7.7.2020 Ajoneuvot Lähes 2 500 kilometriä ladattavalla hybridillä: miten ladattavalla autolla pärjää lomamatkalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automatka Itä-Suomeen sai pohtimaan ladattavien hybridien toimintaa kotiseudun ulkopuolella. Tähän saakka pääosin pääkaupunkiseutua ja eteläisintä Suomea kiertänyt Mercedes-Benz A 250 e pääsi näkemään maatamme tehokkaammin, kun edessä oli matka Itä-Suomeen.Lappeenrantaan, Imatralle, Savonlinnaan, Mikkeliin, Joensuuhun, Kuopioon ja Kajaaniin suuntautuneelle matkalle pystyi lähtemään leppoisin mielin, onnistuuhan matkan taittaminen polttomoottorin ansiosta vaivatta missä tahansa.Yhtään dinosaurusta ei vahingoitettu tätä juttua tehdessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIhmisen ehdoillaTietenkään tarkoitus ei ollut hylätä auton sähkötekniikkaa: pyrkimys oli ladata Mercedes-Benziä aina, kun se on mahdollista ilman reittisuunnitelmasta poikkeamista. Kaupunkien keskustoissa Mercedes-Benz löysi tiensä latauspisteille, mutta lounas- tai kahvipaikka ei vaihtunut ABC:ksi pelkän sähkötarpeen takia.Mitä se kulutti?Vajaan 2 500 kilometrin keskikulutukseksi muodostui 4,4 l/100 km bensiiniä ja 3,3 kWh/100 km sähköä. Vaikka bensiinin kulutuslukema onkin pieni, paljastaa matala sähkönkulutus sähköajon määrän jääneen varsin vähäiseksi. Auto liikkui siis lähes koko ajan bensiinillä ja pieni polttoaineenkulutus johtuu enemmän taloudellisesta polttomoottorista kuin runsaasta sähköajosta.Sähköajon vähäinen määrä on harmi, sillä vain muutaman yksittäisen ajomatkan pituus venyi reilusti yli A 250 e:n sähköisen toimintamatkan. Teoriassa pitkillä pysähtymistauoilla ladaten lähes koko matkan olisi voinut ajaa sähköllä. Auton taloudellisuuspotentiaalista jäi siis paljon käyttämättä, vaikka Mercedes-Benzin sähköajon energiatehokkuus ja nopea lataus tarjoavatkin markkinoiden kärkipään työkalut vaivattomaan ekoiluun.Ongelmana harva verkostoVähäinen latausmäärä johtui pääosin harvasta latausverkostosta. Autoa pääsi lataamaan lähinnä kaupunkien keskustojen pysäköintialueilla tai satunnaisilla supermarkettivisiiteillä. Edes useimmat majoitusvaihtoehdot eivät latausmahdollisuutta tarjonneet. Sellaista tarjoavia kohteita olisi toki löytynyt, mutta silloin matka olisi pitänyt tehdä auton eikä ihmisten ehdoilla.Mercedes-Benz A 250 e ja Vuokatin rinteet.Muutakin kehitettävää on: eipä tullut Väreen latauspisteillä mieleen, että palvelu perustuu laajaan Charge & Drive -latausverkostoon, ja toimii siten samalla applikaatiolla, jota olen käyttänyt jo vuosia. Koska kiireessä Väreen oman applikaation lataus ja rekisteröinti ei houkuttanut, maksoin latauksesta tekstiviestillä tuplahinnan. Olisi ihan kiva, jos Väre mainitsisi Charge & Drive -yhteensopivuudesta laturinsa kyljessäkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöttömyyden hinta?Tämä kävi kalliiksi.Toinen kunniamaininta menee Sokos Hotel Vuokatille, jonka Plugitin operoima vaihtosähkölaturi velottaa 8 senttiä minuutti. Vaikka A 250 e latautuu hybridiksi perin nopeasti, tulee 70 sähkökilometrin latauksen hinnaksi silti järkyttävät 9,67 euroa. Vaikka kannatan vahvasti ladattavien hybridien lataamista hiilidioksidipäästöjen minimoimiseksi, olisin mieluummin ottanut jääkarhujen vihat niskaani ja jättänyt auton lataamatta, jos olisin tarkistanut hinnan etukäteen. Akkuun latautuvan energian määrä hinta on kuitenkin vain vajaan kahden euron luokkaa.Ladattavalla hybridillä reissaaminen aiheuttaa myös moraalisia ongelmia: ilmainen latauspiste Kolilla oli hauska yllätys, mutta kehtaako puolen päivän vaelluksen ajaksi kytkeä ladattavan hybridin asemaan kiinni, kun paikalle saattaa päivän aikana saapua useampi tyhjäksi ajettu täyssähköauto? Koska kumpikin kahdesta pisteestä oli vierailuhetkellä vapaana, päätin laittaa Mercedes-Benzin lataukseen. Toivottavasti tästä ei ollut haittaa.Uskaltaako ladattavalla hybridillä viedä latauspaikan täyssähköautolta?Kehitystä tarvitaanVaikka useimmilla autoilijoilla lomamatkat kerryttävät varsin pienen osan vuotuisista kilometreistä, olisi kaiken taloudellisuuspotentiaalin hyödyntämisen kannalta tärkeää, että koko Suomeen saataisiin kattava ja järkevästi hinnoiteltu latausverkosto. Täyssähköautojen nykyisillä toimintamatkoilla ja pikalatauksilla pärjää jo nyt hyvin (toki reittusuunnittelua tarvitaan), mutta etenkin kookkaampien ladattavien hybridien taloudellisuuspotentiaali murenee, jos akkua ei saa ladattua edes yöllä.Ladattavien hybridien kaltaisia hyvin matalapäästöisiä autoja päättäjät kuitenkin haluavat meidän ostavan. Sellaisten valmistamista vaaditaan myös autoteollisuudelta. Olisi siis kohtuullista, että kaiken vaaditun teknologian ja ekopotentiaalin voisi myös hyödyntää tehokkaasti ja vaivattomasti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija