18.4.2023 Ajoneuvot Linjakas Polestar 4 on merkkinsä nopein, mutta mihin jäi takalasi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 4 on design-vetoisen sähköautomerkin tulkinta suositusta linjakaskattoisesta katumaasturista. Autona luomus asettuu Polestar 2:n ja 3:n väliin kokonsa puolesta. Shanghain autonäyttelyssä esitelty Polestar 4 on uusi linjakaskattoinen katumaasturi. Merkki itse puhuu rohkeasti coupé SUV:stä, joka on tulkittu Polestarin tapaan, mutta ilmeisesti ovien laskeminen ei ole markkinointiosaston vahvuuksia. Polestar 4 asettuu kokonsa puolesta hiljattain esitellyn Polestar 3 -katumaasturin ja tutuksi tulleen Polestar 2 -sedanin väliin.Pituutta nelostähdellä on 4 839 mm ja sillä on pitkähkö ja mielenkiintoinen 2 999 millimetrin akseliväli. Korkeutta on 1 544 mm ja auton leveys peileineen on 2 139 mm. Tavoitteena on ollut rakentaa tilava ja tyköistuva matkustamo lähinnä neljälle matkustajalle. Myös takaistuimet ovat kallistettavia ja niillä on oma tietoviihdejärjestelmän hallintaruutu. Kojelaudassa on 15,4-tuumainen kosketusruutu, joka käyttää Snapdragon Cockpit Platform -pohjaratkaisua ja Android Automotive OS -käyttöjärjestelmää. OTA-päivitykset, Googlen palvelut ja Apple CarPlay kuuluvat asiaan. Lisävarusteena on saatavissa 12 kaiuttimen Harman Kardonin äänentoisto, johon lisätään vielä kaiutin per pääntuki, jos Nappa-varustepaketti on ruksittuna. Mittaristo on 10,2-tuumainen. Tuulilasin heijastusnäytön koko on 14,7 tuumaa ja siinä on erillinen lumitila, joka vaihtaa valkoisen tekstin keltaiseksi lumisia vuodenaikoja ajatellen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLasikatto muttei takalasiaPolestar 4:n inspiraationa on toiminut Polestar Precept -konseptiauto, josta on ideatasolla lainattu Polestarin päivittyneet etuvalot ja matkustamo ilman takalasia. Taustapeilistä voi nähdä joko takapenkkiläiset tai kameroiden avulla auton taakse. Mikäli lisävarustelistalta on ruksittu lasikatto, jatkuu se aina takaistuinten kohdalle. Lasikatto on nykytrendin tapaan muutettavissa maitolasiksi sähköisesti.Sisävalaistuksen inspiraationa on toiminut Aurinkokunta ja materiaalivalintojen ideat on saatu urheilutekstiilien teknisistä kankaista. Yhteistyökumppanina kankaissa on toiminut Boråsin tekstiilikorkeakoulu. Uusina ulkoväreinä ovat Storm ja Electron ja sisustavärien kausiuutuus on nimeltään Mist.Takalasista on Polestar 4:ssä vain ääriviivat – olisiko kyseessä varokeino tiukimpia markkina-alueita varten?Ilmanvastusta on vähennetty matalalla keulalla, piilotettavilla ovenkahvoilla, karmittomilla ikkunoilla sekä auton takaosan virtaviivaistamista. Toimenpiteiden seurauksena ilmanvastuskerroin on 0,269. Keulatilaa on 15 litraa ja varsinainen tavaratila on 500 litraa, laajennettavissa aina 1 536 litraan. Pinnan alla Polestar 4 pohjautuu Geelyn SEA-perusrakenteelle ja se on samalla nopein Polestar tähän mennessä. Nelivetoinen kahden moottorin versio on teholtaan 400 kW (544 hv), takavetoisen yhden moottorin version ollessa tasan puolet tästä (200 kW / 272 hv). Nelivetoisena Polestar 4 ennättää 0–100 km/h 3,8 sekunnissa. Myös vääntö tuplautuu takavedon 343 Nm:stä 686 Nm:ään nelivedossa. Toisaalta etumoottoria voidaan nelivedossa lepuuttaa kytkimen avulla.Long Range -akkuversio on bruttokapasiteetiltaan 102 kWh ja nettona 94 kWh. WLTP-toimintamatkatavoite on 600 km takavedolle ja 560 km nelivedolle. Latauksen huipputehot ovat 200 kW (CCS) ja 22 kW (Type 2). Parhaimmillaan 5-80% lataus vie 32 minuuttia. Lämpöpumppu ja V2L-virranotto kuuluvat asiaan ja käytössä on kaksisuuntainen lataus. Vetomassa on 2 000 kg nelivedolle, 1 500 kg takavedolle. Nelivetopainoksessa auton alusta on osin säädettävä ja tarjoaa säätövaraa suorituskyvyn ja mukavuuden väliltä. Alustaakin hienosäätävän Performance Packin myötä etujarrut ovat nelivedossa Brembon toimittamat ja nelimäntäiset, joten Polestar luottaa 4:n Long Range Dual Motorin kykyihin. 2024 EurooppaanPolestar jatkaa Volvon työtä turvallisuuskehityksen parissa. Turvatyynyjä on jopa yhdeksän, ajoavustimissa yhteistyökumppanina on Mobileye ja autossa on 12 kameraa, yksi tutka ja 12 ultraäänisensoria valvomassa ympärystää. Yksi kameroista valvoo kuljettajan vireystilaa, mutta ei tallenna videota.Polestar 4 saapuu ensimmäisenä Kiinan markkinoille marraskuusta 2023 alkaen. Eurooppaan ja muualle maailmaan auto on saapumassa alkuvuodesta 2024, jolloin autosta kerrotaan myös tarkemmin. Tehtaan arvioima julkistushinta on 60 000 euroa. Lähde ja kuvat: Polestar Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen