5.6.2019

Lisävalo autossa tekee hyvää!

ESF

Mercedes-Benz tutki Suomessa, kuinka auton kirkasvalo parantaa kuljettajien suorituskykyä.

Daimler Trucks tutki vuonna 2017 Napapiirillä Rovaniemellä päivänvalon ja pimeyden vaikutuksia kuorma-autonkuljettajien suorituskykyyn ja vireyteen. Nyt tulokset alakavat näkyä myös henkilöautopuolella.

Stuttgartissa esitellyssä Mercedes-Benzin ESF 2019 -turvallisuusautossa hyödynnetään samaa Daylight+ -valaistusjärjestelmää, jonka teho osoitettiin suomalaisissa olosuhteissa. Täkäläisissä ajokokeissa oli mukana kaksi Actros TopFit-kuorma-autoa.

Testeihin osallistuneet ammattikuljettajat raportoivat työviihtyvyytensä parantuneen selvästi lisävalon ansiosta. He myös nukkuivat yönsä paremmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matkustamossa pimeää

Daylight+ perustuu biologisesti vaikuttavaan päivävaloon 460–490 nanometrin aallonpituudella. ESF- valomoduuli on sijoitettu kuljettajan häikäisysuojaan.

Auton matkustamon lisävalaistuksen tarve on todellinen, valokehityksestä Daimlerilla vastaavat Daniel Betz ja Sebastian Schüler vakuuttavat:

– Jos ulkovalon määrää kuvataan prosenttiluvulla sata, sisälle autoon päivänvalosta pääsee vain 5–20 prosentin verran. Se ei voi olla vaikuttamatta kuljettajan ajamiseen, varsinkin jos matka kestää kauan.

ESF
Daylight+ -kirkasvalo luo malliohjaamoon luonnonvalomaisen tunnelman. Teho vastaa työpöydälle kaamosaikana sijoitettavaa kirkavalolamppua.

Lisävalo ei häikäise, mutta tukee ihmisen luonnollista biologista rytmiä. Kun kuljettaja pysyy virkeänä, myös ratin takana tehtävät päätökset, ratkaisut ja havainnot ovat todennäköisimmin oikeita.

– Se lisää kaikkien liikkujien turvallisuutta, myös auton ulkopuolella, Betz muistuttaa.

Daylight + -valoa on jo testattu Mercedesin E-sarjan henkilöautoissa alkuvuonna 2018. Saksalaisiin testeihin otti osaa 40 kuljettajaa.

Kokeissa auton oma vireystilan valvontajärjestelmä ei joutunut varoittamaan kuljettajia kertaakaan, toisin kuin ajettaessa ilman lisävaloa. Aivosähkökäyrä- ja EEG-mittaukset vahvistivat, että kuljettajat pysyivät tarkkaavaisempina kirkasvalon ansiosta.

Teksti: Kari Pitkänen Kuvat: Kari Pitkänen, valmistaja

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat