3.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 1/3 – näillä vinkein jännittämättä ilmojen teille Teksti Timo Turkula Kuva Moottorin arkisto, Timo Turkula Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansainvälisten tutkimusten mukaan 25–30 prosenttia lentomatkustajista kärsii jonkin asteisista lentopeloista. Kahdeksalla henkilöllä sadasta lentämisen pelko eli aviofobia voi estää lentämisen kokonaan. Kansainvälisten tutkimusten mukaan 25–30 prosenttia lentomatkustajista kärsii jonkin asteisista lentopeloista. Kahdeksalla henkilöllä sadasta lentämisen pelko eli aviofobia voi estää lentämisen kokonaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Unettomuutta, hikoilua, levottomuutta… Lievimmillään lentopelko on esimerkiksi epämiellyttäviä tunteita lentolippuja ostettaessa, lentokentälle saapuessa, lentokoneeseen astuessa tai lennon aikana vaikkapa turbulenssin (ilmakuopan) aiheuttamassa tärinässä. Pahimmillaan pelko voi aiheuttaa unettomia öitä, stressiä, ärtyneisyyttä, mahavaivoja, hikoilua, keskittymisvaikeuksia ja levottomuutta. Jo lentokentälle saapuminen voi olla hankalaa tai mahdotonta. Lentopelkoa voi oppia hallitsemaan hankkimalla tietoa pelon synnyn psykologiasta, pelolle altistavista tekijöistä sekä hankkimalla tietoa lentämisestä: miten lentokone lentää, millaiset ovat lentokoneiden turva- ja varajärjestelmät ja miten lentohenkilökunnan koulutus on järjestetty sekä miten lennonjohto toimii. Kansallinen lentoyhtiö Finnair ei enää järjestä lentomatkustajan turvakursseja. Hyötytieto lentopelosta ja sen hallinnassa pitämisestä kuitenkin löytyy. Kouluttajalta kattava kirja Lentopelkoisia henkilöitä yli 30 vuoden ajan valmentanut psykologi Paula Kinnusen viime vuonna julkaistu kirja Yli maiden ja mannerten – Opas lentopelon hallintaan kertoo menetelmistä, joiden avulla on mahdollista oppia hallitsemaan lentopelkoa ja lopulta vapautua siitä. Psykologi Paula Kinnunen on toiminut kouluttajana kolmen eri lentoyhtiön kursseilla Itävallassa, Saksassa ja Suomessa sekä omalla vastaanotollaan. Kinnunen on koonnut kokemuksensa uudeksi kirjaksi. Kinnunen tietää, miten lentopelko voi vaikuttaa elämään: moni työmatka on jäänyt tekemättä, moni kauan odotetun loman ilo kokematta. Lentopelkoa ei aiheuta pelkästään lentäminen, vaan siihen voivat vaikuttaa muutkin tekijät, lentomatkustaja voi kokea suljetun ja korkean paikan kammoa tai muita pelkoja. Myös ennakkoahdistus voi piinata lentomatkalle lähtijää. Hallinnan puute keskiössä Tilanteen hallinnan puute suljetussa tilassa on keskeinen tekijä. Lentomatkustaja on suljetussa putkessa lentohenkilökunnan toimenpiteiden varassa. Matkustaja ei ohjaa lentokonetta eikä voi poistua kesken lennon. Lentomatkustajan on tärkeää kyetä luopumaan siitä hallinnan ja kontrolloinnin pyrkimyksestä, joka kohdistuu lentotapahtumaan. Tämän tilanteen hän saattaa kokea oman kontrollin menettämisenä, vieläpä monella tasolla: esimerkiksi lentomatkustaja saattaa kokea olevansa ”muiden vietävänä”, tilanteessa, johon ei voi millään tavoin vaikuttaa. Lentotapahtuman hallinnan tarpeesta tulee luopua uskomalla se osaaviin käsiin. Lentomatkasta ja lentotapahtumasta huolehtii monien eri ammattilaisten joukko, ohjaamo- ja matkustamohenkilöstö, lennonsuunnittelijat, lennonjohtajat, meteorologit, lentokoneiden huoltohenkilöstö, koneiden ja kiitoteiden puhtaanapitohenkilöstö, polttoaineen jakelumiehistö, työvuorosuunnittelijat, kenttähenkilöstö, tulli, poliisi, turvatarkastushenkilöstö, terveydenhuoltohenkilöstö, valintapsykologit, koulutusorganisaatio, ilmailuviranomaiset ja mikäli tarpeen, luonnollisesti myös pelastuslaitoksen henkilöstö. Paula Kinnusen kirjan suuri ansio on perusteellinen katsaus lentopelon syntyyn vaikuttavien tekijöiden monipuolinen analyysi ja keinot, miten lentopelkoa voi hallita. Usein lentopelkoa ei selätetä kokonaan, vaan sitä opitaan hallitsemaan, siten pelosta tulee siedettävämpää eikä se enää estä lentämistä. Hallitseminen tarkoittaa pelolle vastakkaisia asioita, kuten rentoutumista, mielikuvaharjoitteita ja rauhallista valmistautumista lentomatkalle. Omaa hallinnan tunnetta voi lisätä valitsemalla sen lentoyhtiön palvelut, johon luottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suuria tunteita Lentomatkustamiseen liittyy suuria tunteita, kun lähdetään tutusta ja turvallisesta kohti uutta ja vierasta. Pelko saattaa syntyä nuoren lähtiessä vaihto-oppilaaksi ulkomaille tai työntekijän muuttaessa maapallon toiselle puolelle uusiin olosuhteisiin ja tehtäviin. Kirjassa on toistakymmentä esimerkkitapausta, miten matkustajan elämään liittynyt aikaisempi muu dramaattinen tapahtuma, esimerkiksi auto-onnettomuus on voinut vaikuttaa lentopelon syntyyn. Myös aikaisemmilla lennoilla sattunut epämiellyttävä tapahtuma, esimerkiksi salamanisku tai voimakkaasti lentokonetta ravistanut turbulenssi voi lisätä lentopelkoa. Miksi lentokone pysyy ilmassa? Kirjan loppuosassa selvitetään varsin perusteellisesti muun muassa miksi lentokone pysyy ilmassa, mitkä ovat lentokoneen keskeiset osat, kestääkö lentokone turbulenssia, miten lentäjät koulutetaan ja miten heidän ammattitaitoa ja terveyttä valvotaan säännöllisin tarkastuksin. Kerrotaan myös, mitä erilaiset äänet lennon eri vaiheissa merkitsevät, kuten laskutelineiden sisäänoton kolahdukset koneen alkunousun aikana tai siivessä laippojen esiin oton aiheuttamat ilmavirtauksen äänet koneen lähestyessä kiitotietä. Kaikki tämä tieto on omiaan vähentämään lentopelkoa, kun lentomatkustaja ymmärtää, miten lentokone toimii ja mitä sen erilaiset äänet eri vaiheissa merkitsevät. Matkustajan on hyvä tietää, että kaupallinen lentoliikenne on erittäin tarkkaan säädelty ja valvottu toimiala. Kaupallinen lentoliikenne on yksi turvallisimmista matkustusmuodoista. Lentomatkustaja voi lisätä omaa turvallisuuttaan valitsemalla tunnetun lentoyhtiön, tutustumalla lentokoneen turvaohjeeseen, kuuntelemalla ja katsomalla matkustamohenkilökunnan tai videoesityksen turvainfon, noudattamalla turvaohjeita, ennen muuta pitämällä turvavyön kiinni aina istuinpaikalla ollessaan. Alkoholia, ”rohkaisuryyppyä” ja lääkkeitä ei suositella lentopelon poistamiseen. Lähde: Kinnunen, Paula: Yli maiden ja mannerten – Opas lentopelon hallintaan, 214 sivua, hinta 36 euroa, ISBN 978-952-379-391-0, Basam Books Oy. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.7.2024 Lentokoneet Air France menettää olympialaisten aikaan 180 miljoonaa euroa, koska silloin Pariisissa on itse asiassa tavallista vähemmän matkailijoita 5.7.2024 Matkailu Autoliitto muistuttaa: vältä nämä mokat automatkalla Euroopassa 4.7.2024 Matkailu Sopot & Gdansk – rantalomailua ja historian siipien havinaa 3.7.2024 Matkailu Matti Nykäsen hyppyrimäki tarjoaa huikeat näkymät ja paikallista mäkikotkahistoriaa 1.7.2024 Lentokoneet Rajavartiolaitos valitsi Suomelle uuden valvontalentokoneen – ainakin näistä syistä Bombardier Challenger 650:tä voi pitää luokkansa parhaana tehtävään 30.6.2024 Matkailu Sinsheimin tekniikan museosta löytyy vaikuttava kokoelma toisen maailmansodan kalustoa 30.6.2024 Lentokoneet Finnair on Pohjois-Euroopan paras lentoyhtiö – kuten joka ikinen kerta vuodesta 2011 lähtien 29.6.2024 Kotimaanmatkailu Kajakeilla Saimaan suveen 22.6.2024 Lentokoneet Finnairin kaukoliikennelaivaston matkustamouudistus on nyt valmis – uutta löytyy kaikista matkustusluokista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.7.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happamaksi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 4.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: kaapelivapaa juhannus, tosin ei vapaaehtoisesti – Volvo EX30 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 6.7.2024 Moottoripyörät Koeajo: KTM 990 Duke – raakaa nakuvoimaa 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 2.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes S124 ja nykyisinkin laatua henkivä ergonomia 28.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat - tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 29.6.2024 Laivat Finnlinesin Star-luokan Saksan-liikenteen laivojen ravintolamaailma uudistuu 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia