5.7.2018 Ajoneuvot Le Mans Classic: Ferrareita, Jaguareja, Aston Martineita – ja suomalainen Cadillac Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Le Mans Classic on Euroopan merkittävin klassikkoautojen kutsukilpailu. Tavallisesti sinne osallistutaan Jaguar D-Typen kaltaisilla erikoisuuksilla, mutta ensimmäistä kertaa tapahtumaan on kutsuttu auto myös Suomesta: vuoden 1950 Cadillac. Aluksi näkymä on mitä tyypillisintä suomalaista autoharrastusta. Takapihan kahden auton talli on omistettu harrasteautolle, osille ja työkaluille. Valkosininen vuosimallin 1950 Cadillac Series 61 odottaa konepelti avattuna V8-moottoriaan, joka lepää itse tehdyllä kehdolla auton vieressä. Kytkin, vauhtipyörä ja muut osat ovat siististi lattialla odottamassa paikkaansa. Huoltoihin ja tarkastuksiin on erityinen syy: kohta tämä auto siirtyy Etelä-Suomesta Ranskaan Le Mansin kaupunkiin. Eikä nyt ole kyse turistimatkasta kruisailemaan Mulsannen pitkällä suoralla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKutsuttuna paikallaJukka Huhdan Cadillac on ensimmäinen suomalaisauto, joka on kutsuttu ajamaan kilpaa Le Mans Classic -tapahtumaan. Parillisin vuosin järjestettävä Le Mans Classic juhlistaa 24 tunnin kestävyyskilpailun pitkää historiaa: kolmipäiväisen tapahtuman aikana radalla kisaa autoja kuudessa luokassa vuosilta 1923–1981.Pääluokkien ympärillä rataa kiertävät lukuisat merkkikerhot, 80-luvun Le Mansia hallinneet C-ryhmän ohjukset ja muut harvinaisuudet. Käytännössä Huhdan itse autotallissaan rakentama Cadillac kilpailee yli 700 muun auton joukossa maailman ehkä maineikkaimmalla kilparadalla noin 120 000 katsojan edessä!Cadillac – kilpa-autoko?Kaikki alkoi vaihdelaatikosta. Huhta tarvitsi toiseen Cadillaciin manuaalivaihteistoa, mutta Yhdysvalloista löytyneen laatikon mukana tuli hieman muitakin osia, muun muassa yksi pahasti ruostunut auto. Syntyi idea kilpa-autosta.Ajatus ylellisyydestään tunnetusta Cadillacista radalla saattaa kuulostaa alkuun oudolta, mutta historia tukee ajatusta. Vuonna 1950 amerikkalainen yrittäjä ja moottoriurheilija Briggs Cunningham nimittäin ilmoitti Le Mansin 24 tunnin ajoihin kaksi Series 61 -mallin Cadillacia. Toinen näistä kantoi täysin uutta tuulitunnelissa kehitettyä koria, jonka varsin brutaalit muodot taipuivat ranskalaissuissa Le Monstre -lempinimeksi. Toinen auto on Jukka Huhdan Cadillacin esikuva, lähes vakiokuntoinen auto. Tämä auto sijoittuikin lopulta vuoden 1950 kilpailussa hienosti kymmenenneksi. Hetkesi hiekalle jumittunut Le Monstre seurasi heti perässä yhdentenätoista.Kaksikko paikallaNyt Le Mans Classicissa nähdään vuoden 1950 näytelmän uusinta, sillä Huhdan rakentaman Cadillacin rinnalla kilpailee Le Monstrea kunnioittava replika. Amerikkalaisautot ajavat Le Mans Classicin kakkosryhmässä, jossa kilpailevat vuosimallien 1949–1956 autot. Käytännössä tämä tarkoittaa ajamista C- ja D-tyypin Jaguarien, Austin Healyjen, Aston Martin DB2:ien ja alkupään Porsche 356 -mallien kaltaisten autojen keskellä. Yhteensä kuuteen ikäryhmään jaetut autot ajavat kaikki kolme lähtöä niin, että kaikki pääsevät kokemaan Circuit de la Sarthen radan yöllä ja päivällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCadillac moottorin tähdenCunningham valitsi autoikseen Cadillacit juuri moottorin tähden: alkuperäinen idea yhdistää Cadillacin uusi yläventtiili-V8 Fordin runkoon ei täyttänyt Le Mansin vaatimuksia, joten kilpailuun lähdettiin kokonaisilla Cadillaceilla.5,4-litrainen V8 tuottaa vakiona noin 160 hevosvoiman huipputehon. Aikalaissäännöt kielsivät moottorien merkittävät sisäiset viritykset, mutta muuten säännöt olivat varsin vapaita. Huhdan Cadillacin esikuva sai kaksikurkkuisen kaasuttimen tilalle kaksi kaksoiskaasaria. Parannuksia tehtiin myös esimerkiksi jarrujen jäähdytykseen. Jukka Huhdan auto ei nauti vuoden 1950 vapaudesta: hyväksyttynä historic-kilpurina sitä rajaavat paljon tiukemmat säännöt. Esimerkiksi venttiilikoneiston hydrauliset nostajat rajaavat suurimman jatkuvan pyörintänopeuden 5 000 kierrokseen minuutissa, mikä yhdessä kolmivaihteisen manuaalin ja alkuperäisen perävälityksen kanssa rajoittavat jatkuvaa huippunopeutta. Turvakaaret, sammutusjärjestelmät ja istuin ovat toki vapautettu aikalaisrajoitteista, turvallisuudessa ei tehdä kompromisseja.Erikoisuus miljoona-autojen keskelläHuhta lähtee Cadillacillaan Le Mansiin noin 30 historic-kilpailun kokemuksella. Niistä kertyneen opin ansiosta suuren ja raskaan auton tavat ovat tulleet tutuiksi. Vihdoin Huhta on löytänyt myös jarrukengät, jotka oikeasti kestävät painavan auton rasitukset. Cadillacilla ajoa Huhta kuvaileekin renkaiden, jarrujen ja massan hallinnaksi. Suuren ja raskaan Cadillacin ohjastaminen Jaguar D-Tyyppien kaltaisten puhtaiden kilpa-autojen keskellä lienee melkoinen näky – ja varmasti aivan mieletön kokemus. Lisävärin – etenkin sinivalkoisen – tuominen lähtöruudukkoon on tietysti aina kunnioitettava teko. Cadillac onkin Suomessa palkittu useasti kilpailujen säväyttävimpänä autona. Todennäköisesti tyylikkään erottuva Cadillac kerännee laajasti huomiota myös miljoonien eurojen keräilyharvinaisuuksien keskellä. Moottori seuraa Jukka Huhdan ja Cadillacin matkaa Le Mans Classicissa läpi viikonlopun. Pysyt matkassa mukana Moottori.fi:n lisäksi Instagramia ja Facebookia seuraamalla!Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti