14.7.2020

Lontoon taksi nyt myös sähköisenä pakuna: LEVC VN5

LEVC VN5 front

Britteinsaarilta kajahtaa: LEVC VN5 on sähköllä liikkuva pakettiautoversio Lontoon taksista. Tässä sarjahybridissä on polttomoottori pienehkön akun kaverina, jotta akkua voi ladata toimintamatkan kasvattamiseksi.

LEVC VN5 koostuu nimenä kahdesta mielenkiintoisesta osasta. Kiinalaisen Geelyn vuodesta 2013 omistama LEVC on London Electric Vehicle Company, joka aiemmin tunnettiin mustista Lontoon takseistaan nimellä The London Taxi Company. Nykyään LEVC valmistaa selvästi Lontoon taksiksi tunnistettavaa sähköllä liikkuvaa sarjahybridiversiota nimellä TX.

LEVC VN5 interior

LEVC VN5 on yrityksen uusi tuote. Pitkälle tuon edellä mainitun taksin perustalle pohjautuva pakettiauto on sarjahybridi sähköautoihin verrattuna pienehköllä akulla ja toimintamatkaa jatkavalla polttomoottorilla. Auto liikkuu aina takapyöriä pyörittävän 110-kilowattisen sähkömoottorin voimin ja polttomoottorin tehtävä on vain ladata akkua tarvittaessa – kyseessä on niin sanottu sarjahybridi.

Akun kapasiteetti on 31 kilowattituntia, jonka avulla saavutetaan WLTP-mittauksen mukainen noin 93 kilometrin toimintamatka. Sarjahybridin polttomoottorina on Volvolta ostettu 1,5-litrainen 81-hevosvoimainen kolmesylinterinen, jonka avulla toimintamatkaa voidaan kasvattaa lähes 500 kilometrin tuntumaan. Vakiovarusteinen 50 kilowatin DC-lataus mahdollistaa akun täyttämisen puolessa tunnissa ja AC-lataus on vakiona 11-kilowattinen.

LEVC VN5 cargo

Ammattikäytön kannalta kriittistä on lastauskyky, jota luvataan massan osalta 830 kilogrammaa ja tilaa kahden eurolavan verran. Taksikäytöstä tätä koria on kehitetty käytettävyyden suuntaan, joten yhdeltä kyljeltä löytyy avattava liukuovi ja takaa 60:40 suhteessa aukeavat täysikorkuiset takaovet. Kääntöympyrä on 10,1 metriä, jota LEVC mainostaa autoluokan parhaaksi.

Valmistaja väittää, että alumiinista valmistettu itsekantava kori ja lasikuitupaneelit kestävät jopa kaksi kertaa kilpailijoita kauemmin. Ainakin LEVC tarjoaa kevyelle hyötyajoneuvolleen 5 vuoden tai 150 000 mailin (eli noin 240 000 kilometrin) takuun ja akulle kahdeksan vuotta. Molempia takuita voi myös jatkaa lisähinnalla ja auton huoltoväli on hulppeat 25 000 mailia (eli noin 40 000 kilometriä).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varustelusta ja käytöstä

Tarjolla on kolme varustetasoa, joista edullisin Business tarjoaa vakiovarusteina esimerkiksi kaksialueisen ilmastoinnin, hätäjarrutusjärjestelmän, vakionopeudensäätimen sekä 9-tuumaisen kosketusnäytön tietoviihdejärjestelmän hallintaan. City lisää pakettiin lämmitettävän ohjauspyörän, parkkitutkat, lisää turvatyynyjä ja kaistavahdin. Malliston lippulaivana toimiva Ultima pitää sisällään sähkösäätöiset lämmitetyt istuimet, peruutuskameran ja 22 kilowatin AC-pikalatausmahdollisuuden. Lisävarustelistalta voi erikseen valita esimerkiksi aktiivista turvavarustelua, navigaattorin tai tavaransäilytysratkaisuja.

LEVC uskoo sarjahybridipakettiautojen markkinan kasvavan tuntuvasti tulevina vuosina. Suurempien kaupunkien päästöttömät alueet ajavat uusien ratkaisujen pariin ja sähköauton lisäksi sarjahybridi ja ladattava hybridi tarjoavat mahdollisuuksia. Esimerkiksi Lontoossa sekä poliisi että palokunta on sitoutunut siirtymään paikallispäästöttömyyden mahdollistavaan kalustoon vuoteen 2025 mennessä.

LEVC VN5 on suunniteltu yrityksille, jotka liikkuvat noin 160 kilometrin päivämatkoja kaupunkialueilla. Lisäksi se mahdollistaa tavaroiden noutamisen kaupunkialueiden ulkopuolelta, tarvittaessa polttomoottorin avulla, jolloin palatessaan kaupunkiin pakettiauto voi jälleen operoida paikallispäästöttömästi.

LEVC VN5 rear

Tuotannon päästessä täyteen vauhtiin LEVC uskoo pystyvänsä myymään noin 10 000 VN5-pakettiautoa vuodessa ja tarkoituksena on laajentaa saarivaltion ulkopuolelle Euroopan suurimpiin kaupunkeihin. Valmistuskapasiteettia Coventryn tehtaalla riittää 20 000 tuhannen auton vuositahtiin, joten vielä on tilaa varauskirjoissa.

Lähde ja kuvat: LEVC

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat