12.9.2020 Ajoneuvot Lucid Air – maailman nopein täyssähköinen sedan varattavissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lucid Air on nyt varattavissa 900 euron summaa vastaan. Se lupaa olevansa maailman nopein täyssähköinen sedan yli 1000 hevosvoiman tehoillaan. Lucid Air lupailee ensi keväälle 1 080 hevosvoimaa ja 832 kilometriä EPA-standardin mukaista toimintamatkaa yhdellä latauksella. Samaan aikaan sille lupaillaan maailman nopeinta latausta. Tämä on uskomatonta, mutta voiko se olla totta.Amerikkalainen yritys on perustettu vuonna 2007 nimellä Atieva keskittyen akkujen ja sähköisten voimalinjojen valmistamiseen aina vuoteen 2014, jolloin yritys ilmoitti kehittelevänsä ensimmäistä autoaan. Vuonna 2016 nimeksi vaihtui Lucid Motors ja vielä saman vuoden aikana esiteltiin ensimmäinen Lucid Air -prototyyppi. Nimi on ehkä osalle tuttu Formula E -sarjan akkupakettien toimittajana.– Lucid Motorsia ajaa tahto tehdä sähköautoista yhä parempia. Siten autamme koko alaa siirtymään eteenpäin, ja vauhditamme siirtymää kestävään autoiluun, sanoo Lucid Motorsin toimitusjohtaja ja teknologiajohtaja Peter Rawlinson.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoa, tehoaNelivetoinen Lucid Air tarjoaa jopa yli 1 080 hevosvoimaa tehoa ja suoritusarvoista luvataan sen verran, että Lucid Airilla ajaa neljännesmailin toistuvasti 9.9 sekunnissa tai alle. Tähän mennessä se on ainoa sähköautosedan, joka pääsee kyseisen matkan alle 10 sekunnissa. Lucid Airin tehoa täydentää 832 kilometrin EPA-standardin mukainen toimintasäde yhdellä latauksella.Lucid kertoo hyödyntäneensä Airin akkuja suunnitellessaan 10 vuoden kokemusta ja yli 32 miljoonan kilometrin todellisten olosuhteiden testaustuloksia. Akun kapasitetti on 113 kilowattituntia ja erityishuomiota ovat saaneet akustonvalvontajärjestelmä (BMS), kennorakenne ja korkea energiatiheys.Akun lisäksi toimintamatkan kannalta olennaista on auton energiankulutus, johon ajovastukset vaikuttavat. Airin kerrotaan saavuttaneen Windshearin tuulitunnelissa ilmastuskerroin 0,21, joka tekee siitä valmistajansa mukaan maailman aerodynaamisimman luksusauton.Elokuun puolella Moottori kirjoitti enemmänkin latauksesta edellisten Lucid Air -paljastusten yhteydessä. Kerrataan kuitenkin sen verran, että valmistaja lupaa kyseessä olevan maailman nopeimmin ladattava sähköauto. Lukemina tämä tarkoittaa 483 kilometrin toimintasädettä vain 20 minuutin latauksella – kunhan jostain löytyy riittävän tehokas latausasema.Tilaa, tilaaLucidin itse kehittämä voimansiirto on mahdollistanut auton sisätilojen optimoinnin. Air hyödyntää Lucid Electric Advanced Platform (LEAP) -perusrakennetta, jolle kaikki tulevat Lucidin autot rakennetaan. Lucid Motors väittää valmistavansa aikaisempaa pienempiä, mutta samalla tehokkaampia sähkömoottoreita minimoimaan sähköisen voimansiirron viemää tilaa.– Kun aloitimme suunnittelemaan ensimmäistä autoamme, kieltäydyimme kompromisseista. Me päätimme, että me haastamme jokaista yksityiskohtaa, oli kyse sitten suorituskyvystä, innovatiivisuudesta tai ylellisyydestä, kertoo Lucid Motorsin suunnittelusta vastaava johtaja Derek Jenkins.Lukuarvoja emme vielä saaneet, mutta valmistajaa lupaa Lucid Airista löytyvän sähköautojen suurimmat tavarasäilytystilat niin auton edessä kuin takanakin. Näitä on myös mahdollisuus jakaa kahteen eri tasoon.Sisätiloissa katseet kääntää kaareva 34-tuumainen 5K-tarkkuuteen yltävä näyttö, joka näyttäisi leijuvan kojelaudan päällä. Digitaalinäyttöjä täydentävät kuitenkin yhä fyysiset säätimet muun muassa ilmastoinnin säätämiseen, joka kuulostaa varsin viisaalta ratkaisulta käytettävyyden kannalta. Lisäksi apuna on Amazon Alexa -ääniohjaus.Lucid Airissa on kuljettajan avustinjärjestelmä Lucid DreamDrive. Se tarkoittaa 32 anturia, jotka kattavat näkö-, tutka- ja ultraäänitiedot, sekä valotutkateknologian. DreamDriven pitäisi mahdollistaa autonomian tasot 2 ja 3.Maksaa, maksaaLucid Air tulee saataville Pohjois-Amerikassa neljällä eri mallilla, joiden hinnat ovat jo selvillä. Ensimmäisenä myyntiin tulee lippulaivamalli Air Dream Edition hintaan 169 000 dollaria. Tämän luvataan tarjoavan täydet 1 080 hevosvoimaa ja värivaihtoehtoja on kolme: Stellar White, Infinite Black tai Eureka Gold sisätilojen yhdistäessä nahkaa ja hopeoitua eukalyptuspuuta.Vielä saman vuoden 2021 aikana myyntiin luvataan myös Air Grand Touring (139 000 dollaria) ja Air Touring (95 000 dollaria). Nämä mallit tarjoavat 800 hevosvoimaa (Air Grand Touring) tai 620 hevosvoimaa (Air Touring). The Air Grand Touringin toimintasäde on aiemmin ilmoitetun EPA-luokituksen mukainen eli 832 kilometriä.Perusmallia joudutaan näillä näkymin odottelemaan vuoden 2022 puolelle. Nimellä The Air myytävä perusmalli pitäisi irrota 80 000 dollarin summalla. Uuden täysin sähköllä toimivan luksussedanin toimitukset alkavat kesäkuussa 2021 lippulaivamallin Air Dream Editionin osalta ja 900 euron varausmaksun voi jättää jo nyt.Lähde ja kuvat: Lucid MotorsMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa