17.9.2017 Liikenne Liikenneturva: sumuvalo päälle, kun keli sitä vaatii – ei pimeässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun ajokeli on huono ja näkyvyys heikko, auttaa sumuvalo perässä tulevaa huomaamaan edellä ajavan paremmin. Pelkän pimeyden takia ei sumuvaloja kuitenkaan tarvita. Syksyyn kuuluvat erottamattomasti aamu- ja iltausvat, jotka voivat paikoin myös tihentyä paksuksi sumuksi. Liikenneturvan lääke huonontuneeseen näkyvyyteen on sumuvalo. Myös ns. päivävalojen eli huomiovalojen oikeaan käyttöön on syytä kiinnittää huomiota. –Takasumuvaloa voi ja kannattaa käyttää aina, kun näkyvyys on kelin takia huonontunut – ei pelkästään sumussa. Siitä on hyötyä myös esimerkiksi rankkasateessa, tiheässä räntäsateessa tai sakeassa lumipyryssä. Pelkkä pimeä ei vielä riitä: silloin sumuvalo häikäisee turhaan muita tienkäyttäjiä ja ovat pikemminkin haitaksi kuin hyödyksi, kertaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen. Kuljettaja voi Heiskasen mukaan pohtia omiin havaintoihinsa peilaten, olisiko juuri sillä hetkellä syytä kytkeä sumuvalo päälle. –Oma näkeminen toimii hyvänä ohjenuorana. Jos itsellä on vaikeuksia nähdä kunnolla edellä ajavaa, voi olettaa, että keli haittaa myös takana tulevan havainnointia. On hyvä tiedostaa jo ennen liikkeelle lähtöä, mistä takasumuvalon saa päälle, ettei sitä joudu ajaessa etsimään. Kun näkyvyys on huono, saa oman nopeuden laskemisella lisää pelivaraa toimia, Heiskanen muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pimeät takavalot yllättävät kuskin ja liikenteessä Liikenneturvan keväällä toteuttaman kyselyn mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta on sitä mieltä, että autojen pimeät takavalot vaikeuttavat tielläliikkujien huomaamista myös valoisaan aikaan. 59 prosentin mielestä Suomen olosuhteissa tulisikin aina käyttää varsinaisia ajovaloja. Ongelmaa esiintyy toki myös pimeään aikaan: yli puolet vastaajista totesi, että päiväajovalojen takia liikenteessä on pimeällä yhä enemmän huonosti erottuvia autoja. Viime vuosien uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän niin sanottuja päiväajovaloja (DRL), joissa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot. Ongelmia voi kuitenkin syntyä huonossa kelissä, jos anturi tulkitsee valoisuuden riittäväksi, vaikka näkyvyys on muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä varsinaiset ajovalot päälle. –Jos oman auton valot mietityttävät, on hyvä kävellä käynnissä olevan menopelin ympäri. Silloin näkee, mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön. Joissakin malleissa takavalot eivät pala lainkaan päiväajovalojen eli huomiovalojen kanssa, mikä osaltaan lisää tarvetta varmistaa näkyminen kytkemällä ajovalot käsin. Moni saattaa yllättyä siitä, että oman auton perä onkin pimeänä, Heiskanen toteaa. Lähde ja kuva: Liikenneturva Lue lisää: Älä aja sokkona sumussa – sumuvalo auttaa näkymään Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe