19.12.2018 Ajoneuvot Linja-automalliston turvallisuushuippu – Mercedes-Benz Tourismo M/2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämä uutuus yhdistää jokseenkin kaikki valmistajansa kaupunkilinja-autoihin ja pitkän matkan turistilinja-autoihin saatavissa olevat turvallisuusjärjestelmät. Driving Experience 2018 -tapahtumassa koeajatettu Mercedes-Benz Tourismo M/2, on linja-auto, jossa yhdistyvät valmistajan mukaan turvallisuusosaaminen ja nykyaikaiset, kuljettajan työtä helpottavat avustinjärjestelmät.Tourismon vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa erittäin tehokkaiksi luonnehditut jarrut ja ajovalot, ergonomisesti toteutettu ohjaamo, erinomaisen näkyvyyden takaavat sivupeilit sekä avustinjärjestelmät kuten ESP-ajonvakautus, ABA 4 -aktiivinen jarruavustin sekä kaista-avustin. Valinnaisvarusteena autoon saa Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustimen. Matkustajia ja kuljettajaa varjelee auton luja etutörmäyssuoja Front Collision Guard. Moottoritilan palohälytysjärjestelmä on vakiovaruste.Linja-autoon ahdetun varustelun määrä on kieltämättä komea, mutta pelkän markkinoinnillisen sanahelinän sijaan se tarjoaa vastinetta myös käytännössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKomea lista, mutta mitä se tarkoittaa?ABA 4 on aktiivinen jarruavustin, joka on vuodesta 2019 vakiovaruste pitkän matkan turistilinja-autoissa. Järjestelmä reagoi paitsi ajoneuvoihin, myös jalankulkijoihin, ja käynnistää hätäjarrutuksen havaitessaan auton edessä esteen tai muita liikkujia. Varoitusten jälkeen auto voi jarruttaa osittain tai tehdä täysjarrutuksen ja näin estää tai lieventää törmäyksen seurauksia. Jarrutuavustimen toiminta perustuu tutkajärjestelmään.Ennakoiva jarruavustin toimii periaatteessa hyvin samaan tapaan kuin aktiivinen jarruavustin. Havaitessaan törmäysriskin se varoittaa kuljettajaa äänimerkillä ja visuaalisesti punaisella varoituskolmiolla kojelaudassa. Samalla järjestelmä aloittaa osittaisen jarrutuksen. Kuljettaja voi koska tahansa ottaa auton hallintaansa jarruttamalla tai ohjausliikkeellä. Ennakoiva jarruavustin ei kuitenkaan tee automaattista hätäpysäytystä, joka pienentää loukkaantumisriksiä linja-auton sisällä, erityisesti seisovien matkustajien osalta.Ajovakauden hallintajärjestelmä ESP tuli vakiovarusteeksi Mercedes-Benzin pitkän matkan linja-autoihin jo vuonna 2003. Sen toiminta perustuu tietoon etupyörien kääntökulmasta, auton nopeudesta ja kiihtyvyydestä, ja tarkoituksena on estää auton suistuminen vaaralliseen luistoon.Etutörmäyssuoja ja törmäysvoiman rahjoitin ovat passiivisia turvajärjestelmiä, jotka suojaa kuljettajaa ja edessä istuvaa matkanjohtajaa nokkakolarissa. Alleajosuoja estää törmännyttä ajoneuvoa ajautumasta linja-auton keulan alle, ja linja-auton keulan törmäyselementit suuntaavat törmäysenergioita ja estävät ohjauspyörän, polkimien ja istuimen muodonmuutoksia. Rajussa etutörmäyksessä koko istuin siirtyy taaksepäin, mikä parantaa kuljettajan selviytymismahdollisuuksia.Viereystila-avustin seuraa kuljettajan tilaa reaaliajassa ohjausliikkeiden, jarrujen ja suuntavilkun käytön, ajonopeuden ja vuorokaudenajan mukaan. Jos ajotapa muuttuu järjestelmän muodostamasta profiilista poikkeavaksi, ehdottaa auto kuljettajalle taukoa.Tutkan varassa toimiva älykäs vakionopeussäädin seuraa edessä ajavia ajoneuvoja, jarruttaa tarvittaessa aina kuljettajan säätämään turvaväliin saakka ja säilyttää halutun etäisyyden edessä ajavaan. Järjestelmä keventää ajamista maantieajossa ja moottoriteillä.Törmäysvoiman rajoitin: Citaron keulan ainutlaatuinen törmäysvoiman rajoitin suojaa kuljettajaa vähentämällä häneen kohdistuvaa törmäysenergiaaJarruavustin tunnistaa hätäjarrutustilanteen sen perusteella, kuinka nopeasti jarrupoljinta painetaan ja nostaa välittömästi jarrupaineen tasoa huomattavasti. Tämä lyhentää pysähdysmatkaa ja auttaa ehkäisemään onnettomuuksia.Jatkuvatoiminen alamäkirajoitin: Järjestelmä rajoittaa linja-auton vauhtia alamäessä, kun nopeus on saavuttanut 100 km/h:n rajan. Sen ansiosta nopeusrajoituksen tahaton ylittäminen on mahdotonta alamäkiosuuksilla.Kaista-avustin hyödyntää tuulilasin taakse sijoitettua kameraa, seuraa reunamerkintöjä ja varoittaa, mikäli auto on ajautumassa pois omalta kaistalta. Reunaviivan ylityksestä ilmoitetaan värisyttämällä kuljettajan istuinta ylityksen puolella.Sivuvalvonta-avustin ilmoittaa kuljettajalle jos jalankulkija, pyöräilijä tai ajoneuvo joutuu vaara-alueelle auton oikealle sivulle tai katveeseen. Jos potentiaalinen vaaratilanne jatkuu, seuraavassa vaiheessa kuljettajaa varoitetaan kolmiovalolla sivupeilissä tai A-pilarissa sekä värisyttämällä kuljettajan istuinta. Järjestelmä perustuu kahteen tutkasensoriin, jotka valvovat auton sivua 3,75 metrin leveydeltä ja koko kyljen matkalta ja lisäksi kahden metrin matkalta auton edestä ja takaa 0–36 kilometrin nopeusalueella. Yli 36 kilometrin nopeusalueella aina 100 kilometriin saakka sivuvalvonta-avustin seuraa kuljettajan siirtymistä oikealle kaistalle ja varoittaa tällöinkin kaistalla mahdollisesti olevista ajoneuvoista ja pyöräilijöistä.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Tourismo M/2 Pituus/leveys/korkeus 13115/2550/3680 mm Akseliväli 6910 mm Moottori/päästönormi OM 470/Euro VI Sylinterit/iskutilavuus 6/10677 cm3 Teho max 335 kW (456 hv)/1600 rpm Vääntö max 2200 Nm/1100 rpm Vaihteisto Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift Etuakseli ZF RL 75 E, erillisjousitus Ajoakseli Mercedes-Benz RO 440 Tavaratilan koko on kaksiakselisessa autossa 12,1 m3, ja se on varustettu savuhälyttimellä. Istumapaikkoja on 48. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen