3.12.2016 Ajoneuvot Lotus Evora Sport 410 ja Exige Sport 380 – uuteen vuoteen tutuin asein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus Exige Sport 380 ja Evora Sport 410 jatkavat yhtiön tuttua kaavaa: raivoisaa painonsäästöä yhdistettynä rauhalliseen teholisään. Lotuksen mantrana pidetään usein sen perustajiin kuuluvan Colin Chapmanin lausahdusta "yksinkertaista ja lisää sitten keveys", mutta yhtiön uudet malliversiot ovat selkeästi keskittyneet jälkimmäiseen edellistä enemmän. Kaikki turhana pidettävä on joutanut laihdutuskuurille ja lopputuloksena hiukan monimutkaisempi auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLotus Evora Sport 410Lotuksen näkemys arkikäyttöisestä superautosta, Evora, on mallimerkintänsä mukaisesti saanut 10 hevosvoimaa lisää tehoa, tarkan lukeman ollessa 416 hevosvoimaa kierrosluvulla 7 000 1/min. 3,5-litraisen mekaanisesti ahdetun V6:n huippuvääntökin löytyy mallinmerkinnästä, sillä 410 newtonmetriä saavutetaan puolestaan 3 500 kierroksen tuntumassa.Alustaa on laskettu 5 millimetrillä ja aerodynamiikka on suunniteltu uudelleen. Huippunopeudessa 305 km/h Evora Sport 410 tuottaa 64 kilogrammaa downforcea, mikä on noin kaksinkertainen määrä tavallisempaan Evora 400:aan verrattuna. Kiihdytys 0–100 km/h sujuukin nyt 4,2 sekunnissa oikeaoppisella manuaalivaihteistolla, automaatin ollesssa 0,1 sekuntia nopeampi lyhyempien välitystensä ansiosta.Säästökohteet ovat vieläkin mielenkiintoisempia: keulan paneelit, katto, takaluukku, takalokasuojat sekä takadiffuusori ovat vaihtuneet uudelleen suunniteltuihin hiilikuituversioihin. Uudet hiilikuituiset istuimet pudottavat auton painoa yhteensä peräti 18 kilogrammalla ja samalla säästökirves on tehnyt Evorasta 2+0 -paikkaisen.Vanteet ovat vaihtuneet kymmenpuolaisiin alumiinitakovanteisiin, jotka säästävät noin 10 kilogrammaa. Saman verran on säästetty myös vaihtamalla litiumioniakku perinteisen tilalle. Painoa on pudotettu myös tuulilasin kehyksistä, äänenvaimennusmateriaalista ja takakontin kaasujousista, jotka ovat korvautuneet klassisella tikulla.Lehdistötiedotteen lopussa Lotus mainitsee, että saatavissa on myös uusi kosketusnäytöllinen viihdejärjestelmä, mutta firman imago ei ole silti pilalla: erikseen mainostettu iPod-yhteensopivuus kertoo hetheliläisten olevan vasta 2000-luvun alkuvuosissa.Mikäli lisävarustelistalta valitsee vielä titaanisen pakoputkiston, on uusi Evora Sport 410 yli 80 kilogrammaa tavallista Evora 400:sta kevyempi. Parin kilon säästökohteista syntyy yhteensä siis kuljettajan elopainon verran.Lotus Evora Sport 410:n suositushinta ennen veroja on 108 500 euroa ja sitä valmistetaan vain 150 autoa vuodessa.Lotus Exige Sport 380Samoilla urilla jatkaa Lotuksen viimeinen uutuus kuluvalle vuodelle. Raaempaan rata-ajoon suunniteltu Exige on muovautunut Exige Sport 380:ksi, jossa Toyota Camrystä peräisin oleva mekaanisesti ahdettu 3,5-litrainen V6 on viritetty, arvasitte oikein, 380 hevosvoiman tahtiin.Jo valmiiksi kevyemmän Exigen kohdalla säästökohteet ovat hiukan maltillisempia, mutta pienistä puroista kertyy jälleen. Hiilikuituiset istuimet säästävät 6 kilogrammaa, litiumiakku 10,3 kilogrammaa ja uudet jarrulevyt 10 kilogrammaa. Takaikkuna on vaihtunut muoviseen 900 gramman takia ja takavalot on ryhmitelty uudelleen 300 gramman takia.Lisävarusteisen titaanipakoputkiston kanssa Exige Sport 380 on laihduttanut yhteensä 36,3 kilogrammaa Exige Sport 350:een verrattuna. Tarjolla on myös kangaskaton korvaava hiilikuitukatto, joka painaa 2 kilogrammaa enemmän, mutta vastaavasti mukana saapuva hiilikuituinen takaluukun kansi säästää 2 kilogrammaa.Evoran tavoin myös Exige Sport 380:n aerodynamiikka on viritetty uudelleen uusien spoilereiden ja diffuusorien avulla. Yhteensä eri siivekkeet tuottavat 140 kilogrammaa downforcea 286 km/h:n huippunopeudessa, merkiten yli 60% lisäystä edeltävään Exige Sportiin verrattuna. Voima on merkittävä yhteensä 1 100 kilogrammaa painavassa autossa.Lotus itse määrittelee uuden Exigen "superauton tappajaksi", sillä 3,7 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h yhdistettynä alle 90 000 euron hintalappuun (ennen veroja) tekee autosta jännittävän ehdokkaan kolmatta autoa etsivälle.Lähde ja kuvat: LotusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti