4.2.2016 Liikenne Lapselle paras paikka autossa on takapenkki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvaistuimen valinnan lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää matkustuspaikkaan ja -suuntaan. Autossa lapselle paras paikka on turvaistuimessa takapenkillä. Ainakin kolmivuotiaaksi asti autossa kulkeva lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan, muistuttaa Liikenneturva. Lähtiessä kannattaa aina varmistaa, että istuin on tukevasti kiinnitetty ja lapsen vyöt on kiinnitetty oikein.Alle 135 cm pituisen lapsen on käytettävä autossa painon mukaan määräytyvää turvaistuinta. Istuinten valintaan kohdistuu usein paljon kysymyksiä. Suunnittelija Laura Loikkanen Liikenneturvasta muistuttaa, että lasten kuljettamisesta pohdittaessa turvallisuuden tulisi olla aina lähtökohtana.Suositus taaperoiden kuljettamisesta selkä menosuuntaan perustuu esimerkiksi siihen, että lapsen pää ja kaula saavat parhaan tuen törmäyksissä. Pienten lasten kehittyvä keho ei kestä törmäyksen voimia ja kolhuja niin hyvin kuin varttuneempien.– Törmäysvoimat ovat usein suurempia auton etuosaan kohdistuvissa törmäyksissä kuin esimerkiksi peräänajoissa, joten lapsi tarvitsee suurimman suojan nokkakolarien varalta. Lapsen kannattaa matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen, eli ainakin kolmivuotiaaksi asti. Se on turvallisinta. Lapselle ei ole haitaksi, vaikka jalat ovat koukussa. Siitä syystä istuinta ei pidä kääntää liian aikaisin, Loikkanen selventää.Nykyaikaisten autojen kanssa kannattaa olla tarkkana myös sikäli, että jos auto on varustettu turvatyynyin, suosittelee Liikenneturva etteivät alle 140 senttimetriset lapset matkusta etupenkillä. Varsinkin etupenkin turvatyynyt on pääsääntöisesti suunniteltu aikuista varten, joten onnettomuuden sattuessa turvatyyny saattaa osua lapseen eri kulmassa kuin on suunniteltu. Tällä voi olla vahingollinen vaikutus esimerkiksi lapsen niskaan.– Ohjekirjasta voi tarkistaa kyseisen automallin suosituksen lapsen kuljetukselle turvatyynypaikalla ja opastuksen turvatyynyn poiskytkentään. Kun lapsi matkustaa takapenkillä, minimoidaan myös se riski, että turvatyyny poiskytkennästä huolimatta laukeaa mahdollisessa kolaritilanteessa. Turvatyynyn toimintahäiriöt ovat aika harvinaisia, mutta kuitenkin mahdollisia, Loikkanen toteaa.Etenkin kovilla talvipakkasilla kuljettaessa lapsella voi olla paljon vaatteita päällään. Mahdollisuuksien mukaan lapsen olisi parempi matkustaa ilman suuria toppauksia.– Vyöt pitää saada aikalailla napakasti lapsen ympärille. Tällöin kevyempi vaatetus on parempi.Suomessa myytävät turvaistuimet ovat E-hyväksyttyjä, mutta se kertoo vain EU-alueiden vähimmäisvaatimusten täyttymisestä. Pelkkä hyväksyntä ei siis kerro vielä istuinten keskinäisestä turvallisuudesta.– Turvaistuinta valittaessa kannattaa tarkistaa, miten istuin on pärjännyt vapaaehtoisissa testeissä. Esimerkiksi ruotsalaisessa plus-testissä hyväksytyt istuimet ovat läpäisseet huomattavasti tiukemman seulan ja ovat suositeltava valinta, Loikkanen vinkkaa lopuksi.Lähde: Liikenneturva, kuva: Johanna Kannasmaa / LiikenneturvaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous