19.12.2018 Ajoneuvot Linja-automalliston turvallisuushuippu – Mercedes-Benz Tourismo M/2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämä uutuus yhdistää jokseenkin kaikki valmistajansa kaupunkilinja-autoihin ja pitkän matkan turistilinja-autoihin saatavissa olevat turvallisuusjärjestelmät. Driving Experience 2018 -tapahtumassa koeajatettu Mercedes-Benz Tourismo M/2, on linja-auto, jossa yhdistyvät valmistajan mukaan turvallisuusosaaminen ja nykyaikaiset, kuljettajan työtä helpottavat avustinjärjestelmät. Tourismon vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa erittäin tehokkaiksi luonnehditut jarrut ja ajovalot, ergonomisesti toteutettu ohjaamo, erinomaisen näkyvyyden takaavat sivupeilit sekä avustinjärjestelmät kuten ESP-ajonvakautus, ABA 4 -aktiivinen jarruavustin sekä kaista-avustin. Valinnaisvarusteena autoon saa Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustimen. Matkustajia ja kuljettajaa varjelee auton luja etutörmäyssuoja Front Collision Guard. Moottoritilan palohälytysjärjestelmä on vakiovaruste. Linja-autoon ahdetun varustelun määrä on kieltämättä komea, mutta pelkän markkinoinnillisen sanahelinän sijaan se tarjoaa vastinetta myös käytännössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Komea lista, mutta mitä se tarkoittaa? ABA 4 on aktiivinen jarruavustin, joka on vuodesta 2019 vakiovaruste pitkän matkan turistilinja-autoissa. Järjestelmä reagoi paitsi ajoneuvoihin, myös jalankulkijoihin, ja käynnistää hätäjarrutuksen havaitessaan auton edessä esteen tai muita liikkujia. Varoitusten jälkeen auto voi jarruttaa osittain tai tehdä täysjarrutuksen ja näin estää tai lieventää törmäyksen seurauksia. Jarrutuavustimen toiminta perustuu tutkajärjestelmään. Ennakoiva jarruavustin toimii periaatteessa hyvin samaan tapaan kuin aktiivinen jarruavustin. Havaitessaan törmäysriskin se varoittaa kuljettajaa äänimerkillä ja visuaalisesti punaisella varoituskolmiolla kojelaudassa. Samalla järjestelmä aloittaa osittaisen jarrutuksen. Kuljettaja voi koska tahansa ottaa auton hallintaansa jarruttamalla tai ohjausliikkeellä. Ennakoiva jarruavustin ei kuitenkaan tee automaattista hätäpysäytystä, joka pienentää loukkaantumisriksiä linja-auton sisällä, erityisesti seisovien matkustajien osalta. Ajovakauden hallintajärjestelmä ESP tuli vakiovarusteeksi Mercedes-Benzin pitkän matkan linja-autoihin jo vuonna 2003. Sen toiminta perustuu tietoon etupyörien kääntökulmasta, auton nopeudesta ja kiihtyvyydestä, ja tarkoituksena on estää auton suistuminen vaaralliseen luistoon. Etutörmäyssuoja ja törmäysvoiman rahjoitin ovat passiivisia turvajärjestelmiä, jotka suojaa kuljettajaa ja edessä istuvaa matkanjohtajaa nokkakolarissa. Alleajosuoja estää törmännyttä ajoneuvoa ajautumasta linja-auton keulan alle, ja linja-auton keulan törmäyselementit suuntaavat törmäysenergioita ja estävät ohjauspyörän, polkimien ja istuimen muodonmuutoksia. Rajussa etutörmäyksessä koko istuin siirtyy taaksepäin, mikä parantaa kuljettajan selviytymismahdollisuuksia. Viereystila-avustin seuraa kuljettajan tilaa reaaliajassa ohjausliikkeiden, jarrujen ja suuntavilkun käytön, ajonopeuden ja vuorokaudenajan mukaan. Jos ajotapa muuttuu järjestelmän muodostamasta profiilista poikkeavaksi, ehdottaa auto kuljettajalle taukoa. Tutkan varassa toimiva älykäs vakionopeussäädin seuraa edessä ajavia ajoneuvoja, jarruttaa tarvittaessa aina kuljettajan säätämään turvaväliin saakka ja säilyttää halutun etäisyyden edessä ajavaan. Järjestelmä keventää ajamista maantieajossa ja moottoriteillä. Törmäysvoiman rajoitin: Citaron keulan ainutlaatuinen törmäysvoiman rajoitin suojaa kuljettajaa vähentämällä häneen kohdistuvaa törmäysenergiaa Jarruavustin tunnistaa hätäjarrutustilanteen sen perusteella, kuinka nopeasti jarrupoljinta painetaan ja nostaa välittömästi jarrupaineen tasoa huomattavasti. Tämä lyhentää pysähdysmatkaa ja auttaa ehkäisemään onnettomuuksia. Jatkuvatoiminen alamäkirajoitin: Järjestelmä rajoittaa linja-auton vauhtia alamäessä, kun nopeus on saavuttanut 100 km/h:n rajan. Sen ansiosta nopeusrajoituksen tahaton ylittäminen on mahdotonta alamäkiosuuksilla. Kaista-avustin hyödyntää tuulilasin taakse sijoitettua kameraa, seuraa reunamerkintöjä ja varoittaa, mikäli auto on ajautumassa pois omalta kaistalta. Reunaviivan ylityksestä ilmoitetaan värisyttämällä kuljettajan istuinta ylityksen puolella. Sivuvalvonta-avustin ilmoittaa kuljettajalle jos jalankulkija, pyöräilijä tai ajoneuvo joutuu vaara-alueelle auton oikealle sivulle tai katveeseen. Jos potentiaalinen vaaratilanne jatkuu, seuraavassa vaiheessa kuljettajaa varoitetaan kolmiovalolla sivupeilissä tai A-pilarissa sekä värisyttämällä kuljettajan istuinta. Järjestelmä perustuu kahteen tutkasensoriin, jotka valvovat auton sivua 3,75 metrin leveydeltä ja koko kyljen matkalta ja lisäksi kahden metrin matkalta auton edestä ja takaa 0–36 kilometrin nopeusalueella. Yli 36 kilometrin nopeusalueella aina 100 kilometriin saakka sivuvalvonta-avustin seuraa kuljettajan siirtymistä oikealle kaistalle ja varoittaa tällöinkin kaistalla mahdollisesti olevista ajoneuvoista ja pyöräilijöistä. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Tourismo M/2 Pituus/leveys/korkeus 13115/2550/3680 mm Akseliväli 6910 mm Moottori/päästönormi OM 470/Euro VI Sylinterit/iskutilavuus 6/10677 cm3 Teho max 335 kW (456 hv)/1600 rpm Vääntö max 2200 Nm/1100 rpm Vaihteisto Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift Etuakseli ZF RL 75 E, erillisjousitus Ajoakseli Mercedes-Benz RO 440 Tavaratilan koko on kaksiakselisessa autossa 12,1 m3, ja se on varustettu savuhälyttimellä. Istumapaikkoja on 48. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan