20.7.2021 Ajoneuvot Lightyear One – millainen sitten on ”sähköauto Suomesta”? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmet Automotive alkaa valmistamaan vuoden 2022 alkupuolella Alankomaissa suunniteltua autouutuutta. Näin Lightyear One on tavallaan sähköauto Suomesta. Lightyear One on viimeisimmän uutisoinnin jälkeen sähköauto Suomesta ja ansaitsee siksi hieman tarkempaa tutustumista. Uudenkaupungin Valmet Automotiven autotehdas nimittäin julkisti valmistavansa näitä ensi vuoden alusta alkaen. Oikeammin kyseinen auto on suunniteltu Alankomaissa, joten se ei suinkaan ole kotimainen automerkki.Viisiovinen sähköauto on hyvin mielenkiintoinen sen sähkönkulutusta minimoivan lähestymistavan johdosta. Kulutuskuurille joutunut sähköauto pyrkii myös luomaan itselleen lisää energiaa jarruenergian talteenoton lisäksi myös katolle sijoitetuilla aurinkokennoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköauto SuomestaPitkä aerodynaaminen perä ja muut perusmuoto tuo mieleen Volkswagen XL1 -auton, jonka tavoitteena oli saavuttaa 100 kilometriä vain yhdellä polttoainelitralla. Tämä viisipaikkainen Lightyear One on kuitenkin skaalattu selvästi suuremmaksi ollen yli viisi metriä pitkä.Ulkonäkö on yllättävän onnistunut kaikki erikoispiirteet huomioiden, vaikka kyllähän Citroën osoitti jo vuosikymmeniä sitten auton näyttävän hyvältä osin peitetyin takarenkain. Lightyear One on selvästi muotoiltu alusta loppuun asti sama ajatus mielessä.Näin ollen 60 kilowattitunnin akulla on onnistuttu ajamaan testiolosuhteissa peräti 710 kilometriä. Tämä on tehtaan oma suoritus, joten pienellä varauksella tähän voi vielä suhtautua. He ilmoittavat autolle tasaisella 80 kilometrin tuntinopeudella keskikulutuksen 8,5 kWh/100km.Autossa käytetään neljää erillistä sähkömoottoria, eli yhtä per pyörä. Tämä mahdollistaa nelivetoisuuden lisäksi myös torque vectoring -toiminnon, jossa voimaa ohjataan tarpeen mukaan yksittäisille pyörille. Valmistajan mukaan moottoreiden sijoittelu on tehty myös taloudellisuus mielessä.Pienemmällä akulla on etuja myös latausnopeuden kannalta, vaikka Lightyear One tukee pikalatausta (DC) vain 60 kilowatin teholla. Tunnissa pitäisi saada ladattua yli 500 kilometriä lisää toimintamatkaa. Auton sisäinen laturi (AC) tukee kolmea vaihetta 22 kilowatin teholla.Tämän lisäksi autoon on asennettu aurinkokennot akun lataamiseksi aina ja kaikkialla missä aurinko paistaa. Valmistajan mukaan näiden avulla voidaan saavuttaa aurinkoisena päivänä jopa 72 kilometriä lisää toimintamatkaa täysin ilmaiseksi ja latauspiuhaan koskematta.Sisätilojen puolelta ei ole kerrottu suurempia, joten muutoksia saattaa olla tiedossa. Kyse on kuitenkin vielä prototyypistä eikä tuotantoautoa ole julkistettu.Prototyyppi näyttää kuitenkin varsin tuotantovalmiiilta ja yhdistelee ihastuttavalla tavalla puu- ja kangaspintoja jättäen muovin vähemmälle. Keskeltä löytyy vähemmän yllättäen kosketusnäyttö eikä perinteisiä painikkeita juuri näy. Myös ohjauspyörä on perinteinen ja mittaristo digitaalinen.Auton verottomaksi hinnaksi on ilmoitettu varausmaksun suuruinen 119 000 euroa, joten ihan kaikkien ulottuvilla se ei ole. Tämä sähköauto Suomesta tähtää selvästi luksusmarkkinoille – silti jo yli 100 autoa on varattu. Lightyear One on erittäin mielenkiintoinen uutuus nyt kun tuotantoaiesopimus on allekirjoitettu, joten seuraamme tarinaa jatkossakin.Kuvat ja lähde: Lightyear One Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”