5.8.2022

Kysy autoista: voiko sähköautoa, joka toimii yksivaihelatauksella ladata kolmivaiheisella laturilla?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Suurin osa ladattavista hybrideistä ja osa täyssähköautoista käyttää yksivaiheista latausta, mutta täyssähköautojen yleistyessä kolmivaihelataus alkaa olemaan standardi.

Kysymys: miten voi varmistaa, että lataa oikein kaupallisissa latureissa, koska autossani yksivaihe lataus 4,5 kWh, eli voinko ladata myös 3-vaihelaturissa. Kyseessä Rellu Captur hybridi. Mukana tuli myös oma latausjohto, jota en ole käyttänyt, koska latauspisteissä on yleensä oma kiinteä johto. Autoni ottaa kuitenkin virtaa vastaan tod. vain yhdellä vaiheella.

Keskinopeaan peruslataukseen käytetään sähköautoille suunniteltua pistorasiaa ja pistoketta. Euroopan alueen julkisiin latauspisteisiin on sovittu yhteinen Type 2 eli tyypin 2 pistokestandardi.

Aikaisemmin etenkin vanhemmissa japanilaisissa autoissa oli enemmän tyypin 1 latausliittimiä, mutta nykyisin lähes kaikki uudet autot on varustettu tyypin 2 latausliittimillä. Ne mahdollistavat peruslatauksen yksi- kaksi- tai kolmivaihevirralla.

Renault Captur lataushybrideissä on yksivaiheinen tyypin 2 lataus, joten sitä voi ladata myös saman tyypin pistokkeen kolmivaiheisella versiolla, mutta se lataa silloinkin vain yhdellä vaiheella.

Julkiset tyypin 2 latauslaitteet ovat tavallisesti kolmivaiheisia ja joko 16- tai 32-ampeerisia, eli 11- tai 22 kilowattisia. Esimerkiksi, jos latauslaite on 11kW ja kolmivaiheinen, yhdellä vaiheella latausteho onkin vain 3,7 kW.

Kaupan tai huoltoaseman yhteydessä oleva älykäs latausasema lataa autoa sopivalla teholla ja vaiheella. Periaatteessa tarvitsee vain katsoa, että liitäntä on sama.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auton sisäinen laturi määrää latausajan

Latausteho tai -nopeus ei ole kaikissa autoissa sama. Sama tyypin 2 pistoke, josta sähköauto lataa esimerkiksi 50 kilometrin ajomatkan tunnissa, on lataushybridi saanut ladattua vain kymmenisen ajokilometriä samassa ajassa.

Auton latausteho riippuu auton sisäisestä laturista. Eli vaikka latauslaite olisi kuinka tehokas, auto lataa enimmillään sillä tehokkuudella, mihin sisäinen laturi pystyy. Ulkoisia lataustehoon vaikuttavia tekijöitä ovat latauslaitteen lisäksi kiinteistön pääsulakkeiden koko. Nämä olisi hyvä huomioida jo autoa hankkiessa.

Julkisilla latausasemilla myös pikalataus on mahdollista, jonka tehoon ei auton sisäinen laturi vaikutakkaan. Täyssähköautoille tyypillisessä pikalatauksessa auton sisäinen laturi ohitetaan ja akusto kytketään suoraan tasavirtaliitännän kautta auton ulkoiseen laturiin, eli pikalatauslaitteeseen.

Lataushybridit eivät yleensä kuitenkaan voi hyödyntää pikalatausta. Pikalatauspistokkeet ovat myös hieman erilaisia, kuin tyypin 2 pistoke, joten vahingossakaan ei voi näitä sekoittaa.

Kotiin asennettava kiinteä latausasema kannattaa hankkia kolmivaiheisena, vaikka taloudessa olisikin vain yhden vaiheen latausta hyödyntävä sähköauto. Tällöin latausasemaa ei tarvitse uusia tai kytkentöjä muuttaa, jos tulevaisuudessa halutaan hankkia kolmivaiheisella latauksella toimiva täyssähköauto.

Sähköauton latauksesta lisää:

Kysy autoista: mikä lataamistapa on sähköauton akun käyttöiän kannalta paras?

Kysy autoista: onko parempi pitää sähköauto aina latauksessa vai ajaa akku lähes tyhjäksi?

Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Motiva, Hyundai

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat