12.7.2023 Ajoneuvot Lähes valmis yhdeksännen polven Volkswagen Passat kasvaa joka suuntaan, mutta korimalleja tarjotaan puolet vähemmän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltei 15 senttimetrin lisäys koripituuteen tietää tilojen kasvua, mutta jatkossa Euroopan Volkswagen Passat on aina farmariauto. Volkswagen esittelee Passat B9:ää medialle värikkäissä camo-kuvioissa lähes tuotantovalmiina prototyyppinä. Toimintatapa on VAG-konsernille viime ajoilta hyvin tuttu, viime aikoinahan olemme nähneet niin ikään tulevat Volkswagen Tiguanin ja Škoda Kodiaqin vastaavassa kuosissa. Kolmikkoa yhdistää paitsi suurin piirtein vastaavaksi aiottu julkistusajankohta, myös todella paljon asioita pintapeltien alla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUransa huipullaJärjestyksessään yhdeksäs sukupolvi tulee olemaan peräti 30 miljoonaa kappaletta 50 vuoden aikana valmistetun perheauton viimeinen ainakin siinä muodossaan, jossa olemme sen tottuneet näkemään, pitkänokkaisena, polttomoottorisena... tuttuna ja turvallisena Passatina. Lähin suora seuraaja tulee olemaan sähköinen.Jo nyt historiaan jää sedan-mallinen Passat Euroopan osalta. Jos siis Passatin muilla päämarkkinoilla eli Pohjois-Amerikassa (aiemmin) ja Kiinassa Passat on ollut aina yhtä kuin sedan, ei Euroopassa jatkossa saakaan muuta kuin farmaria. Volkswagenilla D-segmentin porrasperäisen virkaa toimittaakin nyt täyssähköinen ID. 7.Kaikkein läheisintä sukua B9 tulee olemaan samaan syssyyn tuloillaan oleville Skoda Superbille (josta nähdään myös porrasperäinen vaihtoehto) sekä Audi A5:ksi nimensä vaihtavalle A4:n seuraavalle sukupolvelle, joka niin ikään pudottaa sedanin pois niin, että Avantin parina nähdään pelkästään A5 Sportback.Naamion alta paljastuu tulevan Passatin ID-tyylinen keulailme.Yhdessä kolmospolven Tiguanin kanssa Passat B9 tulee olemaan ensimmäinen konsernin uudistetulle isojen etuvetoautojen MQB Evo -alustalle rakentuva Volkswagen. Tämä tietää parannuksia liikkeen laatuun etenkin DCC-iskunvaimennuksen kautta, vaikka pohjimmiltaan alusta periytyykin B8:sta. Alustaan palaamme tarkemmin, kunhan B9 muutaman kuukauden sisällä kaikkine yksityiskohtineen julkistetaan.5 senttiä lisää jalkatilaa, 690 litraa tavaratilaaTuleva Passat on koko mallihistorian suurin. MQB Evo venyy B9:n myötä niin, että auto kasvaa pituutta 144 millimetrillä 4,917 metriin, leveyttä kahdella senttimetrillä 1,852 metriin ja korkeutta seitsemällä millillä 1,482 metriin. Akseliväli on sekin venähtänyt 50 millimetrillä ja tulokseksi kirjataan 2,841 metriä.Peräylitys on korostuneen pitkä.Tuo akselivälin venytys on hyödynnetty kokonaisuudessaan takajalkatiloihin, jotka eivät aiemminkaan ole olleet lainkaan huonot, mutta jatkossa siis vielä viisi senttiä ruhtinaallisemmat.Loput peräylityksen ja leveyden kasvuelementit näkyvätkin sitten tavaratilassa. B9:n kontin tilavuus on perusmuodossaan 690 litraa, missä on kasvua edeltäjään verrattuna kasvua 40 litraa ja takapenkit kaadettuna 1 920 litraa eli plus 140 litraa.Ei uutta Volkswagenin tietoviihdenäyttöä ilman mainintaa asiakaslähtöisistä parannuksista. Kauttaaltaan uudistettu kojelauta tulee sisältämään täysdigitaalisen mittariston sekä 12,9- tai vaihtoehtoisesti 15-tuumaisen monitoiminäytön. Jälkimmäinen on leveydeltään peräti 38-senttinen.Edelleen laajapohjainen moottoritarjontaVaikka ehkä runsaimmista vuosista (Passat W8, ym.) on saatettu ottaa laajapohjaisuudessa takapakkia, tulee polttomoottorisena jatkava B9 käsittämään jatkossakin bensiini-, diesel- ja lataushybridivaihtoehdot.Volkswagen puhuu tiedotteessaan turbobensiineistä (TSI), turbodieseleistä (TDI), turbobensiineistä kevythybriditekniikalla (eTSI) sekä lataushybridistä (eHybrid), mutta ei vielä tässä vaiheessa erittele esimerkiksi tilavuuksia ja tehoja.Voimme kuitenkin varsin turvallisin mielin vakoilla nämä tiedot pääpiirteissään Tiguanilta. Sen mukaan dieselpuolella mennään 2,0-litraisen- ja bensiinimalleissa puolestaan 1,5-litraisen moottorin voimalla. Mielenkiintoisin ennakkotieto voimalinjojen saralla liittyy lataushybridivoimalinjoihin, jotka tulevat käsittämään etu- ja nelivetoisen vaihtoehdon. Näistä tehokkaamman kerrotaan yltävän 200 kilowatin eli noin 270 hevosvoiman teholukemiin, siinä missä 150-kilowattinenkin tarjoaa vähän päälle 200 hevosvoiman lukemat.Volkswagenin mukaan mainitut lataushybridit pystyvät jopa noin 100 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan, mikä tietysti tarkoittaa, että monien autoilijoiden päivittäiset tarpeet hoituvat pelkällä sähköllä, mikäli autoa vain muistaa roikottaa latauspistokkeessa. Tähän liittyen, pikalataus tasavirralla tulee myös lataushybrideihin mahdolliseksi.Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen