23.7.2020 Liikenne Liikenneturva muistuttaa: tarkista myös peräkärryn kunto aika ajoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarkista peräkärryn kunto oman ja muiden liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Tarkastuksiin ei kulu kuin puolisen tuntia, joten kiire on huono tekosyy. Tarkista peräkärryn kunto nyt, jos sitä ei ole viime aikoina tehty. Näin ohjeistaa Liikenneturva ja muistutus on paikallaan – erityisesti uuden tieliikennelain sallimasta 100 kilometrin tuntinopeudesta johtuen. Renkaat ovat olennaisimmassa osassa, mutta myös pyöränlaakerit, vetolaite ja kiinnitys on syytä pitää kunnossa.Moottorin peräkärrytestissä kävi karulla tavalla ilmi kuinka paljon kärry vaikuttaa jarrutusmatkaan. Itse asiassa samojen testien aikana kävi ilmi, että tuhannen kilon kuorma on hengenvaarallinen. Nämä on syytä pitää mielessä nopeutta valitessa, sillä 100 kilometriä tunnissa on korkein sallittu nopeus eikä suinkaan suositus.Moottori muistutti kesäkuussa ennen kärryn käyttöönottoa kerrattavista ja tarkistettavista asioista. Tuo paketti toimii edelleen loistavana ohjeistuksena, sillä tieto ei ole suinkaan vanhentunut. Jos tarkistusta ei tehty silloin, nyt se on viimeistään syytä suorittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkista peräkärryn kunto– Peräkärryn kunto on hyvä tarkistaa vielä loppukesän kuljetustarpeita ajatellen, erityisesti jos aikoo hyödyntää suurempaa nopeusrajoitusta. Nopeuden nosto aiheuttaa lisää rasitusta ja vaatii erinomaista teknistä kuntoa perävaunulta, erityisesti väistö- ja jarrutustilanteissa, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio HeiskanenTästä ikävä esimerkki havaittiin Moottorin peräkärrytestissä, kun yksi peräkärry ei kestänyt väistökoetta 80 kilometrin tuntinopeudella edes uudenvertaisessa kunnossa. Voimme vain arvailla mitä olisi tapahtunut huonokuntoisella kärryllä. Tarkastuksen voi aloittaa kuitenkin renkaista.Tarkista renkaat– Renkaat ovat olennaisimmassa osassa. Niistä kannattaa katsoa ensinnäkin urasyvyys, jonka suositellaan olevan vähintään kolme millimetriä. Pitää myös tarkistaa rengaspaineet sekä se, ettei renkaan rungossa ole vikoja, esimerkiksi pullistumia tai halkeamia renkaan kyljessä. Renkaat on lisäksi hyvä nostaa ylös tunkilla ja varmistaa, ettei laakeri pidä ylimääräistä ääntä ja että siinä on sopiva välys. Laakerit kannattaa toki myös voidella kerran vuodessa, Heiskanen luettelee.Jos kevytperäkärry tuntuu pompottavalta perässä, kannattaa tarkistuttaa kärryn renkaiden tasapainotus. Toki samassa yhteydessä on hyvä puntaroida muitakin huoltotoimenpiteitä, kuten napojen voitelua ja laakereiden tarkastusta.Tarkista myös valot – Lisäksi kärryn valojen toimivuutta on pidettävä silmällä, niissä näkee usein vikoja tien päällä. Huoltotoimenpiteiden yhteydessä on hyvä myös voidella vetolaite ja lukituksen mekanismit sekä tarkistaa lukkolaitteen kielen kunto ja lukituksen toimivuus silmämääräisesti. Kiinnityksen turvallisuudesta on luonnollisesti huolehdittava jokaisen kytkennän yhteydessä. Vetokoukunkin on tietysti oltava hyvässä kunnossa, jatkaa Heiskanen.Lopuksi on hyvä silmäillä peräkärryn rungon metalliosat ruosteen ja hitsauksien repeämien varalta. Kaikki yllä mainitut asiat tarkistaneen perävaunua seuraa hieman kevyempänä huolista. Tarkastuksiin kuluu aikaa puolesta tunnista tuntiin, joten kiire on huono tekosyy.Lähde: Liikenneturva, Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?