3.6.2022

Kysy autoista: onko parempi pitää sähköauto aina latauksessa vai ajaa akku lähes tyhjäksi?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Moni sähköauton omistaja pohtii, mikä on oikea tapa ladata autoa niin, että akun käyttöikä olisi mahdollisimman pitkä.

Tarkempi kysymys: lataan sähköauton kotona CTEK 11 kW laturilla. Onko parempi pitää auto aina latauksessa vai ajaa akku lähes tyhjäksi ja kytkeä akku lataukseen vasta sitten? Ajomatkat ovat päivittäin lyhyitä.

Akkua ei kannata ajaa tyhjäksi, mutta myöskään autoa ei kannata pitää jatkuvasti latauksessa, sillä se voi lyhentää akun käyttöikää. Lataus-purkaussyklit kuluttavat akkua, ja mitä täydemmäksi akku ladataan ja tyhjemmäksi se puretaan, sitä enemmän se rasittaa akkua.

Siksi auton akustonhallintajärjestelmä on ohjelmoitu niin, että akun kapasiteetista käytetään vain osa. Kun mittaristo näyttää, että akun varaustaso on nolla, siellä on oikeasti vielä 10 % varausta jäljellä. Kun akku on täysi, sen todellinen varaustaso on vain 95 %. Ihannetapauksessa akun varaus tulisi pitää 30–80 %:ssa.
Myös akun suuri latausteho vaikuttaa akun käyttöikään, sillä pikalataus (DC) syö hieman enemmän akun kapasiteettia, kuin tavallinen pidempi lataus (AC). Lataustapaa käsitellään enemmän toisessa vastauksessa.

Joka yö ei siis kannata pitää sähköautoa latauksessa, varsinkaan jos päivittäiset ajomatkat ovat lyhyitä. Viimekädessä on kuitenkin hyvä noudattaa autonvalmistajan ohjeita.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Autotrader, Batteryuniversity

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Luetuimmat