3.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 1/3 – näillä vinkein jännittämättä ilmojen teille Teksti Timo Turkula Kuva Moottorin arkisto, Timo Turkula Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansainvälisten tutkimusten mukaan 25–30 prosenttia lentomatkustajista kärsii jonkin asteisista lentopeloista. Kahdeksalla henkilöllä sadasta lentämisen pelko eli aviofobia voi estää lentämisen kokonaan. Kansainvälisten tutkimusten mukaan 25–30 prosenttia lentomatkustajista kärsii jonkin asteisista lentopeloista. Kahdeksalla henkilöllä sadasta lentämisen pelko eli aviofobia voi estää lentämisen kokonaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUnettomuutta, hikoilua, levottomuutta…Lievimmillään lentopelko on esimerkiksi epämiellyttäviä tunteita lentolippuja ostettaessa, lentokentälle saapuessa, lentokoneeseen astuessa tai lennon aikana vaikkapa turbulenssin (ilmakuopan) aiheuttamassa tärinässä.Pahimmillaan pelko voi aiheuttaa unettomia öitä, stressiä, ärtyneisyyttä, mahavaivoja, hikoilua, keskittymisvaikeuksia ja levottomuutta. Jo lentokentälle saapuminen voi olla hankalaa tai mahdotonta.Lentopelkoa voi oppia hallitsemaan hankkimalla tietoa pelon synnyn psykologiasta, pelolle altistavista tekijöistä sekä hankkimalla tietoa lentämisestä: miten lentokone lentää, millaiset ovat lentokoneiden turva- ja varajärjestelmät ja miten lentohenkilökunnan koulutus on järjestetty sekä miten lennonjohto toimii.Kansallinen lentoyhtiö Finnair ei enää järjestä lentomatkustajan turvakursseja. Hyötytieto lentopelosta ja sen hallinnassa pitämisestä kuitenkin löytyy.Kouluttajalta kattava kirjaLentopelkoisia henkilöitä yli 30 vuoden ajan valmentanut psykologi Paula Kinnusen viime vuonna julkaistu kirja Yli maiden ja mannerten – Opas lentopelon hallintaan kertoo menetelmistä, joiden avulla on mahdollista oppia hallitsemaan lentopelkoa ja lopulta vapautua siitä. Psykologi Paula Kinnunen on toiminut kouluttajana kolmen eri lentoyhtiön kursseilla Itävallassa, Saksassa ja Suomessa sekä omalla vastaanotollaan.Kinnunen on koonnut kokemuksensa uudeksi kirjaksi. Kinnunen tietää, miten lentopelko voi vaikuttaa elämään: moni työmatka on jäänyt tekemättä, moni kauan odotetun loman ilo kokematta.Lentopelkoa ei aiheuta pelkästään lentäminen, vaan siihen voivat vaikuttaa muutkin tekijät, lentomatkustaja voi kokea suljetun ja korkean paikan kammoa tai muita pelkoja. Myös ennakkoahdistus voi piinata lentomatkalle lähtijää.Hallinnan puute keskiössäTilanteen hallinnan puute suljetussa tilassa on keskeinen tekijä. Lentomatkustaja on suljetussa putkessa lentohenkilökunnan toimenpiteiden varassa. Matkustaja ei ohjaa lentokonetta eikä voi poistua kesken lennon.Lentomatkustajan on tärkeää kyetä luopumaan siitä hallinnan ja kontrolloinnin pyrkimyksestä, joka kohdistuu lentotapahtumaan. Tämän tilanteen hän saattaa kokea oman kontrollin menettämisenä, vieläpä monella tasolla: esimerkiksi lentomatkustaja saattaa kokea olevansa ”muiden vietävänä”, tilanteessa, johon ei voi millään tavoin vaikuttaa.Lentotapahtuman hallinnan tarpeesta tulee luopua uskomalla se osaaviin käsiin. Lentomatkasta ja lentotapahtumasta huolehtii monien eri ammattilaisten joukko, ohjaamo- ja matkustamohenkilöstö, lennonsuunnittelijat, lennonjohtajat, meteorologit, lentokoneiden huoltohenkilöstö, koneiden ja kiitoteiden puhtaanapitohenkilöstö, polttoaineen jakelumiehistö, työvuorosuunnittelijat, kenttähenkilöstö, tulli, poliisi, turvatarkastushenkilöstö, terveydenhuoltohenkilöstö, valintapsykologit, koulutusorganisaatio, ilmailuviranomaiset ja mikäli tarpeen, luonnollisesti myös pelastuslaitoksen henkilöstö.Paula Kinnusen kirjan suuri ansio on perusteellinen katsaus lentopelon syntyyn vaikuttavien tekijöiden monipuolinen analyysi ja keinot, miten lentopelkoa voi hallita. Usein lentopelkoa ei selätetä kokonaan, vaan sitä opitaan hallitsemaan, siten pelosta tulee siedettävämpää eikä se enää estä lentämistä.Hallitseminen tarkoittaa pelolle vastakkaisia asioita, kuten rentoutumista, mielikuvaharjoitteita ja rauhallista valmistautumista lentomatkalle. Omaa hallinnan tunnetta voi lisätä valitsemalla sen lentoyhtiön palvelut, johon luottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuuria tunteitaLentomatkustamiseen liittyy suuria tunteita, kun lähdetään tutusta ja turvallisesta kohti uutta ja vierasta. Pelko saattaa syntyä nuoren lähtiessä vaihto-oppilaaksi ulkomaille tai työntekijän muuttaessa maapallon toiselle puolelle uusiin olosuhteisiin ja tehtäviin.Kirjassa on toistakymmentä esimerkkitapausta, miten matkustajan elämään liittynyt aikaisempi muu dramaattinen tapahtuma, esimerkiksi auto-onnettomuus on voinut vaikuttaa lentopelon syntyyn. Myös aikaisemmilla lennoilla sattunut epämiellyttävä tapahtuma, esimerkiksi salamanisku tai voimakkaasti lentokonetta ravistanut turbulenssi voi lisätä lentopelkoa.Miksi lentokone pysyy ilmassa?Kirjan loppuosassa selvitetään varsin perusteellisesti muun muassa miksi lentokone pysyy ilmassa, mitkä ovat lentokoneen keskeiset osat, kestääkö lentokone turbulenssia, miten lentäjät koulutetaan ja miten heidän ammattitaitoa ja terveyttä valvotaan säännöllisin tarkastuksin. Kerrotaan myös, mitä erilaiset äänet lennon eri vaiheissa merkitsevät, kuten laskutelineiden sisäänoton kolahdukset koneen alkunousun aikana tai siivessä laippojen esiin oton aiheuttamat ilmavirtauksen äänet koneen lähestyessä kiitotietä.Kaikki tämä tieto on omiaan vähentämään lentopelkoa, kun lentomatkustaja ymmärtää, miten lentokone toimii ja mitä sen erilaiset äänet eri vaiheissa merkitsevät. Matkustajan on hyvä tietää, että kaupallinen lentoliikenne on erittäin tarkkaan säädelty ja valvottu toimiala. Kaupallinen lentoliikenne on yksi turvallisimmista matkustusmuodoista.Lentomatkustaja voi lisätä omaa turvallisuuttaan valitsemalla tunnetun lentoyhtiön, tutustumalla lentokoneen turvaohjeeseen, kuuntelemalla ja katsomalla matkustamohenkilökunnan tai videoesityksen turvainfon, noudattamalla turvaohjeita, ennen muuta pitämällä turvavyön kiinni aina istuinpaikalla ollessaan. Alkoholia, ”rohkaisuryyppyä” ja lääkkeitä ei suositella lentopelon poistamiseen.Lähde: Kinnunen, Paula: Yli maiden ja mannerten – Opas lentopelon hallintaan, 214 sivua, hinta 36 euroa,ISBN 978-952-379-391-0, Basam Books Oy. Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 3.5.2025 Lentokoneet Boeing 787 Dreamliner saavutti merkittävän virstanpylvään – kuljettanut miljardi matkustajaa nopeammin kuin yksikään toinen laajarunkokone 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä – syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta – uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa