19.9.2020

Onneksi olkoon! Lotus Elise 25 vuotta julkaisusta

Lotus Elise Series 1
092-1

Nyt on Lotus Elise 25 vuotta ja sitä on syytä juhlistaa. Palaamme muistoissa Norfolkin sinapin ja omistajan tyttärentyttären pariin.

Lotus Elise julkaistiin 25 vuotta takaperin – tarkalleen ottaen 12. syyskuuta 1995. Se palautti 90-luvulle paljon sitä mikä oli hyvää 60-lukujen brittisporteissa. Ehkä Elisekin voidaan nähdä jonkinlaisena oman aikakautensa ikonina asettuen vähemmän kilpailtuun autoluokkaan.

Elise on myös saanut paljon huomiota. Moni on kuullut alumiinista kasaan liimatusta korista, kuinka Elise esitteli koko automaailmalle keveyden etuja sekä miten malli sai nimensä Lotuksen silloisen omistajan Romano Artiolin lapsenlapsen Elisa Artiolin mukaan. Vuonna 1995 Lotuksen viestintäpäällikkönä toiminut Patrick Peal muistaa kuitenkin myös joitain hieman vähemmän tunnettuja tarinoita.

Lotus Elise Series 1

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lotus Elise 25 vuotta

Auto, jonka me tunnemme nimellä Lotus Elise, sai tehtaan sisällä sisäiseksi koodikseen Type 111. Itse asiassa Type 112 on Lotuksen Formula 1 -auto kaudelle 1995. Numerosarjaa kaavailtiin jo auton nimeksikin, englanniksi äännettynä "one-eleven", tarkoituksena muistuttaa 50- ja 60-lukujen malleista Lotus Eleven sekä Lotus 23. Type 111 oli henkinen manttelinperijä molemmille.

Vain muutamaa viikkoa ennen suunniteltua julkistusta Romano Artioli valitsi nimen "Elise", joten uusi mallimerkintä ja esitteet kiirehdittiin kasaan kauhealla kiireellä. Lisäksi tuo nimi piti vielä rekisteröidä käyttöön.

Lotus Elise Series 1

– Olin jopa ostanut rekisterikilven M111 LCL käytettäväksi naamioidussa prototyypissä ja vihjannut medialle sen tulevan auton nimeksi, muistaa Patrick Peal

– Jälkiviisaana on helppo todeta Herra Artiolin olleen oikeassa. Elise oli täydellinen nimi tuolla autolle, yhdessä leikkisän pienen tytön, hänen lapsenlapsensa Elisan, kanssa kuka auttoi julkaisemaan auton, jatkaa Peal.

Lotus Elise Series 1

Julkaisukiire

Auto piti julkaista alun perin lokakuussa Lontoossa, mutta viime hetkillä Artioli käski kiirehtiä julkaisun tapahtumaan jo kuukautta aiemmin järjestettyyn Frankfurtin autonäyttelyyn. Isompi näyttämö kun tarkoitti enemmän julkisuutta.

Tästä kuitenkin seurasi kova kiire myös virallisten lehdistökuvien kanssa ja ne otettiin yhden yön aikana studiossa Norwichissa. Esittelyauton väriksi oli valittu jo tummanvihreä metalliväri vaalealla verhoilulla, joten studion tausta piti sovittaa sopimaan tähän. Luonnollinen valinta olisi ollut huomaamaton harmaa, mutta Lotuksella valittiin kirkas keltainen muistuttamaan logosta, 60-luvun Formula 1 -autoista ja Norfolkin sinapista.

Lotus Elise Series 1

Syyskuun 12. päivä vuonna 1995 Lotus julkaisi Elisen ja sai automaailman pysähtymään. Muut ottivat oppia pienen brittivalmistajan ajatuksista. Patrick Peal vertaa tilannetta 1970-luvun Formula 1 -varikkoon.

– Muut tallit pitivät koko ajan silmällä mitä Colin Chapman puuhasi ja miltä hänen viimeisin F1 näytti. He eivät koskaan tienneet mitä odottaa, muuta kuin että se olisi edistyksellistä ja yllättävää. Aivan sama tilanne toistui Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta F1 tallien sijaan kyseessä oli muut autonvalmistajat, jotka olivat täysin ällistyneitä siitä mitä olimme kehittäneet, tunnelmoi Peal.

Lotus Elise Series 1

Pienen auton suuri tarina on hieno. Se muistuttaa meitä kuinka pieni yritys voi saavuttaa suuria tekoja ja Lotus on kieltämättä tehnyt tämän useaan otteeseen tiensä varrella. Moni pitkän linjan autoharrastaja toivoo varmasti sydämessään tämän vielä toistuvan joskus.

Lue Lotus Elisen 20-vuotisjuhlamallin koeajo täältä.

Lähde ja kuvat: Lotus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat