19.12.2018 Ajoneuvot Linja-automalliston turvallisuushuippu – Mercedes-Benz Tourismo M/2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämä uutuus yhdistää jokseenkin kaikki valmistajansa kaupunkilinja-autoihin ja pitkän matkan turistilinja-autoihin saatavissa olevat turvallisuusjärjestelmät. Driving Experience 2018 -tapahtumassa koeajatettu Mercedes-Benz Tourismo M/2, on linja-auto, jossa yhdistyvät valmistajan mukaan turvallisuusosaaminen ja nykyaikaiset, kuljettajan työtä helpottavat avustinjärjestelmät.Tourismon vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa erittäin tehokkaiksi luonnehditut jarrut ja ajovalot, ergonomisesti toteutettu ohjaamo, erinomaisen näkyvyyden takaavat sivupeilit sekä avustinjärjestelmät kuten ESP-ajonvakautus, ABA 4 -aktiivinen jarruavustin sekä kaista-avustin. Valinnaisvarusteena autoon saa Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustimen. Matkustajia ja kuljettajaa varjelee auton luja etutörmäyssuoja Front Collision Guard. Moottoritilan palohälytysjärjestelmä on vakiovaruste.Linja-autoon ahdetun varustelun määrä on kieltämättä komea, mutta pelkän markkinoinnillisen sanahelinän sijaan se tarjoaa vastinetta myös käytännössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKomea lista, mutta mitä se tarkoittaa?ABA 4 on aktiivinen jarruavustin, joka on vuodesta 2019 vakiovaruste pitkän matkan turistilinja-autoissa. Järjestelmä reagoi paitsi ajoneuvoihin, myös jalankulkijoihin, ja käynnistää hätäjarrutuksen havaitessaan auton edessä esteen tai muita liikkujia. Varoitusten jälkeen auto voi jarruttaa osittain tai tehdä täysjarrutuksen ja näin estää tai lieventää törmäyksen seurauksia. Jarrutuavustimen toiminta perustuu tutkajärjestelmään.Ennakoiva jarruavustin toimii periaatteessa hyvin samaan tapaan kuin aktiivinen jarruavustin. Havaitessaan törmäysriskin se varoittaa kuljettajaa äänimerkillä ja visuaalisesti punaisella varoituskolmiolla kojelaudassa. Samalla järjestelmä aloittaa osittaisen jarrutuksen. Kuljettaja voi koska tahansa ottaa auton hallintaansa jarruttamalla tai ohjausliikkeellä. Ennakoiva jarruavustin ei kuitenkaan tee automaattista hätäpysäytystä, joka pienentää loukkaantumisriksiä linja-auton sisällä, erityisesti seisovien matkustajien osalta.Ajovakauden hallintajärjestelmä ESP tuli vakiovarusteeksi Mercedes-Benzin pitkän matkan linja-autoihin jo vuonna 2003. Sen toiminta perustuu tietoon etupyörien kääntökulmasta, auton nopeudesta ja kiihtyvyydestä, ja tarkoituksena on estää auton suistuminen vaaralliseen luistoon.Etutörmäyssuoja ja törmäysvoiman rahjoitin ovat passiivisia turvajärjestelmiä, jotka suojaa kuljettajaa ja edessä istuvaa matkanjohtajaa nokkakolarissa. Alleajosuoja estää törmännyttä ajoneuvoa ajautumasta linja-auton keulan alle, ja linja-auton keulan törmäyselementit suuntaavat törmäysenergioita ja estävät ohjauspyörän, polkimien ja istuimen muodonmuutoksia. Rajussa etutörmäyksessä koko istuin siirtyy taaksepäin, mikä parantaa kuljettajan selviytymismahdollisuuksia.Viereystila-avustin seuraa kuljettajan tilaa reaaliajassa ohjausliikkeiden, jarrujen ja suuntavilkun käytön, ajonopeuden ja vuorokaudenajan mukaan. Jos ajotapa muuttuu järjestelmän muodostamasta profiilista poikkeavaksi, ehdottaa auto kuljettajalle taukoa.Tutkan varassa toimiva älykäs vakionopeussäädin seuraa edessä ajavia ajoneuvoja, jarruttaa tarvittaessa aina kuljettajan säätämään turvaväliin saakka ja säilyttää halutun etäisyyden edessä ajavaan. Järjestelmä keventää ajamista maantieajossa ja moottoriteillä.Törmäysvoiman rajoitin: Citaron keulan ainutlaatuinen törmäysvoiman rajoitin suojaa kuljettajaa vähentämällä häneen kohdistuvaa törmäysenergiaaJarruavustin tunnistaa hätäjarrutustilanteen sen perusteella, kuinka nopeasti jarrupoljinta painetaan ja nostaa välittömästi jarrupaineen tasoa huomattavasti. Tämä lyhentää pysähdysmatkaa ja auttaa ehkäisemään onnettomuuksia.Jatkuvatoiminen alamäkirajoitin: Järjestelmä rajoittaa linja-auton vauhtia alamäessä, kun nopeus on saavuttanut 100 km/h:n rajan. Sen ansiosta nopeusrajoituksen tahaton ylittäminen on mahdotonta alamäkiosuuksilla.Kaista-avustin hyödyntää tuulilasin taakse sijoitettua kameraa, seuraa reunamerkintöjä ja varoittaa, mikäli auto on ajautumassa pois omalta kaistalta. Reunaviivan ylityksestä ilmoitetaan värisyttämällä kuljettajan istuinta ylityksen puolella.Sivuvalvonta-avustin ilmoittaa kuljettajalle jos jalankulkija, pyöräilijä tai ajoneuvo joutuu vaara-alueelle auton oikealle sivulle tai katveeseen. Jos potentiaalinen vaaratilanne jatkuu, seuraavassa vaiheessa kuljettajaa varoitetaan kolmiovalolla sivupeilissä tai A-pilarissa sekä värisyttämällä kuljettajan istuinta. Järjestelmä perustuu kahteen tutkasensoriin, jotka valvovat auton sivua 3,75 metrin leveydeltä ja koko kyljen matkalta ja lisäksi kahden metrin matkalta auton edestä ja takaa 0–36 kilometrin nopeusalueella. Yli 36 kilometrin nopeusalueella aina 100 kilometriin saakka sivuvalvonta-avustin seuraa kuljettajan siirtymistä oikealle kaistalle ja varoittaa tällöinkin kaistalla mahdollisesti olevista ajoneuvoista ja pyöräilijöistä.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Tourismo M/2 Pituus/leveys/korkeus 13115/2550/3680 mm Akseliväli 6910 mm Moottori/päästönormi OM 470/Euro VI Sylinterit/iskutilavuus 6/10677 cm3 Teho max 335 kW (456 hv)/1600 rpm Vääntö max 2200 Nm/1100 rpm Vaihteisto Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift Etuakseli ZF RL 75 E, erillisjousitus Ajoakseli Mercedes-Benz RO 440 Tavaratilan koko on kaksiakselisessa autossa 12,1 m3, ja se on varustettu savuhälyttimellä. Istumapaikkoja on 48. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla