15.7.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: mikä lataamistapa on sähköauton akun käyttöiän kannalta paras? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoa voi ladata monella eri tavalla, ja suurilla kuormituksilla on vaikutusta akun kapasiteettiin. Kysymys: Moi. Meille tulossa kesällä uusi sähköauto. Onko akun kestoiällä eroa lataako sitä suko-pistorasiasta eli hitaalla latauksella tai voimavirtapistokkeesta nopeammalla latauksella? Sähköauton akku voidaan tosiaan ladata joko hitaammin vaihtovirralla (AC) tai nopeasti tasavirralla (DC). Vaihtovirtalatauksessa virta kulkeutuu akkuun auton sisäisen laturin kautta, kun taas tasavirtalatauksessa virta syötetään ulkoisen laturin kautta suoraan akkuun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älykäs latausasema optimaalisin vaihtoehto Sähköautoa ladataan kotona tyypillisesti vaihtovirralla sille tarkoitetusta latausasemasta tai tavallisesta pistorasiasta, eli niin kutsutusta suko-pistorasiasta. Kotiin paras ratkaisu on älykäs latausasema, joka osaa säädellä lataustehoa sähköjärjestelmän kuormittuessa, toisin kuin sukopistoke, joka saattaa helposti aiheuttaa paloturvallisuusriskin. Pikalatausta käytetään enemmän, kun ollaan reissun päällä ja auto pitäisi saada nopeasti ladattua, jotta matka voi jatkua. Nykyisten pikalatureiden lataustehot ovat tyypillisesti 50–350 kW, ja akku latautuu täyteen jopa 15 minuutissa. Jos lataa sähköautoa suurimmaksi osaksi pikalatauksella, on sillä jo hieman alentavaa vaikutusta akun kapasiteettiin eli rangeen. Suurella virralla lataus kuluttaa akkua, joka myös aiheuttaa sen kuumenemista, mikä myös rasittaa akkua entisestään. Pikalatausta ei kuitenkaan turhaan kannata vältellä, jos se ei ole ensisijainen lataustapa. Sähköautoissa on eroja lataustavoissa Pikalataus ei välttämättä sovellu kaikkiin sähköautoihin. Esimerkiksi ladattavia hybridejä ei tyypillisesti voi ladata pikalatauslaitteilla. Hybridiautojen akut suunnitellaan ja valmistetaan kuitenkin hieman eri tavalla ja kestämään suurempaa syklimäärää rajummalla käytöllä. Vaikka lataushybridin akku ajettaisiin ja ladattaisiin täyteen joka päivä, voidaan silti aivan hyvin odottaa yli kymmenen vuoden käyttöikää ilman, että käyttäjä huomaa auton rangessa muutoksia. Sähköauton akun kestoikään vaikuttavia tekijöitä on käsitelty aikaisemmin: Kysy autoista: onko parempi pitää sähköauto aina latauksessa vai ajaa akku lähes tyhjäksi? Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: SATL sähköauto-opas, sesko.fi Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan kantavuusluokka tulee ottaa huomioon renkaita valitessa? 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe