18.4.2023 Ajoneuvot Linjakas Polestar 4 on merkkinsä nopein, mutta mihin jäi takalasi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 4 on design-vetoisen sähköautomerkin tulkinta suositusta linjakaskattoisesta katumaasturista. Autona luomus asettuu Polestar 2:n ja 3:n väliin kokonsa puolesta. Shanghain autonäyttelyssä esitelty Polestar 4 on uusi linjakaskattoinen katumaasturi. Merkki itse puhuu rohkeasti coupé SUV:stä, joka on tulkittu Polestarin tapaan, mutta ilmeisesti ovien laskeminen ei ole markkinointiosaston vahvuuksia. Polestar 4 asettuu kokonsa puolesta hiljattain esitellyn Polestar 3 -katumaasturin ja tutuksi tulleen Polestar 2 -sedanin väliin.Pituutta nelostähdellä on 4 839 mm ja sillä on pitkähkö ja mielenkiintoinen 2 999 millimetrin akseliväli. Korkeutta on 1 544 mm ja auton leveys peileineen on 2 139 mm. Tavoitteena on ollut rakentaa tilava ja tyköistuva matkustamo lähinnä neljälle matkustajalle. Myös takaistuimet ovat kallistettavia ja niillä on oma tietoviihdejärjestelmän hallintaruutu. Kojelaudassa on 15,4-tuumainen kosketusruutu, joka käyttää Snapdragon Cockpit Platform -pohjaratkaisua ja Android Automotive OS -käyttöjärjestelmää. OTA-päivitykset, Googlen palvelut ja Apple CarPlay kuuluvat asiaan. Lisävarusteena on saatavissa 12 kaiuttimen Harman Kardonin äänentoisto, johon lisätään vielä kaiutin per pääntuki, jos Nappa-varustepaketti on ruksittuna. Mittaristo on 10,2-tuumainen. Tuulilasin heijastusnäytön koko on 14,7 tuumaa ja siinä on erillinen lumitila, joka vaihtaa valkoisen tekstin keltaiseksi lumisia vuodenaikoja ajatellen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLasikatto muttei takalasiaPolestar 4:n inspiraationa on toiminut Polestar Precept -konseptiauto, josta on ideatasolla lainattu Polestarin päivittyneet etuvalot ja matkustamo ilman takalasia. Taustapeilistä voi nähdä joko takapenkkiläiset tai kameroiden avulla auton taakse. Mikäli lisävarustelistalta on ruksittu lasikatto, jatkuu se aina takaistuinten kohdalle. Lasikatto on nykytrendin tapaan muutettavissa maitolasiksi sähköisesti.Sisävalaistuksen inspiraationa on toiminut Aurinkokunta ja materiaalivalintojen ideat on saatu urheilutekstiilien teknisistä kankaista. Yhteistyökumppanina kankaissa on toiminut Boråsin tekstiilikorkeakoulu. Uusina ulkoväreinä ovat Storm ja Electron ja sisustavärien kausiuutuus on nimeltään Mist.Takalasista on Polestar 4:ssä vain ääriviivat – olisiko kyseessä varokeino tiukimpia markkina-alueita varten?Ilmanvastusta on vähennetty matalalla keulalla, piilotettavilla ovenkahvoilla, karmittomilla ikkunoilla sekä auton takaosan virtaviivaistamista. Toimenpiteiden seurauksena ilmanvastuskerroin on 0,269. Keulatilaa on 15 litraa ja varsinainen tavaratila on 500 litraa, laajennettavissa aina 1 536 litraan. Pinnan alla Polestar 4 pohjautuu Geelyn SEA-perusrakenteelle ja se on samalla nopein Polestar tähän mennessä. Nelivetoinen kahden moottorin versio on teholtaan 400 kW (544 hv), takavetoisen yhden moottorin version ollessa tasan puolet tästä (200 kW / 272 hv). Nelivetoisena Polestar 4 ennättää 0–100 km/h 3,8 sekunnissa. Myös vääntö tuplautuu takavedon 343 Nm:stä 686 Nm:ään nelivedossa. Toisaalta etumoottoria voidaan nelivedossa lepuuttaa kytkimen avulla.Long Range -akkuversio on bruttokapasiteetiltaan 102 kWh ja nettona 94 kWh. WLTP-toimintamatkatavoite on 600 km takavedolle ja 560 km nelivedolle. Latauksen huipputehot ovat 200 kW (CCS) ja 22 kW (Type 2). Parhaimmillaan 5-80% lataus vie 32 minuuttia. Lämpöpumppu ja V2L-virranotto kuuluvat asiaan ja käytössä on kaksisuuntainen lataus. Vetomassa on 2 000 kg nelivedolle, 1 500 kg takavedolle. Nelivetopainoksessa auton alusta on osin säädettävä ja tarjoaa säätövaraa suorituskyvyn ja mukavuuden väliltä. Alustaakin hienosäätävän Performance Packin myötä etujarrut ovat nelivedossa Brembon toimittamat ja nelimäntäiset, joten Polestar luottaa 4:n Long Range Dual Motorin kykyihin. 2024 EurooppaanPolestar jatkaa Volvon työtä turvallisuuskehityksen parissa. Turvatyynyjä on jopa yhdeksän, ajoavustimissa yhteistyökumppanina on Mobileye ja autossa on 12 kameraa, yksi tutka ja 12 ultraäänisensoria valvomassa ympärystää. Yksi kameroista valvoo kuljettajan vireystilaa, mutta ei tallenna videota.Polestar 4 saapuu ensimmäisenä Kiinan markkinoille marraskuusta 2023 alkaen. Eurooppaan ja muualle maailmaan auto on saapumassa alkuvuodesta 2024, jolloin autosta kerrotaan myös tarkemmin. Tehtaan arvioima julkistushinta on 60 000 euroa. Lähde ja kuvat: Polestar Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija