1.5.2023

Škoda julkisti ensimmäiset tiiserikuvat tulevista Superbista ja Kodiaqista – Fabia sen sijaan lopetusuhan alla Euro 7:n takia

Viime aikojen Škoda-uutiset ovat olleet varsin monitahoisia, mutta samalla kaksijakoisia.

Škoda julkisti aivan hiljattain lehdistötiedotteen, jossa se kertoi kokoavansa 150 hengen tiimiä Tšekkiin kehittämään konsernin polttomoottoreita entistä tehokkaammiksi, taloudellisemmiksi ja vähäpäästöisemmiksi. VAG-konserni on asettanut Škodan harteille vastuun pienten, kolmi- ja nelisylinteristen bensiinimoottoreiden kehityksestä.

Volkswagen Golf 1.5 TSI EVO BlueMotion Variant Comfortline DSG

Koska VW ei ole hylkäämässä polttomoottoria, sille tulee Škodan kehittämänä olemaan jatkossakin laajapohjaista käyttöä erityisesti eri brändien kompaktimmassa päädyssä, vapaastihengittävänä tai ahdettuna, ja sähkömoottorin kaverina tai yksin. Näin on sekä Euro 7 -päästönormien voimaanastumiseen valmistautuvan Euroopan Unionin alueella että muuallakin missä vain VAG-autot ovat edustettuina.

Konsernin isompienkin autojen kanssa Škodalla riittää kuitenkin tekemistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lippulaivat sivukuvassa

Kuten Moottori on jo aiemmin uutisoinut, tšekkiläisvalmistajalla on käynnissä suorastaan huima uutuusvuosi, johon kuuluu merkin molempien lippulaivamallien uusi sukupolvi.

Vähän kuten Englannin pankki alkoi lyödä kolikoita Charles III:n sivukuvalla, valitsi Škodakin virallistaa uudet keulakuvansa visuaalisessa muodossa sivuprofiilit edellä. Niin kuin kuvista näemme, luvassa on jatkossakin kaksi Superb-korimallia.

Hatchback-mallinen Superb on siinä mielessä uutinen, että vaikka samoihin aikoihin nähtävä uusi Volkswagen Passat on pitkälti Škodan Superbin rinnalla kehittämä, pudottaa VW omasta tarjonnastaan pois sedan-mallisen Passatin.

Škoda Superb "Limousine" tulee siis olemaan katoavan D-segmentin ainoita luiskaperäisiä malleja.

Sekä Superb että Passat tullaan valmistamaan jatkossa Slovakian Bratislavassa. Škoda lupailee omasta puolestaan Superb-tarjonnassa säilyvän sekä bensiini- että dieselvaihtoehdot, kuten myös lataushybridit.

Myös Kodiaq kokee toiseen polveen siirtyessään isoja uudistuksia, vaikka uutuus perustuukin löyhästi nykyiseen ja valmistetaan samassa tehtaassa Tšekin Kvasinyssa. Samalle perustalle on odotettavissa myös seuraavan polven Volkswagen Tiguania, joka on näyttäytynyt ahkerasti salakuvissa.

Niin ikään Kodiaqin moottoripalettia hallitsevat sukupolvenvaihdoksen jälkeen bensiini- ja dieselvaihtoehdot, mutta tällä kertaa myös monien odottaman, nykyisestä sukupolvesta puuttuvan lataushybridiversion on määrä liittyä mukaan tarjontaan. Škoda on tästä päätellen onnistunut keksimään lataushybridin ajoakulle paikan, joka ei syö Kodiaqin seitsenpaikkaisuutta.

Sekä Suberbin että Kodiaqin suuret ensi-illat koittavat syksyllä.

Fabia jatkaa Polon ja Fiestan tiellä?

Škodan toimitusjohtaja Klaus Zellmer kertoi brittilehti Autocarille, että Fabia on lakkautusuhan alla vuoden 2025 heinäkuussa voimaan astuvien entistä tiukempien Euro 7 -päästönormien vuoksi.

Škoda Fabia Monte Carlo

Uutinen oli jossain määrin odotettavissa, sillä myös Volkswagen-johtaja kertoi samaa Fabian VW-vastine Polosta jo viime vuonna. Ford on puolestaan jo päättänyt lakkauttaa kassamagneetti Fiestansa, ja Kia saattaa mahdollisesti lopettaa piakkoin luvassa olevan sukupolvenvaihdoksen myötä Rion Euroopan-valikoimastaan. Lisäksi monet jäljellä olevat B-segmentin edustajat matkaavat kovaa vauhtia kohti täyssähköisyyttä.

Škoda Fabia Monte Carlo

Syynä menestyksekkään Fabian pudottamiselle mallistosta olisi yksinkertaisesti se, että normien saavuttaminen nostaisi edullisen pikkuauton hinnan aivan liian korkealle. Fabian alkaen-hinta voisi nousta esimerkiksi Saksassa nykyisestä noin 18 000 eurosta 23 000 euron yli. Suomessa noin viiden tonnin hinnannousu tarkoittaisi, ettei Fabiaa saisi halvimmillaankaan alle 25 tonnin.

Lähteet: Škoda, Autocar, Motor1 UK Kuvat: Škoda, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat