9.12.2018 Ajoneuvot Lisää vain neliveto: näin Dangel rakentaa Citroënin ja Peugeotin pakettiautoista maastokykyisempiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dangel aloitti konvertoimalla Peugeotin henkilöautoja maastureiksi, sittemmin liiketoiminta kehittyi nelivetoisiksi hyötyajoneuvoiksi. Ranskalainen Dangel sai vuonna 1979 idean: otetaan Peugeotin huippukestäväksi todettu takavetoinen 504, korotetaan sitä hieman ja muokataan auto nelivetoiseksi. Siitähän se sitten lähti.Nykyisin Etelä-Alsacen pienessä Sentheimin, keihäänheiton päässä Peugeotin Sochaux’n tehtaista, sijaitseva Dangel toimii tiiviissä yhteistyössä emokonserni PSA:n kanssa.Yhtiö keskittyy nykyisin hyötyajoneuvojen ja niihin pohjautuvien tila-autojen nelivetokonversioihin ja maastokyvyn parantamiseen.Juuri Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin nelivetomallien koeajot toivat Moottorin Sentheimiin 150 henkilöä työllistävälle tehtaalle. Pelkän koeajon sijaan saimme tutustua Dangeliin perinpohjaisen tehdaskierroksen kera.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAloitetaan valmiistaDangelin tehdas toimii pienen autotehtaan tavoin, mitä nyt liukuhihnan ensimmäisellä pisteellä aloitetaan valmiista autosta. Kuten koeajojutussa mainitsimme, toimittaa PSA yhtiölle valmiiksi nelivetokäyttöä varten esivalmisteltuja autoja.Hyvin perinteikkään näköinen tehdashalli on jaettu kolmeen osaan: toisessa laidassa rakennetaan komponentteja, keskellä on liukuhihna ja vastakkaisessa laidassa nostureita tarkastuksia ja muita toimia varten.Nelivetokonversio aloitetaan poistamalla autosta komponentteja ensimmäisellä pisteellä. Pakoputkistot, polttoainetankit tai esimerkiksi AddBlue-säiliöt lasketaan tilanteesta riippuen alas ja muokataan. Joka 35 minuutti liukuhihna nytkähtää pykälän eteenpäin, ja autot siirtyvät seuraavalle asemalle.Osaamisen ydinOikeassa laidassa sinisellä värillä maalattu osa kätkee komponentit, jotka siirtävät vedon tasauspyörästön hammaskehältä kohti taka-akselia. Yllä olevassa kuvassa samat komponentit näkyvät oikeassa laidassa paikalleen vaihteistoon kiinnitettynä.Dangel kertoo ydinosaamisekseen tasauspyörästön uuden kuoren sovittamisen vaihdelaatikon kylkeen. Voima otetaan taka-akselille etutasauspyörästön hammaskehältä, johon päästään käsiksi poistamalla tasauspyörästön kuori. Dangel on kehittänyt kuoren tilalle oman versionsa, joka sisältää kulmavaihteen voiman siirtämiseksi kardaaniakselille. Paketissa on myös sakarakytkin, jonka avaamalla veto takapyörille voidaan katkaista.Tästä syntyy tasauspyörästö.Yllättävää kyllä, myös autojen takatasauspyörästö on Dangelin omaa käsialaa. Niin tasauspyörästö kuin tasauspyörästön voiman ulosottokin myös kasataan paikan päällä Sentheimissa liukuhihnan viereisessä huoneessa.Yhtiö kertoo panostavansa runsaasti laaduntarkkailuun. Sen merkitys korostuu entisestään vuonna 2019, kun Dangelin nelivetokomponentteja aletaan asentamaan autoihin Peugeotin Kalugan tehtaalla Moskovan eteläpuolella.Kun kardaaniakselit, takatasauspyörästö, vetoakseli ja muut komponentit ovat löytäneet paikalleen, palautetaan autoihin ykkösvaiheessa poistetut osat – joko muokattuina tai alkuperäiskuntoisina. Pohjaan myös asennetaan metalliset panssarit tärkeimpiä kohteita suojaamaan. Laaduntarkastuksen jälkeen lisätään nesteet, sen jälkeen vuorossa on vielä nelipyöräsuuntaus. Sitten auto on valmis 15 minuutin koeajolle.Kymmenen prosentin markkinaosuusDangel kertoo valmistavansa vuoden 2018 aikana noin 3 500 autoa, mikä tuo sille vajaan 10 prosentin markkinaosuuden Euroopan nelivetoisissa kevyissä hyötyajoneuvoissa. Jumpyn ja Expertin lisäsiksi Dangel muovaa nelivetoja pienemmistä Partnerista ja Berlingosta, sekä suuremmista Boxerista ja Jumperista.Dangelin ratkaisut pohjasta kuvattuna.PSA:n Citroën ja Peugeot -merkkien lisäksi Dangelin koversioita tehdään saman perusrakenteen jakavaan Fiat Scudoon – samaa perusrakennetta käyttää muuten muuan Toyota Proace…Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa