5.7.2018 Ajoneuvot Le Mans Classic: Ferrareita, Jaguareja, Aston Martineita – ja suomalainen Cadillac Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Le Mans Classic on Euroopan merkittävin klassikkoautojen kutsukilpailu. Tavallisesti sinne osallistutaan Jaguar D-Typen kaltaisilla erikoisuuksilla, mutta ensimmäistä kertaa tapahtumaan on kutsuttu auto myös Suomesta: vuoden 1950 Cadillac. Aluksi näkymä on mitä tyypillisintä suomalaista autoharrastusta. Takapihan kahden auton talli on omistettu harrasteautolle, osille ja työkaluille. Valkosininen vuosimallin 1950 Cadillac Series 61 odottaa konepelti avattuna V8-moottoriaan, joka lepää itse tehdyllä kehdolla auton vieressä. Kytkin, vauhtipyörä ja muut osat ovat siististi lattialla odottamassa paikkaansa. Huoltoihin ja tarkastuksiin on erityinen syy: kohta tämä auto siirtyy Etelä-Suomesta Ranskaan Le Mansin kaupunkiin. Eikä nyt ole kyse turistimatkasta kruisailemaan Mulsannen pitkällä suoralla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKutsuttuna paikallaJukka Huhdan Cadillac on ensimmäinen suomalaisauto, joka on kutsuttu ajamaan kilpaa Le Mans Classic -tapahtumaan. Parillisin vuosin järjestettävä Le Mans Classic juhlistaa 24 tunnin kestävyyskilpailun pitkää historiaa: kolmipäiväisen tapahtuman aikana radalla kisaa autoja kuudessa luokassa vuosilta 1923–1981.Pääluokkien ympärillä rataa kiertävät lukuisat merkkikerhot, 80-luvun Le Mansia hallinneet C-ryhmän ohjukset ja muut harvinaisuudet. Käytännössä Huhdan itse autotallissaan rakentama Cadillac kilpailee yli 700 muun auton joukossa maailman ehkä maineikkaimmalla kilparadalla noin 120 000 katsojan edessä!Cadillac – kilpa-autoko?Kaikki alkoi vaihdelaatikosta. Huhta tarvitsi toiseen Cadillaciin manuaalivaihteistoa, mutta Yhdysvalloista löytyneen laatikon mukana tuli hieman muitakin osia, muun muassa yksi pahasti ruostunut auto. Syntyi idea kilpa-autosta.Ajatus ylellisyydestään tunnetusta Cadillacista radalla saattaa kuulostaa alkuun oudolta, mutta historia tukee ajatusta. Vuonna 1950 amerikkalainen yrittäjä ja moottoriurheilija Briggs Cunningham nimittäin ilmoitti Le Mansin 24 tunnin ajoihin kaksi Series 61 -mallin Cadillacia. Toinen näistä kantoi täysin uutta tuulitunnelissa kehitettyä koria, jonka varsin brutaalit muodot taipuivat ranskalaissuissa Le Monstre -lempinimeksi. Toinen auto on Jukka Huhdan Cadillacin esikuva, lähes vakiokuntoinen auto. Tämä auto sijoittuikin lopulta vuoden 1950 kilpailussa hienosti kymmenenneksi. Hetkesi hiekalle jumittunut Le Monstre seurasi heti perässä yhdentenätoista.Kaksikko paikallaNyt Le Mans Classicissa nähdään vuoden 1950 näytelmän uusinta, sillä Huhdan rakentaman Cadillacin rinnalla kilpailee Le Monstrea kunnioittava replika. Amerikkalaisautot ajavat Le Mans Classicin kakkosryhmässä, jossa kilpailevat vuosimallien 1949–1956 autot. Käytännössä tämä tarkoittaa ajamista C- ja D-tyypin Jaguarien, Austin Healyjen, Aston Martin DB2:ien ja alkupään Porsche 356 -mallien kaltaisten autojen keskellä. Yhteensä kuuteen ikäryhmään jaetut autot ajavat kaikki kolme lähtöä niin, että kaikki pääsevät kokemaan Circuit de la Sarthen radan yöllä ja päivällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCadillac moottorin tähdenCunningham valitsi autoikseen Cadillacit juuri moottorin tähden: alkuperäinen idea yhdistää Cadillacin uusi yläventtiili-V8 Fordin runkoon ei täyttänyt Le Mansin vaatimuksia, joten kilpailuun lähdettiin kokonaisilla Cadillaceilla.5,4-litrainen V8 tuottaa vakiona noin 160 hevosvoiman huipputehon. Aikalaissäännöt kielsivät moottorien merkittävät sisäiset viritykset, mutta muuten säännöt olivat varsin vapaita. Huhdan Cadillacin esikuva sai kaksikurkkuisen kaasuttimen tilalle kaksi kaksoiskaasaria. Parannuksia tehtiin myös esimerkiksi jarrujen jäähdytykseen. Jukka Huhdan auto ei nauti vuoden 1950 vapaudesta: hyväksyttynä historic-kilpurina sitä rajaavat paljon tiukemmat säännöt. Esimerkiksi venttiilikoneiston hydrauliset nostajat rajaavat suurimman jatkuvan pyörintänopeuden 5 000 kierrokseen minuutissa, mikä yhdessä kolmivaihteisen manuaalin ja alkuperäisen perävälityksen kanssa rajoittavat jatkuvaa huippunopeutta. Turvakaaret, sammutusjärjestelmät ja istuin ovat toki vapautettu aikalaisrajoitteista, turvallisuudessa ei tehdä kompromisseja.Erikoisuus miljoona-autojen keskelläHuhta lähtee Cadillacillaan Le Mansiin noin 30 historic-kilpailun kokemuksella. Niistä kertyneen opin ansiosta suuren ja raskaan auton tavat ovat tulleet tutuiksi. Vihdoin Huhta on löytänyt myös jarrukengät, jotka oikeasti kestävät painavan auton rasitukset. Cadillacilla ajoa Huhta kuvaileekin renkaiden, jarrujen ja massan hallinnaksi. Suuren ja raskaan Cadillacin ohjastaminen Jaguar D-Tyyppien kaltaisten puhtaiden kilpa-autojen keskellä lienee melkoinen näky – ja varmasti aivan mieletön kokemus. Lisävärin – etenkin sinivalkoisen – tuominen lähtöruudukkoon on tietysti aina kunnioitettava teko. Cadillac onkin Suomessa palkittu useasti kilpailujen säväyttävimpänä autona. Todennäköisesti tyylikkään erottuva Cadillac kerännee laajasti huomiota myös miljoonien eurojen keräilyharvinaisuuksien keskellä. Moottori seuraa Jukka Huhdan ja Cadillacin matkaa Le Mans Classicissa läpi viikonlopun. Pysyt matkassa mukana Moottori.fi:n lisäksi Instagramia ja Facebookia seuraamalla!Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa