15.7.2022

Kysy autoista: mikä lataamistapa on sähköauton akun käyttöiän kannalta paras?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Sähköautoa voi ladata monella eri tavalla, ja suurilla kuormituksilla on vaikutusta akun kapasiteettiin.

Kysymys: Moi. Meille tulossa kesällä uusi sähköauto. Onko akun kestoiällä eroa lataako sitä suko-pistorasiasta eli hitaalla latauksella tai voimavirtapistokkeesta nopeammalla latauksella?

Sähköauton akku voidaan tosiaan ladata joko hitaammin vaihtovirralla (AC) tai nopeasti tasavirralla (DC). Vaihtovirtalatauksessa virta kulkeutuu akkuun auton sisäisen laturin kautta, kun taas tasavirtalatauksessa virta syötetään ulkoisen laturin kautta suoraan akkuun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Älykäs latausasema optimaalisin vaihtoehto

Sähköautoa ladataan kotona tyypillisesti vaihtovirralla sille tarkoitetusta latausasemasta tai tavallisesta pistorasiasta, eli niin kutsutusta suko-pistorasiasta. Kotiin paras ratkaisu on älykäs latausasema, joka osaa säädellä lataustehoa sähköjärjestelmän kuormittuessa, toisin kuin sukopistoke, joka saattaa helposti aiheuttaa paloturvallisuusriskin.

Pikalatausta käytetään enemmän, kun ollaan reissun päällä ja auto pitäisi saada nopeasti ladattua, jotta matka voi jatkua. Nykyisten pikalatureiden lataustehot ovat tyypillisesti 50–350 kW, ja akku latautuu täyteen jopa 15 minuutissa.

Jos lataa sähköautoa suurimmaksi osaksi pikalatauksella, on sillä jo hieman alentavaa vaikutusta akun kapasiteettiin eli rangeen. Suurella virralla lataus kuluttaa akkua, joka myös aiheuttaa sen kuumenemista, mikä myös rasittaa akkua entisestään. Pikalatausta ei kuitenkaan turhaan kannata vältellä, jos se ei ole ensisijainen lataustapa.

Sähköautoissa on eroja lataustavoissa

Pikalataus ei välttämättä sovellu kaikkiin sähköautoihin. Esimerkiksi ladattavia hybridejä ei tyypillisesti voi ladata pikalatauslaitteilla.

Hybridiautojen akut suunnitellaan ja valmistetaan kuitenkin hieman eri tavalla ja kestämään suurempaa syklimäärää rajummalla käytöllä. Vaikka lataushybridin akku ajettaisiin ja ladattaisiin täyteen joka päivä, voidaan silti aivan hyvin odottaa yli kymmenen vuoden käyttöikää ilman, että käyttäjä huomaa auton rangessa muutoksia.

Sähköauton akun kestoikään vaikuttavia tekijöitä on käsitelty aikaisemmin:

Kysy autoista: onko parempi pitää sähköauto aina latauksessa vai ajaa akku lähes tyhjäksi?

Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: SATL sähköauto-opas, sesko.fi

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat