9.6.2024 Ulkomaanmatkailu Le Mans 24 tunnin ajot: kohta mennään taas Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Le Mans kuuluu maailman legendaarisimpien autokisojen joukkoon eli se on kisa, joka jokaisen moottoriurheilun ystävän pitää kokea vähintään kerran elämässä. Järjestyksessä 92. Le Mansin 24h ajot järjestetään – yllätys, yllätys – Le Mansissa ensi viikonloppuna eli 15.–16.6. Tapahtuma toki alkaa jo useamman päivän ennen kisaa eli sirkus saapuu kaupunkiin jo 11.6. Todelliset fanaatikot ovat siis jo matkalla tai ainakin lähtökuopissa.Ensimmäinen kisa ajettiin vuonna 1923 eli ajoilla on jo 100-vuotiset perinteet. Fiiliksiä viime vuoden kisasta pääset lukemaan tästä linkistä. Lukeminen vaatii Autoliiton jäsenyyden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaraudu ruuhkiinViime vuonna Le Mansin 24 tunnin ajojen juhlakisa veti paikan päälle 325 000 katsojaa. Vertailun vuoksi Tampereella asuu 255 050 ihmistä. On siis selvää, että kaikki Le Mansin lähialueiden tiet ovat melko ruuhkaisia. Liikenteen ohjaus toimii toki loistavasti, ja nykypäivänä esimerkiksi Google Maps ja Ranskassa Waze osaavat opastaa sujuvimmille liikenneosuuksille.Leirintäalueelle majoittuvien kannattaa liikkua alueella joko kävellen tai rajoitetusti myös potkulaudalla. Toki myös fillari on kätevä, mutta sen kuljettaminen mukana joka paikkaan ei ole ihan ongelmatonta – tai edes toivottua. Kisa-alueelle fillarilla saapuvilla on fillariparkit kaikkien pääsisäänkäyntien yhteydessä.Julkisilla saapuville on hyvät junayhteydet Pariisista, ja Le Mansin rautatieasemalta pääsee mukavan lähelle rataa ratikalla. Linja T1:n päätepysäkki on heti itäisen portin (Porte Est) vieressä. Myös bussilinjat 24 ja 27 vievät samaan paikkaan. Tietysti, jos nippu on kunnossa, paikalle voi saapua julkkisten ja rikkaiden tapaan suoraan pääkatsomoiden takana olevalle lentokentälle yksityiskoneella.Liikkuminen alueellaRata on jaettu kuuteen värikoodattuun alueeseen (punainen, sininen, vihreä, oranssi, keltainen ja violetti). Minne oletkaan matkalla, fiksuinta on siis seurata kyseistä väriä vastaavalle portille. Alue, millä pääkatsomot, varikkopilttuut, fanialueet ja kaupat sijaitsevat on kohtalaisen kompakti. Lähimmät retkeilyalueet matkailu- ja retkeilyautoille ovat myös kivasti kävelyetäisyyden päässä. Sähköä ei tosin ole tarjolla, mutta pienet aggregaatit sallitaan.Myös ilman autoa saapuville on omat telttakylänsä, suurimmat niistä ovat laukkaradan (Hippodrome) sisällä sekä sen vieressä oleva preeria (Prairie). Kävelyyn kannattaa kuitenkin varautua, sillä ei kukaan jaksa istua 24 tuntia samassa paikassa. Jalat kiittävät hyvistä kengistä.Ja kisaa voi seurata paitsi radan varressa myös isoilta kisaruuduilta, joita on alueella yhteensä 11 kappaletta.KyläänVaikka kisa on tietysti pääsyy tulla Le Mansiin, myös ”kylä” eli Village on monille syy olla paikalla. Se on eräänlainen moottoriurheilun ystävien festarialue. Paikalla on eri automerkkien paviljonkeja, joissa esitellään paitsi nykykalustoa myös historiallisia Le Mans -autoja. Ja illan edetessä meno anniskelualueilla alkaa villiintyä.Pääkatsomon takana olevan varikkoalueen takana sijaitsevat myös matkamuistoja sekä muuta tarpeellista tavaraa myyvät kaupat, ravintolat ja baarit – ja myös vippiteltat.Alueella on runsaasti erilaista ruokatarjontaa ”rallimakkaroista” aina ostereihin ja samppanjaan. Ja muistathan, että ranskalaiset perunat eivät ole ranskalaisia vain yksinkertaisesti Frites.Le Mans -aiheista krääs… anteeksi matka-muistoja on myös tarjolla. Ja toki myös kalliimpia luksustuotteita aurinkolaseista ja kelloista lähtien. Pienoismalleja kerääville on heillekin omat kauppansa.Matkamuistoksi voi ostaa myös vaikka Lego Technicin valmistaman Le Mans -auton. Ei ehkä nyt ihan täysikokoisena, kuten Peugeot Sportin oma versio, mutta kuitenkin kohtuullisen kokoisena. Reilulla 200 eurolla pääsee siis Le Mans -auton omistajaksi. Ei huono diili. Fiksu yrittää napata pakkaukseen vielä kuskin nimmarin.Varsinaisen kylän laitamilla on myös konserttilava, jossa riittää ohjelmaa myös kisan aikana. Tämän vuoden pääesiintyjä on Simple Minds. Ja löytyypähän alueelta myös kartingrata, jos vauhtikärpänen pääsee puraisemaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLippuja joka lähtöönJa ei, emme puhu nyt ruutu-, sini- tai muista varoituslipuista vaan pääsylipuista. Todella kovat fanit ovat paikalla koko viikon sunnuntaista sunnuntaihin (9.–16.6.). Koko tapahtumaviikon ajan voimassa oleva lippu auttaa ottamaan kaiken irti niin harjoituksista, kilpailusta kuin myös lukuisista viikon aikana järjestettävistä tapahtumista. Se takaa myös istumapaikan katetussa pääkatsomossa, jotta voit seurata kilpailua paremmin. Kisan aikana pääset myös legendaarisiin radan varrella oleviin kohteisiin Mulsanne Arnage ja Porsche-mutkat. Myös hienoon museoon pääsee kerran.Virallisten kisalippujen lisäksi tarjolla on myös monenlaisia ohjelman järjestäjiä, jotka ovat räätälöineet erilaisia paketteja erilaisiin tarpeisiin. Google auttaa niiden löytämisessä. Sitten on olemassa lippuja testipäivään, keskiviikon tai torstain harjoituksiin, viikonlopun kisaan, kisaan pelkälle sunnuntaille. Ja luonnollisesti pysäköintialueille on omat lippunsa, kuten myös leirintäalueille.Ja oikeanlaisella rannekkeella on pääsy myös niihin eniten kokemuksia tarjoavimpiin paikkoihin. Näistä hienoja ovat sekä varikkosuora ennen kisaa harjoitusten välissä, jossa mekaanikot uurastavat pilttuussa autojen parissa että ennenkaikkea lähtösuora juuri ennen kisaa, kun autot ovat jo suoralla yhdessä kuljettajien kanssa. Ja varikkosuoran yläpuolella sijaitsevat myös VIP-katsomot. Jos sellaiseen sattuu pääsemään, sieltä aukeaa avoinaisista ikkunoista luonnollisesti upea näköala kisan seuraamiseen – ja kuvaamiseen.Ja loppuun vielä mainintana huono uutinen. Jos todellakin haluat lähteä vielä katsomaan kisaa tänä vuonna – valtaosa lipuista on jo loppuunmyyty. Ensi vuodelle on vielä tilaa. Vuoden 2025 kisan liput tulevat myyntiin lähipäivinä…Legendaarisimmat paikatDunlop-silta ja -mutka: ikoninen kävelysilta ylittää radan ja antaa nimensä läheiselle mutkalle. Le Mansin tunnetuin maamerkki.Mulsannen suora: legendaarinen 5,5 kilometrin mittainen suora, jolla on vuosien varrella tapahtunut paljon onnettomuuksia ja kolareita, kun väsyneet kuljettajat ovat arvioineet jyrkän mutkan väärin.Mulsannen mutka: Mulsannen suoran loppupäässä oleva kumpare on höylätty pois, jotta onnettomuuksien määrä vähenisi, kun autojen on vähennettävä nopeuttaan 300 km/h nopeudesta 75 km/h:iin silmänräpäyksessä. Suuren draaman paikka.Tertre Rouge -mutka: erityisen haastava mutka, joka yhdistää radan Mulsannen suoraan. Nimetty alueen punertavan maaperän mukaan.Porsche-mutkat: kuljettajien suosikki, vuonna 1972 käyttöön otettu sarja kaarevia, kallistettuja mutkia on erityisen hankala ajaa läpi puhtaasti.Forest Esses: sarja tiukkoja mutkia vuodelta 1932, joita reunustivat ennen männyt.Indianapolis-kurvi: ainoa alusta eli vuodesta 1923 alkaen muuttumattomana säilynyt osuus radalla.Arnage-mutka: armoton 90 asteen mutka on radan hitain kohta.Chicanes: kaksi keinotekoista shikaania, jotka lisättiin vuonna 1990 vähentämään vaarallisen korkeita nopeuksia Mulsannen suoralla.Pit Straight: lähtö- ja maalisuora.Kisan sivusto: https://www.24h-lemans.com/ Lue lisää Kaikki artikkelit 26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse 25.5.2025 Matkailu Kauheata – ja ihanaa: tässäkö on Euroopan tulevaisuus? 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää