuttaa pyörteitä, jotka kerryttävät likaa takaosaan. Pyörteet lisäävät myös ilmanvastusta, mikä puolestaan vaikuttaa negatiivisesti auton suorituskykykyyn ja lisää polttoaineenkulutusta.Auton aerodynamiikkaa voidaan parantaa suunnitteluvaiheessa esimerkiksi muuttamalla takalasin kaltevuutta tai lisäämällä aerodynaamisia elementtejä, kuten spoileri, taka- tai etulippa.Esimerkiksi viistoperäiset ja farmari-malliset autot keräävät helpommin likaa, kuin sedan-malliset, porrasperäiset autot. Tämä johtuu juurikin siitä, että ensiksi mainittujen muotoilu aiheuttaa ilmanpyörteitä auton takaosaan. Farmariin takaosaan mahtuu tosin enemmän tavaraa, kuin sedanin. Moni kuitenkin varmasti hyötyy enemmän lisätilasta, kuin puhtaammasta takaosasta.Pyörien suojaaminenMärillä tiellä ajettaessa renkaat sinkoavat ilmaan lunta, vettä ja likaa auton ympärille. Renkaan suojukset, eli lokasuojat ja kuraläpät voivat auttaa vähentämään tätä ongelmaa, sillä ne ehkäisevät renkaiden roiskeiden pääsyn auton sivuille ja taakse.Lokasuojat ja kuraläpät estävät myös likasumun lentämistä takana ajavan tuulilasiin, mikä parantaa osakseen liikenneturvallisuutta, kun näkyvyys on parempi.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: MotivaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: onko itseajavat autot ratkaisu liikenteen ongelmiin vai lisäävätkö ne riskejä? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?