31.5.2017 Ajoneuvot Langaton lataus osaksi tiestöä? Renaultin mielestä kyllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitäpä jos sähköautojen langaton lataus rakennettaisiinkin osaksi tiestöä? Ratkaisu on kallis, mutta lupaava. Autovalmistajien kamppaillessa sähköautoihin liitettyä toimintamatkapelkoa vastaan ovat kaikki ideat tervetulleita. Renault on ehdottanut yhteistyökumppaniensa Qualcomm Technlogoiesin ja Vedecomin kanssa, että dynaaminen langaton lataus voisi olla eräs kaupunkiliikennettä helpottava innovaatio.Jo aiemmin esimerkiksi Mercedes-Benz ja BMW ovat kertoneet tuovansa langattoman latauksen markkinoille tämän vuoden kuluessa, tarkoittaen kotioloihin asennettavaa latauslaattaa, jonka päälle auto pysäköidään latautumaan.Renaultin kampanjoimalla dynaamisella langattomalla ajoneuvolatauksella (DEVC, dynamic wireless vehicle charging) tarkoitetaan sitä, että langaton lataus rakennettaisiin osaksi tienpintaa. Esittelytilaisuudessa langattomalla lataustekniikalla varustettu Renault Kangoo Z.E. ajoi noin 100-metristä testirataa yli 100 km/h nopeudella, keräten parhaimmillaan 20 kilowattia virtaa.Qualcommin mukaan tiehen rakennetut latauslaatat kytkeytyisivät lataamaan ja jälleen pois päältä 3 millisekunnissa. Järjestelmälle luvataan myös kulutus- ja säänkestävyyttä, sillä hellävaraisimmat komponentit sijoitetaan tien sivuun.– Tämä teknologia on avainasemassa kun tuodaan sähköauto talouden kakkosautosta ykkösautoksi, linjasi Renaultin sähköautopuolen ykkösmies Eric Feunteun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKova pinta, kova hintaKuten niin monissa unelmaratkaisuissa, myös langattomien latauslevyjen kohdalla maltti on valttia. Britannian moottoritieverkostosta vastaava Highways England on arvioinut, että yhden kilometrin tieosuudella latauslaattojen hinnaksi tulee noin 400-490 000 euroa. Lisämutkana matkaan Qualcomm Europen markkinointipäällikkö Graeme Davison ei osannut kommentoida brittiarvion pitävyyttä, sillä muuttujien määrä on yhtiön mukaan liian suuri.Dynaaminen lataus on kuitenkin saanut jo tukea Euroopan unionilta, jonka rahoittama FABRIC-projekti tutkii tekniikan arkikäytön mahdollisuuksia. Mukana hankkeessa ovat muun muassa Volvo, Scania ja Hitachi. Myös Hondalla on ollut samansuuntaisia tutkimushankkeita.Korkean hintansa takia langatonta latausta ei tulla näkemään koko tiestössä, mutta mikä olisi tarpeellinen määrä? Renaultin kumppanina työskentelevä Vedecom arvioi, että tyypillisellä maantiellä voisi jo 50% tiestöpeitolla voisi ajaa niin, että sähköauton lataus ei laskisi ajon aikana. Renault arvioi, että 25% peitto riittäisi jo kaupunkialueiden liikenteeseen. Vilkkaiden risteyksien lisäksi käyttökohteiksi on suunniteltu muun muassa taksiasemia.Qualcomm arvioi, että langaton lataustekniikka tulee olemaan avainasemassa autonomisten ajoneuvojen aikakaudella, sillä nämä eivät voi kytkeä itseään piuhan päähän. Ruusunvärisissä visioissa autonomiset yhteiskäyttöautot suhaisivat pitkin kaupunkialuetta, latautuen ja hoitaen kuljetustehtäviään.Autovalmistajien kannalta langaton lataus olisi mahdollisuus säästää valmistuskustannuksissa, sillä toimiva latausinfra vähentäisi sähköauton tarvitsemia akkuja, jotka ovat painavia ja kalliita.– Tällä järjestelmällä muutamme periaatteessa energiahallinnan tasapainoa. Sen sijaan, että kuljettaisimme paljon sähköä auton akuissa, siirrämme sähköntuotannon ja toimituksen autosta tieverkolle, linjaa Virginie Maillard, Renaultin tutkimus- ja strategiapäällikkö.Lähde: Automotive News/Renault Kuvat: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa