15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa Teksti Benjamin Helander Kuva valmistajat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hajonta on iso, sillä nuorimmat mallistot ovat vain noin kaksivuotiaita, siinä missä Teslan malliston keski-ikä lähestyy jo yhdeksää vuotta. Kaikkiaan listauksessamme on 39 Suomessa edustavan automerkin henkilöautomallistot. Ennen kuin listaus lähtee käyntiin, on hyvä käydä läpi vähän kriteereitä, taustoja ynnä muuta. Listauksessa on siis mukana 39 automerkkiä, joista jokainen edustaa virallisesti Suomessa. Yksi tärkeimmistä osoituksista tästä ovat merkin omat suomalaiset nettisivut, joilla näkyvien mallistojen perusteella keski-iät on laskettu. Automalli on osa mallistoa, kun sille on kerrottu hinta - tämä nyt ainakin ihan perusperiaatteena.Keski-iät on laskettu heinäkuun 2024 mallistojen perusteella. Jos siis luet tätä artikkelia jostain tulevaisuudesta käsin, luvut ovat enemmän tai vähemmän vanhentuneita, sillä mallistot elävät kaiken aikaa, ja niillä merkeillä joilla mallisto ei kovasti elä, aika joka tapauksessa nostaa keski-ikää. Luvuista toki voi hahmottaa markkinoiden isoa kuvaa vielä aikojen päästä. Listaus tullaan toistamaan jossain vaiheessa, jolloin nähdään mihin suuntaan keski-iät ovat menossa. Toisekseen, keski-iät on laskettu meneillään olevien sukupolvien perusteella, ja ensiesittelyajankohdasta lukien. Tämä tarkoittaa, että mallistoon "uusina" tuodut mallit, jotka todellisuudessa perustuvat täysin edeltäjiinsä, eivät laske keski-ikää. Kyseinen laskentatapa tekee listauksesta kuluttajan kannalta oikeudenmukaisemman ja myös merkeille keskenään tasapuolisemman. Toisinaan tämä laskentatapa on vaatinut jopa hieman arkeologisia kaivauksia joidenkin harvojen mallien taakse.Keski-iät sisältävät pienen virhemarginaalin, mutta ne on pyritty laskemaan kuukauden tarkkuudella heinäkuusta 2024 katsoen. Autot on laskettu listaan mallinimikohtaisesti eli vaikka automallia myytäisiin useammalla kuin yhdellä korimallilla, se lasketaan vain kerran. Esimerkiksi Mercedes-Benz E-sarjaa myydään sedanina, farmarina ja All-Terrainina, mutta tässä listassa on vain E-sarjan Mercedes. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNuori vai vanha mallisto - onko sillä väliä?Kenelle on, kenelle ei ja kumpaan suuntaan. Nuori automallisto edustaa kehityksen kärkeä, ja kertoo varmaa kieltä siitä, että autonvalmistajalla riittää rahkeita panostaa siihen. Nuoresta mallistosta löytyvät todennäköisemmin turvallisimmat ja energiatehokkaimmat autot. Vanhempi mallisto taas pitää sisällään pitkään tuotannossa olleita automalleja. Autonvalmistaja on panostanut niiden kehitykseen pitkään tai vähintäänkin "oppinut" valmistamaan niitä paremmin ja korjannut lastentaudit pois. Vanhemmat mallit keräävät yhtä lailla ajan myötä päivityksissä uusia turvavarusteita ja jopa uusia voimanlähteitä, jotka pitävät ne kehityksessä mukana. Pitkään tuotannossa säilynyt automalli on todennäköisesti myös merkki säilyneestä kysynnästä eli siitä, että asiakkaat pitävät autosta. Kun siis seuraavaksi lähdetään käymään keski-ikiä läpi, on lukijasta itsestään kiinni, pitääkö pienempää vai isompaa lukua parempana. 39 automerkin mallistojen keski-iät käydään seuraavaksi läpi aakkosjärjestyksessä. Luvut ovat vuosia. Alfa Romeo - 4,8Alfan mallistoon ilmestyi vain muutamaa päivää ennen tämän artikkelin julkaisua uunituore Junior, joka laski neljästä autosta koostuvan malliston keski-ikää huomattavasti. Italialaisvalmistajan malliston seuraavaksi tuorein on vuonna 2022 esitelty Tonale ja vanhin puolestaan Giulia vuodelta 2015.Audi - 5,9Audin malliston keski-ikä on pian laskemaan päin. Juuri nyt sitä vanhentaa eniten vuoden 2015 alussa esitelty Q7, kun taas tuorein on vasta ennakkomyynnissä oleva Q6 E-Tron.Nykyinen Audi Q7 juhlii ensi vuoden alussa 10-vuotissynttäreitään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW - 5,6BMW on uudistanut mallistoaan viime aikoina reippaallakin kädellä, mutta yhteen markkinoiden isoimmista mallistoista mahtuu myös tukevasti viime vuosikymmenen puolelta peräisin olevia malleja. BYD - 4,4Kiinalaisista sähköautomerkeistä ehkä se johtava tuo Suomeen tuoretta Ocean-sarjaa, kuten Dolphinia ja Sealia sekä myös Dynasty-sarjaa, jonka vanhimman jäsenen, katumaasturi Tangin juuret juontavat aina vuoteen 2014 asti.BYD Tang on valmistajansa iäkkäin Suomeen tuotava malli. Citroën - 4,9Nippa nappa alle viisivuotiasta mallistoa meille tuo myös Citroën. Jos Citroënin laskuista jätettäisiin pois pakettiautoihin perustuvat henkilöautot Berlingo ja Spacetourer, keski-ikä olisi vielä pienempi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCupra - 4,3Seatista itsenäiseksi merkiksi erotetun Cupran malliston keski-ikä on nuorempi kuin itse merkki siitäkin huolimatta, että mallistossa on uudelleenbrändättyjä Seateja, kuten Ateca, joka on automallina pari vuotta itse Cupraa vanhempi. Täten vielä jokin aika sitten Cupran mallisto olisi ollut keski-iältään Cupraa itseään vanhempi. Tuorein Cupran malleista on täyssähköcrossover Tavascan. Dacia - 3,6Dacialla on tarjota meille pienehkö, mutta sitäkin tuoreempi mallisto. Heinäkuun 2024 tilanteessa malliston keski-ikää nostaa eniten väistyvän polven Duster, joka on vielä valikoimassa uuden Dusterin rinnalla. Vanhakoppainen Duster on vielä toistaiseksi saatavilla Suomessa. DS - 5,3Ranskalainen premiumvalmistaja ei ole järin nopeatahtinen uutuuksien esittelijä, mutta ainakaan sen mallistossa ei ole enää aikoihin ollut siirtymäkauden entistä Citroën DS -sarjaa. Tuorein DS-malli on tällä hetkellä DS 4.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFiat - 7,4**Fiatin tämänhetkisen Suomi-malliston keski-iän laskeminen on vähintäänkin haastavaa. Mallistossa on tällä hetkellä kolme henkilöautomallia, nimittäin 600e, 500e ja polttomoottorinen 500, alun perin vuodelta 2007. Näiden kolmen keski-ikä on 7,4 vuotta. 17 vuoden ajan valmistettu suurmenestys näkyy vielä Fiatin mallistossa, vaikka Fiat oli pakotettu lopettamaan mallin tuotannon Euroopan markkinoille. On kuitenkin niin, että EU:n tämän kuun alusta voimaan astuneet uudet tietoturvamääräykset estävät tämän polttomoottorisen 500:n myynnin uutena EU-alueella. Tämän erittäin pitkäikäisen mallin poistaminen laskuista pudottaisi keski-iän vain 2,7 vuoteen, tosin sillä ehdolla, että PSA-peräiselle CMP:lle rakentuva 600e lasketaan vain vuoden vanhaksi malliksi. Ford - 3,7Fordin mallistossa on uusia sähköcrossovereita sekä myös uusia pakettiautoihin perustuvia tila-autoja. Tuloksena on alle neljä vuotta vanha mallisto. Honda - 3,2Yksi tuoreimmista mallistoista kuuluu Hondalle, joka on melko lyhyen ajan sisällä pistänyt kattauksensa uusiksi, sekä siirtämällä perinteikkäitä mallinimiä uuteen sukupolveen että tuomalla uusia malleja. Honda on yksi harvoista merkeistä, jonka koko Suomi-mallisto on 2020-luvulta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai - 3,9Ei ole vanha mallisto Hyundaillakaan. Polttomoottoripuolella on muutamia selvästi viime vuosikymmenen puolelta periytyviä malleja, mutta erityisesti sähköautopuoli laskee korealaisvalmistajan Suomi-malliston keski-ikää.Jaguar - 7,4**Jaguarinkin malliston keski-iän laskeminen on tällä hetkellä haastavaa, sillä Jaguar elää juuri nyt valtaisaa mullistusta. Se on lakkauttamassa käytännössä koko nykymallistonsa, ja siirtymässä ensi vuodesta alkaen sähköautomerkiksi. Tähän listaukseen tehdyn tulkinnan mukaan Jaguar myy Suomessa tällä hetkellä uutena, mallivuoden 2024 edustajana kolmea mallia, E-Pacea, F-Pacea ja I-Pacea. Niiden perusteella malliston keski-ikä on 7,4 vuotta, mutta mikään niistä ei ole näkemässä ensi vuotta. Jeep - 5,0Jeepin neljän hyvin erikokoisen ja -tyyppisen maasturimalliston tuorein jäsen on täyssähköinen Avenger, vanhin puolestaan kahdeksan vuotta vanha Compass. Avenger on tuoreinta ja halvinta - sekä ennennäkemättömintä Jeepiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKGM - 3,8KGM on korealaismerkki Ssangyongin hurja irtautuminen omituisen maineen omaavasta entisyydestään. Suomeen tuodaan tällä hetkellä entisen omistajan aikaan kehitettyä Korandoa sekä uutta tulemista edustavaa Torresia. Kia - 5,0Kian mallisto on keski-iältään reilun vuoden verran sisarmerkki Hyundaita vanhempi, syiden löytyessä Hyundain tavoin jo iäkkäämmän puoleisesta polttomoottoripäästä, sähköautojen ollessa varsin tuoreita. Land Rover - 5,8Land Roverilla on nähtävissä pientä jakautumista Range Rover- ja Land Rover -brändien välillä. Range Rover -mallisto on nimittäin huomattavasti Lantikkaa tuoreempi. Land Roverilla vanhin malli on jo kymmenen vuotta tuotannossa ollut Discovery Sport. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLexus - 5,1Toyotan luksussiivellä on sekä Audia että BMW:tä hieman tuoreempi mallisto. Eniten Lexuksen malliston keski-ikää nostavat grand tourer LC sekä iso edustusauto LS, jotka ovat myyntimäärällisesti hyvin marginaalisia malleja. Maxus - 4,5Kiinalaisista sähköautomerkeistä ensimmäisenä Suomeen taisi ehtiä SAIC Maxus. Sen pienen henkilöautomalliston keski-ikä on vanhempi kuin mitä merkki on ehtinyt edustaa henkilöautoillaan Suomessa. Mazda - 6,3Mazdan mallistossa on sekä hyvin uusia malleja, kuten tämän vuoden uutuus CX-80 että hyvin iäkkäitä malleja, kuten vuonna 2012 esitelty Mazda 6. Kuutonen on poistumassa mallistosta, mutta se on vielä heinäkuun 2024 tilanteessa saatavilla. Mazdan mallistosta löytyy kaksi Mazda 2:ta. Toinen on Mazdan oma, vuonna 2014 esitelty Kakkonen (kuvassa), toinen puolestaan Toyota Yariksen klooni, nimeltään Mazda 2 Hybrid. Se on luonnollisesti laskettu Mazda-malliston keski-ikään Yariksen reilun 4,5 vuoden perusteella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz - 4,0Mercedeksen mallisto on selvästi tuoreempi kuin listauksessa jo esiintyneillä pääkilpailijoilla Audilla ja BMW:llä, kuten myös Lexuksella. Suurin osa Mercedeksen mallistosta, niin polttomoottori- kuin sähköpuolella, ovat 2020-luvulta. MG - 5,6Brittiläisen urheiluautomerkin nimellä ratsasteleva kiinalaismerkki tuo Suomeen selvästi vanhempaa mallistoa, kuin mitä se on Suomessa tai laajemmin edes länsimaissa edustanut. Toisaalta MG4 ja Marvel R laskevat 2020-luvun tuotteina keski-ikää. Mini - 4,7Minin tilanne on erittäin jännittävä, sillä jos polttomoottorinen Cooper laskettaisiin vastikään saadun laajahkon päivityksensä vuoksi uudeksi malliksi, tulisi Mini-malliston keski-iäksi vain reilut puoli vuotta. Valitusta politiikasta kuitenkin pidetään kiinni, ja artikkelin alussa kuvaillun laskutavan mukaan polttomoottorinen Cooper on vuodelta 2014.Uudistuneessa Mini Cooperissa on uusi pinta, mutta jo kymmenisen vuotta vanha sisus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitsubishi - 7,6Mitsubishi on tuonut mallistoonsa lainamallit ASX:n ja Coltin, jotka ovat viitisen vuotta vanhojen Renault Capturin ja Clion täysiä klooneja. 7,6 vuoteen pienehkön malliston keski-iän nostaa kuitenkin jo kokonaiset 12 vuotta tuotannossa ollut pikkuauto Space Star.Mitsubishi Space Star jaksaa puolustaa A-segmentin heikentyviä asemia vielä 12 tuotantovuoden jälkeenkin. Samalla se nostaa Mitsubishin malliston keski-ikää. Nissan - 4,6Nissanilla Qashqai, X-Trail sekä Ariya ovat 2020-luvun tuotteita, Juke on peräisin vuodelta 2019, ja vanhin malli Leaf puolestaan vuodelta 2017.Opel - 5,9Opelin kannalta kesäkuun 2024 tilanne on siinä mielessä haastava, että siihen kuuluvat vielä vanha Grandland sekä Crossland, jotka korvautuvat pian uudella Grandlandilla sekä Fronteralla. Myös Combo Life Electric ja Zafira Electric vanhentavat mallistoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeugeot - 4,8Peugeotilla on lähes täysin samanikäinen mallisto kuin Citroënilla. Ja keski-ikäähän nostavat Peugeotilla tismalleen samat tila-automallit kuin Citroënillakin, tosin tässä tapauksessa nimillä Rifter ja Traveller. Polestar - 2,8Ruotsalais-kiinalaisen sähköautomerkin mallistosta löytyvät mallit 2, 3 ja 4. Ne eivät ole vanhoja malleja, kuten matalan keski-iänkin perusteella voi helposti laskea. Porsche - 5,2Porschen nykymallisto on alkuperäisimmillään hieman yli viisi vuotta vanha. Uusi Macan EV on Porscheista tuorein. Porsche-malliston keski-ikä laski heinäkuun alusta alkaen koko Euroopassa, sillä vanhimmat mallit, 718-sarja sekä peräti kymmenen vuoden ikään ehtinyt vanhempi Macan eivät enää täyttäneet EU:n uusia tietoturvamääräyksiä, ja näin ne oli poistettava unionin alueella myynnistä. Nykyinen Cayenne on päivityksistään huolimatta miltei seitsemän vuotta vanha malli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenault - 4,2Renaultin mallistoon on tulossa jälleen paljonkin uutta, siis edellisen uuden lisäksi. Oheinen luku kuvastaa kuitenkin edelleen heinäkuun 2024 tilannetta. On Rellun mallistossa toki muutama malli myös edellisen vuosikymmenen puolelta. Seat - 6,6Seat-mallisto näyttää sisarmekki Cupraan nähden hieman vanhalta ja väsyneeltä, ja onhan jopa koko Seat-brändin lakkauttamisella aika ajoin spekuloitu. Vanhin Seat on tällä hetkellä Ateca, joka näki päivänvalon vuonna 2016. Škoda - 4,0*Škodan kohdalla on tulkintakysymys, lasketaanko tuoreet Superb ja Kodiaq kokonaan uusiksi malleiksi. *Mikäli niitä ei halua pitkälti edellispolvesta periytyvästä perustastaan johtuen uusiksi malleiksi laskea, Škodan malliston keski-iäksi tulisi 6,0 vuotta.Uuden Superbin ja Kodiaqin iän laskeminen on tulkintakysymys. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySmart - 1,8*Kauttaaltaan uudelleen keksitty, kiinalaisen Geelyn kanssa yhteistyössä suunniteltu ja Kiinassa valmistettava Smart-mallisto koostuu tällä hetkellä kahdesta sähköcrossoverista. *Smart-malliston keski-ikä on mutkitta listauksen alhaisin.Subaru - 5,5Subarulla on tapanaan pitkittää uutuusmallien saapumista Eurooppaan. Tälläkin hetkellä Subarun mallistossa olevan Foresterin seuraaja on ollut Pohjois-Amerikassa myynnissä jo viime vuoden puolelta alkaen. Suzuki - 6,8Suzukilla on suuret suunnitelmat sähköisen tulevaisuuden suhteen, mutta ennen sitä käsissä on jo melko ikääntynyt mallisto. Siinä ovat mukana Toyotalta lainatut Swace ja Across, jotka on luonnollisesti laskettu mukaan alkuperäisten Toyota-ikiensä perusteella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTesla - 8,7**Teslalla on Suomen vanhin henkilöautomallisto. Tulevaisuuden automerkkinä monesti pidetyn Teslan kattauksen keski-ikää nostaa käytössämme olevan laskentatavan mukaan parissa tapauksessa se, että vaikka auto esitellään tuotantoasussaan, kestää yleensä kauan ennen kuin Tesla saa lopulta sarjatuotannon käyntiin. Vanhin Teslan malleista on jo 12 vuotta vanha Model S. Vuonna 2012 esitelty Tesla Model S on markkinoiden vanhimpia automalleja, ja myös Model X lähestyy kovaa vauhtia 10. ikävuottaan. Toyota - 5,3Toyotan mallisto on laaja, ja siitä löytyy niin vuonna 2023 esitelty C-HR kuin vuonna 2009 esitelty Land Cruiser - sekä Stellantikselta lainattuja tila-autoja, jotka vanhentavat mallistoa. Silti Toyotalla on tarjota useampia 2020-luvun tuotteita. Volkswagen - 3,8Volkswagenilla on mallistossaan varsin tuoreita malleja, jotka alentavat keski-ikää. Toisistaan käytännössä vain kattolinjan perusteella erottuvat ID.4 ja ID.5 on laskettu pelisääntöjen mukaan samaksi malliksi, vaikka ne on ensiesitelty hieman eri aikaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolvo - 5,9Volvolla on EX30:n ja EX90:n kaltaisia uutuusmalleja jo hinnastossa, mutta toisaalta väistyvä sukupolvi liki kymmenen vuotta sitten esitellyn XC90:n johdolla on vielä mukana. S90 on jo tässä vaiheessa poistunut mallistosta, mutta tämä ei laske keski-ikää, sillä käytössä olevien kriteerien mukaisesti se lasketaan farmariversionsa V90:n kanssa samaksi malliksi. Voyah - 3,0Kiinalaissähköautomerkki Voyah edustaa Suomessa yhdellä mallillaan Freellä, joka on esitelty heinäkuussa 2021. Ja vielä lopuksi, kaikkien yhteenlaskettu keski-ikä - 5,2 Suomessa tällä hetkellä uutena myytävän henkilöautomallin keski-ikä on 5,2 vuotta eli tämän perusteella laskettuna tuo keskimääräinen malli olisi esitelty toukokuussa 2019. Kaikkien tuota suuremman luvun omaavien merkkien mallisto on keskimääräistä vanhempi, pienemmän luvun omaavilla taas vastaavasti keskimääräistä nuorempi. Kaikki 2020-luvulla esitellyt automallit ovat täten keskimääräistä tuoreempia. Ja jos siis esimerkiksi oman automallisi ensiesittelypäivämäärä on mainitun jälkeen, voit ajatella sen olevan markkinoiden keskiarvoon nähden uusi. Jos ensiesittely taas on tapahtunut ennen toukokuuta 2019, on automallisi markkinoiden keskiarvoa vanhempi. Ja kuten todettua, on pitkälti makuasia mitä siitä ajattelee. Lähteet: valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi