14.3.2016 Liikenne Linja-automatkustajan tärkein turvavaruste – kolmasosa jättää käyttämättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tottumus on suuurin yksittäinen syy turvavyön käyttämättä jättämiseen linja-autossa. Asenteet muuttuvat hitaasti, vaikka onnettomuustilanteessa turvavyö on korvaamaton apu. Noin puolet linja-autoilla matkustavista kertoo kiinnittävänsä turvavyön aina tai lähes aina, ilmenee Liikenneturvan kyselystä. Turvavyötä on käytettävä myös linja-autossa, jos vyö on asennettu istuinpaikalle.Yhteensä 52 prosenttia Liikenneturvan TNS Gallupilla teettämään kyselyyn vastanneista linja-autolla matkustavista kertoi kiinnittävänsä vyön aina tai lähes aina, jos istuinpaikalta löytyy turvavyö. Kolmasosa bussilla matkustavista raportoi, ettei käytä turvavyötä koskaan tai hyvin harvoin. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 1658 henkilöä.Kuva: Liikenneturva/Ville-Veikko Heinonen– Turvavyön käyttöä busseissa ei välttämättä koeta matkustusmuotoon kuuluvaksi tai se mielletään muutoin hankalaksi. Niistä vastaajista, jotka eivät aina käytä turvavyötä, puolet kertoivat turvavyön käyttämättömyyden syyksi juuri sen, ettei ole koskaan aikaisemminkaan käyttänyt turvavyötä linja-autossa, Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara selventää kyselyn tuloksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVyö kiinni myös linja-autossaTurvavöiden käyttöpakko linja-autoissa tuli voimaan vuonna 2006. Tieliikennelain muutoksella saatettiin voimaan turvavyödirektiivin (2003/20/EY) määräykset. Nykyisin kaikissa linja-autoissa on käytettävä turvavyötä tai muuta turvalaitetta, jos sellainen on istuinpaikalle asennettu.Uusissa linja-autoissa (M3) on pitänyt olla turvavyöt asennettuina kaikilla istumapaikoilla jo vuodesta 1999 lähtien. Vaatimus ei kuitenkaan koske kaupunkiliikenteeseen suunniteltuja linja-autoja, joissa on paikkoja seisoville matkustajille.– Linja-auton turvavyöt ovat verrattain tuore asia. Matkustajille tuleekin matkan alkaessa käydä selväksi, että istuinpaikka on varustettu vöin ja että niitä kuuluu käyttää. Turvavyöstä voi kertoa näkyvällä tarralla tai kuljettaja voi kuuluttaa asiasta liikkeelle lähdettyä. Kuljettajan muistutuksessa on sekin hyvä puoli, että se saanee turvavyön unohtaneet napsauttamaan vyön kiinni, Elovaara puntaroi.– Joukkoliikenne on turvallinen tapa matkustaa pitkiäkin matkoja. Esimerkiksi bussin kaatuessa turvavyöstä on korvaamatonta apua. Paitsi että se pitää matkustajan paikoillaan ehkäisee turvavyö myös sinkoutumasta muita matkustajia päin tai ulos autosta, Elovaara toteaa.Lähde, grafiikka ja turvavyökuva: Liikenneturva, linja-autokuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa