20.7.2021

Lightyear One – millainen sitten on ”sähköauto Suomesta”?

Lightyear One

Valmet Automotive alkaa valmistamaan vuoden 2022 alkupuolella Alankomaissa suunniteltua autouutuutta. Näin Lightyear One on tavallaan sähköauto Suomesta.

Lightyear One on viimeisimmän uutisoinnin jälkeen sähköauto Suomesta ja ansaitsee siksi hieman tarkempaa tutustumista. Uudenkaupungin Valmet Automotiven autotehdas nimittäin julkisti valmistavansa näitä ensi vuoden alusta alkaen. Oikeammin kyseinen auto on suunniteltu Alankomaissa, joten se ei suinkaan ole kotimainen automerkki.

Viisiovinen sähköauto on hyvin mielenkiintoinen sen sähkönkulutusta minimoivan lähestymistavan johdosta. Kulutuskuurille joutunut sähköauto pyrkii myös luomaan itselleen lisää energiaa jarruenergian talteenoton lisäksi myös katolle sijoitetuilla aurinkokennoilla.

Lightyear One

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköauto Suomesta

Pitkä aerodynaaminen perä ja muut perusmuoto tuo mieleen Volkswagen XL1 -auton, jonka tavoitteena oli saavuttaa 100 kilometriä vain yhdellä polttoainelitralla. Tämä viisipaikkainen Lightyear One on kuitenkin skaalattu selvästi suuremmaksi ollen yli viisi metriä pitkä.

Lightyear One

Ulkonäkö on yllättävän onnistunut kaikki erikoispiirteet huomioiden, vaikka kyllähän Citroën osoitti jo vuosikymmeniä sitten auton näyttävän hyvältä osin peitetyin takarenkain. Lightyear One on selvästi muotoiltu alusta loppuun asti sama ajatus mielessä.

Näin ollen 60 kilowattitunnin akulla on onnistuttu ajamaan testiolosuhteissa peräti 710 kilometriä. Tämä on tehtaan oma suoritus, joten pienellä varauksella tähän voi vielä suhtautua. He ilmoittavat autolle tasaisella 80 kilometrin tuntinopeudella keskikulutuksen 8,5 kWh/100km.

Lightyear One

Autossa käytetään neljää erillistä sähkömoottoria, eli yhtä per pyörä. Tämä mahdollistaa nelivetoisuuden lisäksi myös torque vectoring -toiminnon, jossa voimaa ohjataan tarpeen mukaan yksittäisille pyörille. Valmistajan mukaan moottoreiden sijoittelu on tehty myös taloudellisuus mielessä.

Pienemmällä akulla on etuja myös latausnopeuden kannalta, vaikka Lightyear One tukee pikalatausta (DC) vain 60 kilowatin teholla. Tunnissa pitäisi saada ladattua yli 500 kilometriä lisää toimintamatkaa. Auton sisäinen laturi (AC) tukee kolmea vaihetta 22 kilowatin teholla.

Tämän lisäksi autoon on asennettu aurinkokennot akun lataamiseksi aina ja kaikkialla missä aurinko paistaa. Valmistajan mukaan näiden avulla voidaan saavuttaa aurinkoisena päivänä jopa 72 kilometriä lisää toimintamatkaa täysin ilmaiseksi ja latauspiuhaan koskematta.

Lightyear One

Sisätilojen puolelta ei ole kerrottu suurempia, joten muutoksia saattaa olla tiedossa. Kyse on kuitenkin vielä prototyypistä eikä tuotantoautoa ole julkistettu.

Prototyyppi näyttää kuitenkin varsin tuotantovalmiiilta ja yhdistelee ihastuttavalla tavalla puu- ja kangaspintoja jättäen muovin vähemmälle. Keskeltä löytyy vähemmän yllättäen kosketusnäyttö eikä perinteisiä painikkeita juuri näy. Myös ohjauspyörä on perinteinen ja mittaristo digitaalinen.

Auton verottomaksi hinnaksi on ilmoitettu varausmaksun suuruinen 119 000 euroa, joten ihan kaikkien ulottuvilla se ei ole. Tämä sähköauto Suomesta tähtää selvästi luksusmarkkinoille – silti jo yli 100 autoa on varattu. Lightyear One on erittäin mielenkiintoinen uutuus nyt kun tuotantoaiesopimus on allekirjoitettu, joten seuraamme tarinaa jatkossakin.

Kuvat ja lähde: Lightyear One

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat