14.3.2016 Liikenne Linja-automatkustajan tärkein turvavaruste – kolmasosa jättää käyttämättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tottumus on suuurin yksittäinen syy turvavyön käyttämättä jättämiseen linja-autossa. Asenteet muuttuvat hitaasti, vaikka onnettomuustilanteessa turvavyö on korvaamaton apu. Noin puolet linja-autoilla matkustavista kertoo kiinnittävänsä turvavyön aina tai lähes aina, ilmenee Liikenneturvan kyselystä. Turvavyötä on käytettävä myös linja-autossa, jos vyö on asennettu istuinpaikalle.Yhteensä 52 prosenttia Liikenneturvan TNS Gallupilla teettämään kyselyyn vastanneista linja-autolla matkustavista kertoi kiinnittävänsä vyön aina tai lähes aina, jos istuinpaikalta löytyy turvavyö. Kolmasosa bussilla matkustavista raportoi, ettei käytä turvavyötä koskaan tai hyvin harvoin. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 1658 henkilöä.Kuva: Liikenneturva/Ville-Veikko Heinonen– Turvavyön käyttöä busseissa ei välttämättä koeta matkustusmuotoon kuuluvaksi tai se mielletään muutoin hankalaksi. Niistä vastaajista, jotka eivät aina käytä turvavyötä, puolet kertoivat turvavyön käyttämättömyyden syyksi juuri sen, ettei ole koskaan aikaisemminkaan käyttänyt turvavyötä linja-autossa, Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara selventää kyselyn tuloksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVyö kiinni myös linja-autossaTurvavöiden käyttöpakko linja-autoissa tuli voimaan vuonna 2006. Tieliikennelain muutoksella saatettiin voimaan turvavyödirektiivin (2003/20/EY) määräykset. Nykyisin kaikissa linja-autoissa on käytettävä turvavyötä tai muuta turvalaitetta, jos sellainen on istuinpaikalle asennettu.Uusissa linja-autoissa (M3) on pitänyt olla turvavyöt asennettuina kaikilla istumapaikoilla jo vuodesta 1999 lähtien. Vaatimus ei kuitenkaan koske kaupunkiliikenteeseen suunniteltuja linja-autoja, joissa on paikkoja seisoville matkustajille.– Linja-auton turvavyöt ovat verrattain tuore asia. Matkustajille tuleekin matkan alkaessa käydä selväksi, että istuinpaikka on varustettu vöin ja että niitä kuuluu käyttää. Turvavyöstä voi kertoa näkyvällä tarralla tai kuljettaja voi kuuluttaa asiasta liikkeelle lähdettyä. Kuljettajan muistutuksessa on sekin hyvä puoli, että se saanee turvavyön unohtaneet napsauttamaan vyön kiinni, Elovaara puntaroi.– Joukkoliikenne on turvallinen tapa matkustaa pitkiäkin matkoja. Esimerkiksi bussin kaatuessa turvavyöstä on korvaamatonta apua. Paitsi että se pitää matkustajan paikoillaan ehkäisee turvavyö myös sinkoutumasta muita matkustajia päin tai ulos autosta, Elovaara toteaa.Lähde, grafiikka ja turvavyökuva: Liikenneturva, linja-autokuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin