3.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 1/3 – näillä vinkein jännittämättä ilmojen teille Teksti Timo Turkula Kuva Moottorin arkisto, Timo Turkula Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansainvälisten tutkimusten mukaan 25–30 prosenttia lentomatkustajista kärsii jonkin asteisista lentopeloista. Kahdeksalla henkilöllä sadasta lentämisen pelko eli aviofobia voi estää lentämisen kokonaan. Kansainvälisten tutkimusten mukaan 25–30 prosenttia lentomatkustajista kärsii jonkin asteisista lentopeloista. Kahdeksalla henkilöllä sadasta lentämisen pelko eli aviofobia voi estää lentämisen kokonaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUnettomuutta, hikoilua, levottomuutta…Lievimmillään lentopelko on esimerkiksi epämiellyttäviä tunteita lentolippuja ostettaessa, lentokentälle saapuessa, lentokoneeseen astuessa tai lennon aikana vaikkapa turbulenssin (ilmakuopan) aiheuttamassa tärinässä.Pahimmillaan pelko voi aiheuttaa unettomia öitä, stressiä, ärtyneisyyttä, mahavaivoja, hikoilua, keskittymisvaikeuksia ja levottomuutta. Jo lentokentälle saapuminen voi olla hankalaa tai mahdotonta.Lentopelkoa voi oppia hallitsemaan hankkimalla tietoa pelon synnyn psykologiasta, pelolle altistavista tekijöistä sekä hankkimalla tietoa lentämisestä: miten lentokone lentää, millaiset ovat lentokoneiden turva- ja varajärjestelmät ja miten lentohenkilökunnan koulutus on järjestetty sekä miten lennonjohto toimii.Kansallinen lentoyhtiö Finnair ei enää järjestä lentomatkustajan turvakursseja. Hyötytieto lentopelosta ja sen hallinnassa pitämisestä kuitenkin löytyy.Kouluttajalta kattava kirjaLentopelkoisia henkilöitä yli 30 vuoden ajan valmentanut psykologi Paula Kinnusen viime vuonna julkaistu kirja Yli maiden ja mannerten – Opas lentopelon hallintaan kertoo menetelmistä, joiden avulla on mahdollista oppia hallitsemaan lentopelkoa ja lopulta vapautua siitä. Psykologi Paula Kinnunen on toiminut kouluttajana kolmen eri lentoyhtiön kursseilla Itävallassa, Saksassa ja Suomessa sekä omalla vastaanotollaan.Kinnunen on koonnut kokemuksensa uudeksi kirjaksi. Kinnunen tietää, miten lentopelko voi vaikuttaa elämään: moni työmatka on jäänyt tekemättä, moni kauan odotetun loman ilo kokematta.Lentopelkoa ei aiheuta pelkästään lentäminen, vaan siihen voivat vaikuttaa muutkin tekijät, lentomatkustaja voi kokea suljetun ja korkean paikan kammoa tai muita pelkoja. Myös ennakkoahdistus voi piinata lentomatkalle lähtijää.Hallinnan puute keskiössäTilanteen hallinnan puute suljetussa tilassa on keskeinen tekijä. Lentomatkustaja on suljetussa putkessa lentohenkilökunnan toimenpiteiden varassa. Matkustaja ei ohjaa lentokonetta eikä voi poistua kesken lennon.Lentomatkustajan on tärkeää kyetä luopumaan siitä hallinnan ja kontrolloinnin pyrkimyksestä, joka kohdistuu lentotapahtumaan. Tämän tilanteen hän saattaa kokea oman kontrollin menettämisenä, vieläpä monella tasolla: esimerkiksi lentomatkustaja saattaa kokea olevansa ”muiden vietävänä”, tilanteessa, johon ei voi millään tavoin vaikuttaa.Lentotapahtuman hallinnan tarpeesta tulee luopua uskomalla se osaaviin käsiin. Lentomatkasta ja lentotapahtumasta huolehtii monien eri ammattilaisten joukko, ohjaamo- ja matkustamohenkilöstö, lennonsuunnittelijat, lennonjohtajat, meteorologit, lentokoneiden huoltohenkilöstö, koneiden ja kiitoteiden puhtaanapitohenkilöstö, polttoaineen jakelumiehistö, työvuorosuunnittelijat, kenttähenkilöstö, tulli, poliisi, turvatarkastushenkilöstö, terveydenhuoltohenkilöstö, valintapsykologit, koulutusorganisaatio, ilmailuviranomaiset ja mikäli tarpeen, luonnollisesti myös pelastuslaitoksen henkilöstö.Paula Kinnusen kirjan suuri ansio on perusteellinen katsaus lentopelon syntyyn vaikuttavien tekijöiden monipuolinen analyysi ja keinot, miten lentopelkoa voi hallita. Usein lentopelkoa ei selätetä kokonaan, vaan sitä opitaan hallitsemaan, siten pelosta tulee siedettävämpää eikä se enää estä lentämistä.Hallitseminen tarkoittaa pelolle vastakkaisia asioita, kuten rentoutumista, mielikuvaharjoitteita ja rauhallista valmistautumista lentomatkalle. Omaa hallinnan tunnetta voi lisätä valitsemalla sen lentoyhtiön palvelut, johon luottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuuria tunteitaLentomatkustamiseen liittyy suuria tunteita, kun lähdetään tutusta ja turvallisesta kohti uutta ja vierasta. Pelko saattaa syntyä nuoren lähtiessä vaihto-oppilaaksi ulkomaille tai työntekijän muuttaessa maapallon toiselle puolelle uusiin olosuhteisiin ja tehtäviin.Kirjassa on toistakymmentä esimerkkitapausta, miten matkustajan elämään liittynyt aikaisempi muu dramaattinen tapahtuma, esimerkiksi auto-onnettomuus on voinut vaikuttaa lentopelon syntyyn. Myös aikaisemmilla lennoilla sattunut epämiellyttävä tapahtuma, esimerkiksi salamanisku tai voimakkaasti lentokonetta ravistanut turbulenssi voi lisätä lentopelkoa.Miksi lentokone pysyy ilmassa?Kirjan loppuosassa selvitetään varsin perusteellisesti muun muassa miksi lentokone pysyy ilmassa, mitkä ovat lentokoneen keskeiset osat, kestääkö lentokone turbulenssia, miten lentäjät koulutetaan ja miten heidän ammattitaitoa ja terveyttä valvotaan säännöllisin tarkastuksin. Kerrotaan myös, mitä erilaiset äänet lennon eri vaiheissa merkitsevät, kuten laskutelineiden sisäänoton kolahdukset koneen alkunousun aikana tai siivessä laippojen esiin oton aiheuttamat ilmavirtauksen äänet koneen lähestyessä kiitotietä.Kaikki tämä tieto on omiaan vähentämään lentopelkoa, kun lentomatkustaja ymmärtää, miten lentokone toimii ja mitä sen erilaiset äänet eri vaiheissa merkitsevät. Matkustajan on hyvä tietää, että kaupallinen lentoliikenne on erittäin tarkkaan säädelty ja valvottu toimiala. Kaupallinen lentoliikenne on yksi turvallisimmista matkustusmuodoista.Lentomatkustaja voi lisätä omaa turvallisuuttaan valitsemalla tunnetun lentoyhtiön, tutustumalla lentokoneen turvaohjeeseen, kuuntelemalla ja katsomalla matkustamohenkilökunnan tai videoesityksen turvainfon, noudattamalla turvaohjeita, ennen muuta pitämällä turvavyön kiinni aina istuinpaikalla ollessaan. Alkoholia, ”rohkaisuryyppyä” ja lääkkeitä ei suositella lentopelon poistamiseen.Lähde: Kinnunen, Paula: Yli maiden ja mannerten – Opas lentopelon hallintaan, 214 sivua, hinta 36 euroa,ISBN 978-952-379-391-0, Basam Books Oy. Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 21.6.2025 Lentokoneet Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?