15.7.2024

Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa

Kuva valmistajat

Hajonta on iso, sillä nuorimmat mallistot ovat vain noin kaksivuotiaita, siinä missä Teslan malliston keski-ikä lähestyy jo yhdeksää vuotta. Kaikkiaan listauksessamme on 39 Suomessa edustavan automerkin henkilöautomallistot.

Ennen kuin listaus lähtee käyntiin, on hyvä käydä läpi vähän kriteereitä, taustoja ynnä muuta.

Listauksessa on siis mukana 39 automerkkiä, joista jokainen edustaa virallisesti Suomessa. Yksi tärkeimmistä osoituksista tästä ovat merkin omat suomalaiset nettisivut, joilla näkyvien mallistojen perusteella keski-iät on laskettu. Automalli on osa mallistoa, kun sille on kerrottu hinta - tämä nyt ainakin ihan perusperiaatteena.

Keski-iät on laskettu heinäkuun 2024 mallistojen perusteella. Jos siis luet tätä artikkelia jostain tulevaisuudesta käsin, luvut ovat enemmän tai vähemmän vanhentuneita, sillä mallistot elävät kaiken aikaa, ja niillä merkeillä joilla mallisto ei kovasti elä, aika joka tapauksessa nostaa keski-ikää. Luvuista toki voi hahmottaa markkinoiden isoa kuvaa vielä aikojen päästä. Listaus tullaan toistamaan jossain vaiheessa, jolloin nähdään mihin suuntaan keski-iät ovat menossa.

Toisekseen, keski-iät on laskettu meneillään olevien sukupolvien perusteella, ja ensiesittelyajankohdasta lukien. Tämä tarkoittaa, että mallistoon "uusina" tuodut mallit, jotka todellisuudessa perustuvat täysin edeltäjiinsä, eivät laske keski-ikää. Kyseinen laskentatapa tekee listauksesta kuluttajan kannalta oikeudenmukaisemman ja myös merkeille keskenään tasapuolisemman. Toisinaan tämä laskentatapa on vaatinut jopa hieman arkeologisia kaivauksia joidenkin harvojen mallien taakse.

Keski-iät sisältävät pienen virhemarginaalin, mutta ne on pyritty laskemaan kuukauden tarkkuudella heinäkuusta 2024 katsoen. Autot on laskettu listaan mallinimikohtaisesti eli vaikka automallia myytäisiin useammalla kuin yhdellä korimallilla, se lasketaan vain kerran. Esimerkiksi Mercedes-Benz E-sarjaa myydään sedanina, farmarina ja All-Terrainina, mutta tässä listassa on vain E-sarjan Mercedes.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nuori vai vanha mallisto - onko sillä väliä?

Kenelle on, kenelle ei ja kumpaan suuntaan.

Nuori automallisto edustaa kehityksen kärkeä, ja kertoo varmaa kieltä siitä, että autonvalmistajalla riittää rahkeita panostaa siihen. Nuoresta mallistosta löytyvät todennäköisemmin turvallisimmat ja energiatehokkaimmat autot.

Vanhempi mallisto taas pitää sisällään pitkään tuotannossa olleita automalleja. Autonvalmistaja on panostanut niiden kehitykseen pitkään tai vähintäänkin "oppinut" valmistamaan niitä paremmin ja korjannut lastentaudit pois. Vanhemmat mallit keräävät yhtä lailla ajan myötä päivityksissä uusia turvavarusteita ja jopa uusia voimanlähteitä, jotka pitävät ne kehityksessä mukana. Pitkään tuotannossa säilynyt automalli on todennäköisesti myös merkki säilyneestä kysynnästä eli siitä, että asiakkaat pitävät autosta.

Kun siis seuraavaksi lähdetään käymään keski-ikiä läpi, on lukijasta itsestään kiinni, pitääkö pienempää vai isompaa lukua parempana.

39 automerkin mallistojen keski-iät käydään seuraavaksi läpi aakkosjärjestyksessä. Luvut ovat vuosia.

Alfa Romeo - 4,8

Alfan mallistoon ilmestyi vain muutamaa päivää ennen tämän artikkelin julkaisua uunituore Junior, joka laski neljästä autosta koostuvan malliston keski-ikää huomattavasti. Italialaisvalmistajan malliston seuraavaksi tuorein on vuonna 2022 esitelty Tonale ja vanhin puolestaan Giulia vuodelta 2015.

Audi - 5,9

Audin malliston keski-ikä on pian laskemaan päin. Juuri nyt sitä vanhentaa eniten vuoden 2015 alussa esitelty Q7, kun taas tuorein on vasta ennakkomyynnissä oleva Q6 E-Tron.

Audi Q7
Nykyinen Audi Q7 juhlii ensi vuoden alussa 10-vuotissynttäreitään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW - 5,6

BMW on uudistanut mallistoaan viime aikoina reippaallakin kädellä, mutta yhteen markkinoiden isoimmista mallistoista mahtuu myös tukevasti viime vuosikymmenen puolelta peräisin olevia malleja.

BYD - 4,4

Kiinalaisista sähköautomerkeistä ehkä se johtava tuo Suomeen tuoretta Ocean-sarjaa, kuten Dolphinia ja Sealia sekä myös Dynasty-sarjaa, jonka vanhimman jäsenen, katumaasturi Tangin juuret juontavat aina vuoteen 2014 asti.

Kiinalainen sähköautomerkki BYD saapuu Eurooppaan
BYD Tang on valmistajansa iäkkäin Suomeen tuotava malli.

Citroën - 4,9

Nippa nappa alle viisivuotiasta mallistoa meille tuo myös Citroën. Jos Citroënin laskuista jätettäisiin pois pakettiautoihin perustuvat henkilöautot Berlingo ja Spacetourer, keski-ikä olisi vielä pienempi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Cupra - 4,3

Seatista itsenäiseksi merkiksi erotetun Cupran malliston keski-ikä on nuorempi kuin itse merkki siitäkin huolimatta, että mallistossa on uudelleenbrändättyjä Seateja, kuten Ateca, joka on automallina pari vuotta itse Cupraa vanhempi. Täten vielä jokin aika sitten Cupran mallisto olisi ollut keski-iältään Cupraa itseään vanhempi. Tuorein Cupran malleista on täyssähköcrossover Tavascan.

Dacia - 3,6

Dacialla on tarjota meille pienehkö, mutta sitäkin tuoreempi mallisto. Heinäkuun 2024 tilanteessa malliston keski-ikää nostaa eniten väistyvän polven Duster, joka on vielä valikoimassa uuden Dusterin rinnalla.

Dacia Duster 10v-juhhlamallien hinnat
Vanhakoppainen Duster on vielä toistaiseksi saatavilla Suomessa.

DS - 5,3

Ranskalainen premiumvalmistaja ei ole järin nopeatahtinen uutuuksien esittelijä, mutta ainakaan sen mallistossa ei ole enää aikoihin ollut siirtymäkauden entistä Citroën DS -sarjaa. Tuorein DS-malli on tällä hetkellä DS 4.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiat - 7,4*

*Fiatin tämänhetkisen Suomi-malliston keski-iän laskeminen on vähintäänkin haastavaa. Mallistossa on tällä hetkellä kolme henkilöautomallia, nimittäin 600e, 500e ja polttomoottorinen 500, alun perin vuodelta 2007. Näiden kolmen keski-ikä on 7,4 vuotta.

Fiat 500 60 Limited Edition 560
17 vuoden ajan valmistettu suurmenestys näkyy vielä Fiatin mallistossa, vaikka Fiat oli pakotettu lopettamaan mallin tuotannon Euroopan markkinoille.

On kuitenkin niin, että EU:n tämän kuun alusta voimaan astuneet uudet tietoturvamääräykset estävät tämän polttomoottorisen 500:n myynnin uutena EU-alueella. Tämän erittäin pitkäikäisen mallin poistaminen laskuista pudottaisi keski-iän vain 2,7 vuoteen, tosin sillä ehdolla, että PSA-peräiselle CMP:lle rakentuva 600e lasketaan vain vuoden vanhaksi malliksi.

Ford - 3,7

Fordin mallistossa on uusia sähköcrossovereita sekä myös uusia pakettiautoihin perustuvia tila-autoja. Tuloksena on alle neljä vuotta vanha mallisto.

Honda - 3,2

Yksi tuoreimmista mallistoista kuuluu Hondalle, joka on melko lyhyen ajan sisällä pistänyt kattauksensa uusiksi, sekä siirtämällä perinteikkäitä mallinimiä uuteen sukupolveen että tuomalla uusia malleja. Honda on yksi harvoista merkeistä, jonka koko Suomi-mallisto on 2020-luvulta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai - 3,9

Ei ole vanha mallisto Hyundaillakaan. Polttomoottoripuolella on muutamia selvästi viime vuosikymmenen puolelta periytyviä malleja, mutta erityisesti sähköautopuoli laskee korealaisvalmistajan Suomi-malliston keski-ikää.

Jaguar - 7,4*

*Jaguarinkin malliston keski-iän laskeminen on tällä hetkellä haastavaa, sillä Jaguar elää juuri nyt valtaisaa mullistusta. Se on lakkauttamassa käytännössä koko nykymallistonsa, ja siirtymässä ensi vuodesta alkaen sähköautomerkiksi. Tähän listaukseen tehdyn tulkinnan mukaan Jaguar myy Suomessa tällä hetkellä uutena, mallivuoden 2024 edustajana kolmea mallia, E-Pacea, F-Pacea ja I-Pacea. Niiden perusteella malliston keski-ikä on 7,4 vuotta, mutta mikään niistä ei ole näkemässä ensi vuotta.

Jeep - 5,0

Jeepin neljän hyvin erikokoisen ja -tyyppisen maasturimalliston tuorein jäsen on täyssähköinen Avenger, vanhin puolestaan kahdeksan vuotta vanha Compass.

Jeep Avenger sähköauto täyssähköauto Pariisi esittely
Avenger on tuoreinta ja halvinta - sekä ennennäkemättömintä Jeepiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

KGM - 3,8

KGM on korealaismerkki Ssangyongin hurja irtautuminen omituisen maineen omaavasta entisyydestään. Suomeen tuodaan tällä hetkellä entisen omistajan aikaan kehitettyä Korandoa sekä uutta tulemista edustavaa Torresia.

Kia - 5,0

Kian mallisto on keski-iältään reilun vuoden verran sisarmerkki Hyundaita vanhempi, syiden löytyessä Hyundain tavoin jo iäkkäämmän puoleisesta polttomoottoripäästä, sähköautojen ollessa varsin tuoreita.

Land Rover - 5,8

Land Roverilla on nähtävissä pientä jakautumista Range Rover- ja Land Rover -brändien välillä. Range Rover -mallisto on nimittäin huomattavasti Lantikkaa tuoreempi. Land Roverilla vanhin malli on jo kymmenen vuotta tuotannossa ollut Discovery Sport.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lexus - 5,1

Toyotan luksussiivellä on sekä Audia että BMW:tä hieman tuoreempi mallisto. Eniten Lexuksen malliston keski-ikää nostavat grand tourer LC sekä iso edustusauto LS, jotka ovat myyntimäärällisesti hyvin marginaalisia malleja.

Maxus - 4,5

Kiinalaisista sähköautomerkeistä ensimmäisenä Suomeen taisi ehtiä SAIC Maxus. Sen pienen henkilöautomalliston keski-ikä on vanhempi kuin mitä merkki on ehtinyt edustaa henkilöautoillaan Suomessa.

Mazda - 6,3

Mazdan mallistossa on sekä hyvin uusia malleja, kuten tämän vuoden uutuus CX-80 että hyvin iäkkäitä malleja, kuten vuonna 2012 esitelty Mazda 6. Kuutonen on poistumassa mallistosta, mutta se on vielä heinäkuun 2024 tilanteessa saatavilla.

Mazdan mallistosta löytyy kaksi Mazda 2:ta. Toinen on Mazdan oma, vuonna 2014 esitelty Kakkonen (kuvassa), toinen puolestaan Toyota Yariksen klooni, nimeltään Mazda 2 Hybrid. Se on luonnollisesti laskettu Mazda-malliston keski-ikään Yariksen reilun 4,5 vuoden perusteella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz - 4,0

Mercedeksen mallisto on selvästi tuoreempi kuin listauksessa jo esiintyneillä pääkilpailijoilla Audilla ja BMW:llä, kuten myös Lexuksella. Suurin osa Mercedeksen mallistosta, niin polttomoottori- kuin sähköpuolella, ovat 2020-luvulta.

MG - 5,6

Brittiläisen urheiluautomerkin nimellä ratsasteleva kiinalaismerkki tuo Suomeen selvästi vanhempaa mallistoa, kuin mitä se on Suomessa tai laajemmin edes länsimaissa edustanut. Toisaalta MG4 ja Marvel R laskevat 2020-luvun tuotteina keski-ikää.

Mini - 4,7

Minin tilanne on erittäin jännittävä, sillä jos polttomoottorinen Cooper laskettaisiin vastikään saadun laajahkon päivityksensä vuoksi uudeksi malliksi, tulisi Mini-malliston keski-iäksi vain reilut puoli vuotta. Valitusta politiikasta kuitenkin pidetään kiinni, ja artikkelin alussa kuvaillun laskutavan mukaan polttomoottorinen Cooper on vuodelta 2014.

Uudistuneessa Mini Cooperissa on uusi pinta, mutta jo kymmenisen vuotta vanha sisus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitsubishi - 7,6

Mitsubishi on tuonut mallistoonsa lainamallit ASX:n ja Coltin, jotka ovat viitisen vuotta vanhojen Renault Capturin ja Clion täysiä klooneja. 7,6 vuoteen pienehkön malliston keski-iän nostaa kuitenkin jo kokonaiset 12 vuotta tuotannossa ollut pikkuauto Space Star.

Mitsubishi Space Star
Mitsubishi Space Star jaksaa puolustaa A-segmentin heikentyviä asemia vielä 12 tuotantovuoden jälkeenkin. Samalla se nostaa Mitsubishin malliston keski-ikää.

Nissan - 4,6

Nissanilla Qashqai, X-Trail sekä Ariya ovat 2020-luvun tuotteita, Juke on peräisin vuodelta 2019, ja vanhin malli Leaf puolestaan vuodelta 2017.

Opel - 5,9

Opelin kannalta kesäkuun 2024 tilanne on siinä mielessä haastava, että siihen kuuluvat vielä vanha Grandland sekä Crossland, jotka korvautuvat pian uudella Grandlandilla sekä Fronteralla. Myös Combo Life Electric ja Zafira Electric vanhentavat mallistoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peugeot - 4,8

Peugeotilla on lähes täysin samanikäinen mallisto kuin Citroënilla. Ja keski-ikäähän nostavat Peugeotilla tismalleen samat tila-automallit kuin Citroënillakin, tosin tässä tapauksessa nimillä Rifter ja Traveller.

Polestar - 2,8

Ruotsalais-kiinalaisen sähköautomerkin mallistosta löytyvät mallit 2, 3 ja 4. Ne eivät ole vanhoja malleja, kuten matalan keski-iänkin perusteella voi helposti laskea.

Porsche - 5,2

Porschen nykymallisto on alkuperäisimmillään hieman yli viisi vuotta vanha. Uusi Macan EV on Porscheista tuorein. Porsche-malliston keski-ikä laski heinäkuun alusta alkaen koko Euroopassa, sillä vanhimmat mallit, 718-sarja sekä peräti kymmenen vuoden ikään ehtinyt vanhempi Macan eivät enää täyttäneet EU:n uusia tietoturvamääräyksiä, ja näin ne oli poistettava unionin alueella myynnistä.

Nykyinen Cayenne on päivityksistään huolimatta miltei seitsemän vuotta vanha malli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault - 4,2

Renaultin mallistoon on tulossa jälleen paljonkin uutta, siis edellisen uuden lisäksi. Oheinen luku kuvastaa kuitenkin edelleen heinäkuun 2024 tilannetta. On Rellun mallistossa toki muutama malli myös edellisen vuosikymmenen puolelta.

Seat - 6,6

Seat-mallisto näyttää sisarmekki Cupraan nähden hieman vanhalta ja väsyneeltä, ja onhan jopa koko Seat-brändin lakkauttamisella aika ajoin spekuloitu. Vanhin Seat on tällä hetkellä Ateca, joka näki päivänvalon vuonna 2016.

Škoda - 4,0*

Škodan kohdalla on tulkintakysymys, lasketaanko tuoreet Superb ja Kodiaq kokonaan uusiksi malleiksi. *Mikäli niitä ei halua pitkälti edellispolvesta periytyvästä perustastaan johtuen uusiksi malleiksi laskea, Škodan malliston keski-iäksi tulisi 6,0 vuotta.

Uuden Superbin ja Kodiaqin iän laskeminen on tulkintakysymys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Smart - 1,8*

Kauttaaltaan uudelleen keksitty, kiinalaisen Geelyn kanssa yhteistyössä suunniteltu ja Kiinassa valmistettava Smart-mallisto koostuu tällä hetkellä kahdesta sähköcrossoverista. *Smart-malliston keski-ikä on mutkitta listauksen alhaisin.

Subaru - 5,5

Subarulla on tapanaan pitkittää uutuusmallien saapumista Eurooppaan. Tälläkin hetkellä Subarun mallistossa olevan Foresterin seuraaja on ollut Pohjois-Amerikassa myynnissä jo viime vuoden puolelta alkaen.

Suzuki - 6,8

Suzukilla on suuret suunnitelmat sähköisen tulevaisuuden suhteen, mutta ennen sitä käsissä on jo melko ikääntynyt mallisto. Siinä ovat mukana Toyotalta lainatut Swace ja Across, jotka on luonnollisesti laskettu mukaan alkuperäisten Toyota-ikiensä perusteella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tesla - 8,7*

*Teslalla on Suomen vanhin henkilöautomallisto. Tulevaisuuden automerkkinä monesti pidetyn Teslan kattauksen keski-ikää nostaa käytössämme olevan laskentatavan mukaan parissa tapauksessa se, että vaikka auto esitellään tuotantoasussaan, kestää yleensä kauan ennen kuin Tesla saa lopulta sarjatuotannon käyntiin. Vanhin Teslan malleista on jo 12 vuotta vanha Model S.

Vuonna 2012 esitelty Tesla Model S on markkinoiden vanhimpia automalleja, ja myös Model X lähestyy kovaa vauhtia 10. ikävuottaan.

Toyota - 5,3

Toyotan mallisto on laaja, ja siitä löytyy niin vuonna 2023 esitelty C-HR kuin vuonna 2009 esitelty Land Cruiser - sekä Stellantikselta lainattuja tila-autoja, jotka vanhentavat mallistoa. Silti Toyotalla on tarjota useampia 2020-luvun tuotteita.

Volkswagen - 3,8

Volkswagenilla on mallistossaan varsin tuoreita malleja, jotka alentavat keski-ikää. Toisistaan käytännössä vain kattolinjan perusteella erottuvat ID.4 ja ID.5 on laskettu pelisääntöjen mukaan samaksi malliksi, vaikka ne on ensiesitelty hieman eri aikaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volvo - 5,9

Volvolla on EX30:n ja EX90:n kaltaisia uutuusmalleja jo hinnastossa, mutta toisaalta väistyvä sukupolvi liki kymmenen vuotta sitten esitellyn XC90:n johdolla on vielä mukana. S90 on jo tässä vaiheessa poistunut mallistosta, mutta tämä ei laske keski-ikää, sillä käytössä olevien kriteerien mukaisesti se lasketaan farmariversionsa V90:n kanssa samaksi malliksi.

Voyah - 3,0

Kiinalaissähköautomerkki Voyah edustaa Suomessa yhdellä mallillaan Freellä, joka on esitelty heinäkuussa 2021.

Lähteet: valmistajat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat