12.7.2023 Ajoneuvot Lähes valmis yhdeksännen polven Volkswagen Passat kasvaa joka suuntaan, mutta korimalleja tarjotaan puolet vähemmän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltei 15 senttimetrin lisäys koripituuteen tietää tilojen kasvua, mutta jatkossa Euroopan Volkswagen Passat on aina farmariauto. Volkswagen esittelee Passat B9:ää medialle värikkäissä camo-kuvioissa lähes tuotantovalmiina prototyyppinä. Toimintatapa on VAG-konsernille viime ajoilta hyvin tuttu, viime aikoinahan olemme nähneet niin ikään tulevat Volkswagen Tiguanin ja Škoda Kodiaqin vastaavassa kuosissa. Kolmikkoa yhdistää paitsi suurin piirtein vastaavaksi aiottu julkistusajankohta, myös todella paljon asioita pintapeltien alla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUransa huipullaJärjestyksessään yhdeksäs sukupolvi tulee olemaan peräti 30 miljoonaa kappaletta 50 vuoden aikana valmistetun perheauton viimeinen ainakin siinä muodossaan, jossa olemme sen tottuneet näkemään, pitkänokkaisena, polttomoottorisena... tuttuna ja turvallisena Passatina. Lähin suora seuraaja tulee olemaan sähköinen.Jo nyt historiaan jää sedan-mallinen Passat Euroopan osalta. Jos siis Passatin muilla päämarkkinoilla eli Pohjois-Amerikassa (aiemmin) ja Kiinassa Passat on ollut aina yhtä kuin sedan, ei Euroopassa jatkossa saakaan muuta kuin farmaria. Volkswagenilla D-segmentin porrasperäisen virkaa toimittaakin nyt täyssähköinen ID. 7.Kaikkein läheisintä sukua B9 tulee olemaan samaan syssyyn tuloillaan oleville Skoda Superbille (josta nähdään myös porrasperäinen vaihtoehto) sekä Audi A5:ksi nimensä vaihtavalle A4:n seuraavalle sukupolvelle, joka niin ikään pudottaa sedanin pois niin, että Avantin parina nähdään pelkästään A5 Sportback.Naamion alta paljastuu tulevan Passatin ID-tyylinen keulailme.Yhdessä kolmospolven Tiguanin kanssa Passat B9 tulee olemaan ensimmäinen konsernin uudistetulle isojen etuvetoautojen MQB Evo -alustalle rakentuva Volkswagen. Tämä tietää parannuksia liikkeen laatuun etenkin DCC-iskunvaimennuksen kautta, vaikka pohjimmiltaan alusta periytyykin B8:sta. Alustaan palaamme tarkemmin, kunhan B9 muutaman kuukauden sisällä kaikkine yksityiskohtineen julkistetaan.5 senttiä lisää jalkatilaa, 690 litraa tavaratilaaTuleva Passat on koko mallihistorian suurin. MQB Evo venyy B9:n myötä niin, että auto kasvaa pituutta 144 millimetrillä 4,917 metriin, leveyttä kahdella senttimetrillä 1,852 metriin ja korkeutta seitsemällä millillä 1,482 metriin. Akseliväli on sekin venähtänyt 50 millimetrillä ja tulokseksi kirjataan 2,841 metriä.Peräylitys on korostuneen pitkä.Tuo akselivälin venytys on hyödynnetty kokonaisuudessaan takajalkatiloihin, jotka eivät aiemminkaan ole olleet lainkaan huonot, mutta jatkossa siis vielä viisi senttiä ruhtinaallisemmat.Loput peräylityksen ja leveyden kasvuelementit näkyvätkin sitten tavaratilassa. B9:n kontin tilavuus on perusmuodossaan 690 litraa, missä on kasvua edeltäjään verrattuna kasvua 40 litraa ja takapenkit kaadettuna 1 920 litraa eli plus 140 litraa.Ei uutta Volkswagenin tietoviihdenäyttöä ilman mainintaa asiakaslähtöisistä parannuksista. Kauttaaltaan uudistettu kojelauta tulee sisältämään täysdigitaalisen mittariston sekä 12,9- tai vaihtoehtoisesti 15-tuumaisen monitoiminäytön. Jälkimmäinen on leveydeltään peräti 38-senttinen.Edelleen laajapohjainen moottoritarjontaVaikka ehkä runsaimmista vuosista (Passat W8, ym.) on saatettu ottaa laajapohjaisuudessa takapakkia, tulee polttomoottorisena jatkava B9 käsittämään jatkossakin bensiini-, diesel- ja lataushybridivaihtoehdot.Volkswagen puhuu tiedotteessaan turbobensiineistä (TSI), turbodieseleistä (TDI), turbobensiineistä kevythybriditekniikalla (eTSI) sekä lataushybridistä (eHybrid), mutta ei vielä tässä vaiheessa erittele esimerkiksi tilavuuksia ja tehoja.Voimme kuitenkin varsin turvallisin mielin vakoilla nämä tiedot pääpiirteissään Tiguanilta. Sen mukaan dieselpuolella mennään 2,0-litraisen- ja bensiinimalleissa puolestaan 1,5-litraisen moottorin voimalla. Mielenkiintoisin ennakkotieto voimalinjojen saralla liittyy lataushybridivoimalinjoihin, jotka tulevat käsittämään etu- ja nelivetoisen vaihtoehdon. Näistä tehokkaamman kerrotaan yltävän 200 kilowatin eli noin 270 hevosvoiman teholukemiin, siinä missä 150-kilowattinenkin tarjoaa vähän päälle 200 hevosvoiman lukemat.Volkswagenin mukaan mainitut lataushybridit pystyvät jopa noin 100 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan, mikä tietysti tarkoittaa, että monien autoilijoiden päivittäiset tarpeet hoituvat pelkällä sähköllä, mikäli autoa vain muistaa roikottaa latauspistokkeessa. Tähän liittyen, pikalataus tasavirralla tulee myös lataushybrideihin mahdolliseksi.Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta