15.3.2016 Ajoneuvot Laatikkopyörä – perhefarmarin korvaaja? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olisiko laatikkopyörästä auton korvaajaksi kaupunkiajossa? Sähköavusteisesti kulku on kevyttä, mutta kuinka monen liikkumistarpeen tyydyttäjäksi poljettavasta kuormajuhdasta on? Liikunnallisen Go-Expo-näyttelyn tiimellyksessä Helsingin Messukeskuksessa pohdittiin hyötypyöräilyn mahdollisuuksia perheiden kulkuvälineenä kaupungissa ja haja-asutusalueilla.Sähköavustuksen yleistyessä pyörän käyttömahdollisuudet kasvavat ja liikkuminen helpottuu ainakin fyysisen ponnistelun osalta. Pyöräväylien parannushankkeet auttavat osaltaan polkemisen mielekkyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköavustus keventääModerni laatikkopyörä ja sen henkilökuljetukseen suunnitellut riksa-muunnokset ovat avustuksen ansiosta kevyitä ajettavia. Pienen totuttelun jälkeen hetkittäin epävakaan ohjauksen kanssa oppii ajamaan lähes moitteetta.Osasyyllinen epävakauteen lienee myös kuorman puuttuminen koeajokierroksella. Kyydissä istuen riksan tarjoama kyyti tuntuu vähintäänkin vauhdikkaalta. Siitä puolestaan lienee kiittäminen polkijaa ja surutonta sähköavustuksen käyttöä.Avustetun polkemisen ero perinteiseen polkimen painantaan on siinä määrin suuri, että kiinnostuneiden kannattaa suunnata koeajolle ja päivittää mielikuva kulkuvälineestä omakohtaisesti. Kömpelöä ja raskasta ajaminen ei enää ole, ellei akusta lopu virta.Perhefarmarin korvaajaksi kuormapyörä?Näyttelytapahtuman avauspuheenvuorossaan Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen visioi polkupyörästä farmariauton korvaajaa.– Nelihenkisen perheen arjen ja loman liikkumistarve hoituu tavarapyörällä, Koistinen vakuuttaa.Väitteen tueksi Koistinen esittelee kokeilupyörä.fi -palvelua, Kangasalla järjestettyä ”Pyöräilyn esteiden purkaminen sähköavusteisilla ja tavarankuljetuspyörillä” -kokeilua ja kuvasarjaa, jossa kuormapyörän kyytiin on pakattu kaksi lasta ja lomavarusteet.Aivan vaivattomalta lomailulta laatikkopyöräily ei kuvassa näytä, mutta päättäväiselle polkijalle se toki on mahdollista. Kulkupelin matkustusmukavuutta ja lomamatkan sujuvuutta voi kokeilematta vain arvailla.Lisätietoja lapsiperheiden hyötypyöräilystä tarjoaa tavarapyöriin ja lasten pyöräkuljetukseen erikoistunut Tavarafillari-sivusto.Ei kuitenkaan aivan kaikilleKokeilupyörä.fi -sivuston mukaan joskus pyöräilyaikeet kaatuvat esteisiin, jotka ovat helposti voitettavissa. Taittopyörän voi ottaa mukaan vaikka junaan, sähköavustus auttaa, jos päivä painaa pohkeissa ja tavarapyörän kyytiiin mahtuvat myös kauppakassit.– Sähköpyöräily on ihan oikeaa pyöräilyä ja sähköavusteinen polkupyörä mahdollistaa pidemmänkin matkan kulkemisen sujuvasti. Tästä on apua esimerkiksi maaseudulla, jossa etäisyydet ovat pitkiä, Koistinen toteaa.Kangasalla saadut kokemukset arkipyöräilystä ovat olleet kannustavia, mutta aivan kaikille pyörästä tuskin on farmariauton korvaajaksi.– Eikä ole tarkoituskaan, mutta se on vaihtoehto. Kun osa siirtyy autosta pyöräilemään, tulee tilaa ruuhkaisille väylille ja sen kautta pyöräily hyödyttää myös niitä, joille pyöräily ei ole realistinen vaihtoehto arjen kulkuvälineeksi, Pyöräliiton puheenjohtaja, helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Otso Kivekäs (vihr.) muistuttaa.Kaupungissa pyöräily lisää myös turvallisuutta.– Lapselle kaikkein vaarallisin matka on koulumatka ja vaaran aiheuttavat autoilla lapsiaan kouluun tuovat vanhemmat, Kivekäs napauttaa.Ongelma ei kuitenkaan ole yksin autoissa tai autoilijoissa.– Koulujen ympäristöjä ei yksinkertaisesti ole suunniteltu vilkkaalle autoliikenteelle, joten syntyy vaaratilanteita. Olisi parempi, että lapsia ei tuotaisi autolla kouluun lainkaan, tai auto tulisi ainakin jättää hieman kauemmas.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRoska-auton tilalle laatikkopyörä?Kaupunkirakenteen tiivistyessä pyörästä visioidaan myös vaihtoehtoa tavarankuljetukseen ja huoltoajoon. Uutta liiketoimintaakin voi syntyä polkemalla. Esimerkkejä löytyy ulkomaisista kaupungeista, mutta Suomessa ollaan vielä odottavalla kannalla.– Kuormapyörä voi esimerkiksi korvata roska-auton, Matti Koistinen visioi.Polkupyörällä liikkuvat lähetit ovat tuttu näky ainakin Helsingin keskustan katukuvassa, mutta viime kesänä nähtiin avaus myös kuormapyöräyrittäjyyden saralla.Yksi ensimmäisistä kokeilusta käytäntöön edenneistä ideoista on puuropyörä, eli kuormapyörän päälle rakennettu liikkuva ravintola, joka toimi pääkaupungin keskustassa viime kesänä. Ensi viikonloppuna puuropyörä on mukana Streat Helsinki EATS 2016 -tapahtumassa.Ihmisten kuljettamista polkuvoimalla on kokeiltu laajemmin. Esimerkiksi Porvoon poljettava kaupunkitaksi esiteltiin Moottorissa joulukuussa. Kuljetusyrittäjän tähtäin on tulevassa matkailukesässä.Tampereella on puolestaan kokeiltu riksaksi muunnetun kuormapyörän mahdollisuuksia ikäihmisten henkilökuljetuksessa.Pyörällä kaiken ikää -pilottihankeen tarkoitus oli tarjota vanhuksille ja liikuntarajoitteisille mahdollisuus tuntea tuulen tuiverrus hiuksissa, eli tehdä elämyksellisiä retkiä sähköavusteisen pyörän kyydissä lähiseudulla.Tampereen Polkupyöräilijät ry:n edistämä hanke ajettiin suurelta osin vapaaehtoisvoimin. Hyvän palautteen myötä riksakyytejä on luvassa myös tulevana kesänä entistä laajemmin. Vapaaehtoiseksi pyöräluotsiksi voi ilmoittautua yhdistyksen Facebook-sivulla.Teksti ja kuvat Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan