12.9.2020 Ajoneuvot Lucid Air – maailman nopein täyssähköinen sedan varattavissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lucid Air on nyt varattavissa 900 euron summaa vastaan. Se lupaa olevansa maailman nopein täyssähköinen sedan yli 1000 hevosvoiman tehoillaan. Lucid Air lupailee ensi keväälle 1 080 hevosvoimaa ja 832 kilometriä EPA-standardin mukaista toimintamatkaa yhdellä latauksella. Samaan aikaan sille lupaillaan maailman nopeinta latausta. Tämä on uskomatonta, mutta voiko se olla totta.Amerikkalainen yritys on perustettu vuonna 2007 nimellä Atieva keskittyen akkujen ja sähköisten voimalinjojen valmistamiseen aina vuoteen 2014, jolloin yritys ilmoitti kehittelevänsä ensimmäistä autoaan. Vuonna 2016 nimeksi vaihtui Lucid Motors ja vielä saman vuoden aikana esiteltiin ensimmäinen Lucid Air -prototyyppi. Nimi on ehkä osalle tuttu Formula E -sarjan akkupakettien toimittajana.– Lucid Motorsia ajaa tahto tehdä sähköautoista yhä parempia. Siten autamme koko alaa siirtymään eteenpäin, ja vauhditamme siirtymää kestävään autoiluun, sanoo Lucid Motorsin toimitusjohtaja ja teknologiajohtaja Peter Rawlinson.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoa, tehoaNelivetoinen Lucid Air tarjoaa jopa yli 1 080 hevosvoimaa tehoa ja suoritusarvoista luvataan sen verran, että Lucid Airilla ajaa neljännesmailin toistuvasti 9.9 sekunnissa tai alle. Tähän mennessä se on ainoa sähköautosedan, joka pääsee kyseisen matkan alle 10 sekunnissa. Lucid Airin tehoa täydentää 832 kilometrin EPA-standardin mukainen toimintasäde yhdellä latauksella.Lucid kertoo hyödyntäneensä Airin akkuja suunnitellessaan 10 vuoden kokemusta ja yli 32 miljoonan kilometrin todellisten olosuhteiden testaustuloksia. Akun kapasitetti on 113 kilowattituntia ja erityishuomiota ovat saaneet akustonvalvontajärjestelmä (BMS), kennorakenne ja korkea energiatiheys.Akun lisäksi toimintamatkan kannalta olennaista on auton energiankulutus, johon ajovastukset vaikuttavat. Airin kerrotaan saavuttaneen Windshearin tuulitunnelissa ilmastuskerroin 0,21, joka tekee siitä valmistajansa mukaan maailman aerodynaamisimman luksusauton.Elokuun puolella Moottori kirjoitti enemmänkin latauksesta edellisten Lucid Air -paljastusten yhteydessä. Kerrataan kuitenkin sen verran, että valmistaja lupaa kyseessä olevan maailman nopeimmin ladattava sähköauto. Lukemina tämä tarkoittaa 483 kilometrin toimintasädettä vain 20 minuutin latauksella – kunhan jostain löytyy riittävän tehokas latausasema.Tilaa, tilaaLucidin itse kehittämä voimansiirto on mahdollistanut auton sisätilojen optimoinnin. Air hyödyntää Lucid Electric Advanced Platform (LEAP) -perusrakennetta, jolle kaikki tulevat Lucidin autot rakennetaan. Lucid Motors väittää valmistavansa aikaisempaa pienempiä, mutta samalla tehokkaampia sähkömoottoreita minimoimaan sähköisen voimansiirron viemää tilaa.– Kun aloitimme suunnittelemaan ensimmäistä autoamme, kieltäydyimme kompromisseista. Me päätimme, että me haastamme jokaista yksityiskohtaa, oli kyse sitten suorituskyvystä, innovatiivisuudesta tai ylellisyydestä, kertoo Lucid Motorsin suunnittelusta vastaava johtaja Derek Jenkins.Lukuarvoja emme vielä saaneet, mutta valmistajaa lupaa Lucid Airista löytyvän sähköautojen suurimmat tavarasäilytystilat niin auton edessä kuin takanakin. Näitä on myös mahdollisuus jakaa kahteen eri tasoon.Sisätiloissa katseet kääntää kaareva 34-tuumainen 5K-tarkkuuteen yltävä näyttö, joka näyttäisi leijuvan kojelaudan päällä. Digitaalinäyttöjä täydentävät kuitenkin yhä fyysiset säätimet muun muassa ilmastoinnin säätämiseen, joka kuulostaa varsin viisaalta ratkaisulta käytettävyyden kannalta. Lisäksi apuna on Amazon Alexa -ääniohjaus.Lucid Airissa on kuljettajan avustinjärjestelmä Lucid DreamDrive. Se tarkoittaa 32 anturia, jotka kattavat näkö-, tutka- ja ultraäänitiedot, sekä valotutkateknologian. DreamDriven pitäisi mahdollistaa autonomian tasot 2 ja 3.Maksaa, maksaaLucid Air tulee saataville Pohjois-Amerikassa neljällä eri mallilla, joiden hinnat ovat jo selvillä. Ensimmäisenä myyntiin tulee lippulaivamalli Air Dream Edition hintaan 169 000 dollaria. Tämän luvataan tarjoavan täydet 1 080 hevosvoimaa ja värivaihtoehtoja on kolme: Stellar White, Infinite Black tai Eureka Gold sisätilojen yhdistäessä nahkaa ja hopeoitua eukalyptuspuuta.Vielä saman vuoden 2021 aikana myyntiin luvataan myös Air Grand Touring (139 000 dollaria) ja Air Touring (95 000 dollaria). Nämä mallit tarjoavat 800 hevosvoimaa (Air Grand Touring) tai 620 hevosvoimaa (Air Touring). The Air Grand Touringin toimintasäde on aiemmin ilmoitetun EPA-luokituksen mukainen eli 832 kilometriä.Perusmallia joudutaan näillä näkymin odottelemaan vuoden 2022 puolelle. Nimellä The Air myytävä perusmalli pitäisi irrota 80 000 dollarin summalla. Uuden täysin sähköllä toimivan luksussedanin toimitukset alkavat kesäkuussa 2021 lippulaivamallin Air Dream Editionin osalta ja 900 euron varausmaksun voi jättää jo nyt.Lähde ja kuvat: Lucid MotorsMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle