3.12.2016 Ajoneuvot Lotus Evora Sport 410 ja Exige Sport 380 – uuteen vuoteen tutuin asein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus Exige Sport 380 ja Evora Sport 410 jatkavat yhtiön tuttua kaavaa: raivoisaa painonsäästöä yhdistettynä rauhalliseen teholisään. Lotuksen mantrana pidetään usein sen perustajiin kuuluvan Colin Chapmanin lausahdusta "yksinkertaista ja lisää sitten keveys", mutta yhtiön uudet malliversiot ovat selkeästi keskittyneet jälkimmäiseen edellistä enemmän. Kaikki turhana pidettävä on joutanut laihdutuskuurille ja lopputuloksena hiukan monimutkaisempi auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLotus Evora Sport 410Lotuksen näkemys arkikäyttöisestä superautosta, Evora, on mallimerkintänsä mukaisesti saanut 10 hevosvoimaa lisää tehoa, tarkan lukeman ollessa 416 hevosvoimaa kierrosluvulla 7 000 1/min. 3,5-litraisen mekaanisesti ahdetun V6:n huippuvääntökin löytyy mallinmerkinnästä, sillä 410 newtonmetriä saavutetaan puolestaan 3 500 kierroksen tuntumassa.Alustaa on laskettu 5 millimetrillä ja aerodynamiikka on suunniteltu uudelleen. Huippunopeudessa 305 km/h Evora Sport 410 tuottaa 64 kilogrammaa downforcea, mikä on noin kaksinkertainen määrä tavallisempaan Evora 400:aan verrattuna. Kiihdytys 0–100 km/h sujuukin nyt 4,2 sekunnissa oikeaoppisella manuaalivaihteistolla, automaatin ollesssa 0,1 sekuntia nopeampi lyhyempien välitystensä ansiosta.Säästökohteet ovat vieläkin mielenkiintoisempia: keulan paneelit, katto, takaluukku, takalokasuojat sekä takadiffuusori ovat vaihtuneet uudelleen suunniteltuihin hiilikuituversioihin. Uudet hiilikuituiset istuimet pudottavat auton painoa yhteensä peräti 18 kilogrammalla ja samalla säästökirves on tehnyt Evorasta 2+0 -paikkaisen.Vanteet ovat vaihtuneet kymmenpuolaisiin alumiinitakovanteisiin, jotka säästävät noin 10 kilogrammaa. Saman verran on säästetty myös vaihtamalla litiumioniakku perinteisen tilalle. Painoa on pudotettu myös tuulilasin kehyksistä, äänenvaimennusmateriaalista ja takakontin kaasujousista, jotka ovat korvautuneet klassisella tikulla.Lehdistötiedotteen lopussa Lotus mainitsee, että saatavissa on myös uusi kosketusnäytöllinen viihdejärjestelmä, mutta firman imago ei ole silti pilalla: erikseen mainostettu iPod-yhteensopivuus kertoo hetheliläisten olevan vasta 2000-luvun alkuvuosissa.Mikäli lisävarustelistalta valitsee vielä titaanisen pakoputkiston, on uusi Evora Sport 410 yli 80 kilogrammaa tavallista Evora 400:sta kevyempi. Parin kilon säästökohteista syntyy yhteensä siis kuljettajan elopainon verran.Lotus Evora Sport 410:n suositushinta ennen veroja on 108 500 euroa ja sitä valmistetaan vain 150 autoa vuodessa.Lotus Exige Sport 380Samoilla urilla jatkaa Lotuksen viimeinen uutuus kuluvalle vuodelle. Raaempaan rata-ajoon suunniteltu Exige on muovautunut Exige Sport 380:ksi, jossa Toyota Camrystä peräisin oleva mekaanisesti ahdettu 3,5-litrainen V6 on viritetty, arvasitte oikein, 380 hevosvoiman tahtiin.Jo valmiiksi kevyemmän Exigen kohdalla säästökohteet ovat hiukan maltillisempia, mutta pienistä puroista kertyy jälleen. Hiilikuituiset istuimet säästävät 6 kilogrammaa, litiumiakku 10,3 kilogrammaa ja uudet jarrulevyt 10 kilogrammaa. Takaikkuna on vaihtunut muoviseen 900 gramman takia ja takavalot on ryhmitelty uudelleen 300 gramman takia.Lisävarusteisen titaanipakoputkiston kanssa Exige Sport 380 on laihduttanut yhteensä 36,3 kilogrammaa Exige Sport 350:een verrattuna. Tarjolla on myös kangaskaton korvaava hiilikuitukatto, joka painaa 2 kilogrammaa enemmän, mutta vastaavasti mukana saapuva hiilikuituinen takaluukun kansi säästää 2 kilogrammaa.Evoran tavoin myös Exige Sport 380:n aerodynamiikka on viritetty uudelleen uusien spoilereiden ja diffuusorien avulla. Yhteensä eri siivekkeet tuottavat 140 kilogrammaa downforcea 286 km/h:n huippunopeudessa, merkiten yli 60% lisäystä edeltävään Exige Sportiin verrattuna. Voima on merkittävä yhteensä 1 100 kilogrammaa painavassa autossa.Lotus itse määrittelee uuden Exigen "superauton tappajaksi", sillä 3,7 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h yhdistettynä alle 90 000 euron hintalappuun (ennen veroja) tekee autosta jännittävän ehdokkaan kolmatta autoa etsivälle.Lähde ja kuvat: LotusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?