23.7.2020 Liikenne Liikenneturva muistuttaa: tarkista myös peräkärryn kunto aika ajoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarkista peräkärryn kunto oman ja muiden liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Tarkastuksiin ei kulu kuin puolisen tuntia, joten kiire on huono tekosyy. Tarkista peräkärryn kunto nyt, jos sitä ei ole viime aikoina tehty. Näin ohjeistaa Liikenneturva ja muistutus on paikallaan – erityisesti uuden tieliikennelain sallimasta 100 kilometrin tuntinopeudesta johtuen. Renkaat ovat olennaisimmassa osassa, mutta myös pyöränlaakerit, vetolaite ja kiinnitys on syytä pitää kunnossa.Moottorin peräkärrytestissä kävi karulla tavalla ilmi kuinka paljon kärry vaikuttaa jarrutusmatkaan. Itse asiassa samojen testien aikana kävi ilmi, että tuhannen kilon kuorma on hengenvaarallinen. Nämä on syytä pitää mielessä nopeutta valitessa, sillä 100 kilometriä tunnissa on korkein sallittu nopeus eikä suinkaan suositus.Moottori muistutti kesäkuussa ennen kärryn käyttöönottoa kerrattavista ja tarkistettavista asioista. Tuo paketti toimii edelleen loistavana ohjeistuksena, sillä tieto ei ole suinkaan vanhentunut. Jos tarkistusta ei tehty silloin, nyt se on viimeistään syytä suorittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkista peräkärryn kunto– Peräkärryn kunto on hyvä tarkistaa vielä loppukesän kuljetustarpeita ajatellen, erityisesti jos aikoo hyödyntää suurempaa nopeusrajoitusta. Nopeuden nosto aiheuttaa lisää rasitusta ja vaatii erinomaista teknistä kuntoa perävaunulta, erityisesti väistö- ja jarrutustilanteissa, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio HeiskanenTästä ikävä esimerkki havaittiin Moottorin peräkärrytestissä, kun yksi peräkärry ei kestänyt väistökoetta 80 kilometrin tuntinopeudella edes uudenvertaisessa kunnossa. Voimme vain arvailla mitä olisi tapahtunut huonokuntoisella kärryllä. Tarkastuksen voi aloittaa kuitenkin renkaista.Tarkista renkaat– Renkaat ovat olennaisimmassa osassa. Niistä kannattaa katsoa ensinnäkin urasyvyys, jonka suositellaan olevan vähintään kolme millimetriä. Pitää myös tarkistaa rengaspaineet sekä se, ettei renkaan rungossa ole vikoja, esimerkiksi pullistumia tai halkeamia renkaan kyljessä. Renkaat on lisäksi hyvä nostaa ylös tunkilla ja varmistaa, ettei laakeri pidä ylimääräistä ääntä ja että siinä on sopiva välys. Laakerit kannattaa toki myös voidella kerran vuodessa, Heiskanen luettelee.Jos kevytperäkärry tuntuu pompottavalta perässä, kannattaa tarkistuttaa kärryn renkaiden tasapainotus. Toki samassa yhteydessä on hyvä puntaroida muitakin huoltotoimenpiteitä, kuten napojen voitelua ja laakereiden tarkastusta.Tarkista myös valot – Lisäksi kärryn valojen toimivuutta on pidettävä silmällä, niissä näkee usein vikoja tien päällä. Huoltotoimenpiteiden yhteydessä on hyvä myös voidella vetolaite ja lukituksen mekanismit sekä tarkistaa lukkolaitteen kielen kunto ja lukituksen toimivuus silmämääräisesti. Kiinnityksen turvallisuudesta on luonnollisesti huolehdittava jokaisen kytkennän yhteydessä. Vetokoukunkin on tietysti oltava hyvässä kunnossa, jatkaa Heiskanen.Lopuksi on hyvä silmäillä peräkärryn rungon metalliosat ruosteen ja hitsauksien repeämien varalta. Kaikki yllä mainitut asiat tarkistaneen perävaunua seuraa hieman kevyempänä huolista. Tarkastuksiin kuluu aikaa puolesta tunnista tuntiin, joten kiire on huono tekosyy.Lähde: Liikenneturva, Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous