15.7.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: mikä lataamistapa on sähköauton akun käyttöiän kannalta paras? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoa voi ladata monella eri tavalla, ja suurilla kuormituksilla on vaikutusta akun kapasiteettiin. Kysymys: Moi. Meille tulossa kesällä uusi sähköauto. Onko akun kestoiällä eroa lataako sitä suko-pistorasiasta eli hitaalla latauksella tai voimavirtapistokkeesta nopeammalla latauksella? Sähköauton akku voidaan tosiaan ladata joko hitaammin vaihtovirralla (AC) tai nopeasti tasavirralla (DC). Vaihtovirtalatauksessa virta kulkeutuu akkuun auton sisäisen laturin kautta, kun taas tasavirtalatauksessa virta syötetään ulkoisen laturin kautta suoraan akkuun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älykäs latausasema optimaalisin vaihtoehto Sähköautoa ladataan kotona tyypillisesti vaihtovirralla sille tarkoitetusta latausasemasta tai tavallisesta pistorasiasta, eli niin kutsutusta suko-pistorasiasta. Kotiin paras ratkaisu on älykäs latausasema, joka osaa säädellä lataustehoa sähköjärjestelmän kuormittuessa, toisin kuin sukopistoke, joka saattaa helposti aiheuttaa paloturvallisuusriskin. Pikalatausta käytetään enemmän, kun ollaan reissun päällä ja auto pitäisi saada nopeasti ladattua, jotta matka voi jatkua. Nykyisten pikalatureiden lataustehot ovat tyypillisesti 50–350 kW, ja akku latautuu täyteen jopa 15 minuutissa. Jos lataa sähköautoa suurimmaksi osaksi pikalatauksella, on sillä jo hieman alentavaa vaikutusta akun kapasiteettiin eli rangeen. Suurella virralla lataus kuluttaa akkua, joka myös aiheuttaa sen kuumenemista, mikä myös rasittaa akkua entisestään. Pikalatausta ei kuitenkaan turhaan kannata vältellä, jos se ei ole ensisijainen lataustapa. Sähköautoissa on eroja lataustavoissa Pikalataus ei välttämättä sovellu kaikkiin sähköautoihin. Esimerkiksi ladattavia hybridejä ei tyypillisesti voi ladata pikalatauslaitteilla. Hybridiautojen akut suunnitellaan ja valmistetaan kuitenkin hieman eri tavalla ja kestämään suurempaa syklimäärää rajummalla käytöllä. Vaikka lataushybridin akku ajettaisiin ja ladattaisiin täyteen joka päivä, voidaan silti aivan hyvin odottaa yli kymmenen vuoden käyttöikää ilman, että käyttäjä huomaa auton rangessa muutoksia. Sähköauton akun kestoikään vaikuttavia tekijöitä on käsitelty aikaisemmin: Kysy autoista: onko parempi pitää sähköauto aina latauksessa vai ajaa akku lähes tyhjäksi? Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: SATL sähköauto-opas, sesko.fi Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi Suomessa ei ole kohtuuhintaisia sähköauton ajoakun analysointipalveluja? 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku