24.8.2016 Ajoneuvot Langaton induktiolataus Mersun S-sarjaan jo ensi vuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen S-sarja saa ensi vuonna langattoman latauksen lisävarusteeksi. Induktiolataus saattaa olla ratkaiseva helpotus esimerkiksi kotilataamiseen. Mercedes-Benz lupaa tuoda magneettikenttään perustuvan langattoman induktiolatauksen S-sarjan hybridimallin lisävarusteeksi ensi vuonna. S 500 e -prototyypin avulla kehitetty järjestelmä lupaa 3,6 kilowatin lataustehon ja lähes 90 prosentin hyötysuhteen. Samalla valmistaja lupaa akku- ja latausteknologian kehittyvän lähivuosina merkittävästi.Induktiivinen latausjärjestelmä perustuu kahteen käämiin, joiden välille syntyy magneettikenttä. Ensiokäämi voidaan sijoittaa esimerkiksi autotallin tai latauspisteen lattiaan sijoitettuun levyyn. Ajettaessa levyn päälle auton ohjausjärjestelmä tunnistaa käämin ja kun auto on paikoillaan, järjestelmä aloittaa lataamisen ajoneuvon pohjassa olevan toisiokäämin avulla. Teknologian hyötynä on helppous ja vaivattomuus akkujen lataamisessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää vauhtia myös johdolla ladatessaTodellisen pikalataamisen tavoittelemiseksi Daimler on yhdessä muiden autovalmistajien kanssa liputtamassa vaihto- ja tasavirran puolia yhdistävän Combined Charging Systemin, CCS, puolesta. Avoin standardi pyrkii ratkaisemaan monet sähköautoiluun liittyvät latausongelmat. Vuodesta 2018 CCS-järjestelmä tulee vakiovarusteeksi kaikkiin Mercedes-Benz sähköajoneuvoihin ja autosta riippuen järjestelmän avulla voidaan saavuttaa jopa 150 kilowatin latausteho. Standardi itsessään tukee peräti 350 kilowatin lataustehoa. Standardin käyttöönottoa on vauhdittamassa myös uusi pistokestandardi.2020-luvulla uudet akkutyypitMercedes-Benzin mukaan ensi vuosikymmenellä päästään siirtymään uusiin akkutyyppeihin nykyisistä litiumioniakuista. Valmsitajan mukaan lupaavin uusista akkutyypeistä on litium-sulfaattiakku, joka yhdistää alhaisemmat tuotantokustannukset ja pidemmän toimintamatkan latauksella. Tuotantokustannusten puolittumista vastaan akkujen energiatiheys tuplaantuu, akkujen pysyessä koon puolesta nykyisellä tasolla.– Litium-sulfaattiakun ansiosta sähköautojen pelikenttä on ensi vuosikymmenellä kokonaan toisen näköinen kuin nyt, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Thomas Weber kiteyttää.Akkujen lisäksi koko sähköjärjestelmä kehittyy, sillä ohjauselektroniikka ja sen ohjelmisto, jäähdytys ja kennojen muotoilu jatkavat edistymistä. Samalla järjestelmiä räätälöidään automallin tarpeeseen aiempaa paremmin. Tytäryhtiönsä Deutsche Accumotiven ansiosta Daimler on ainutlaatuisessa asemassa saksalaiseksi autonvalmistajaksi, sillä se tuottaa akkunsa itse.Lähde ja kuva: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää