8.6.2023

Maailman suurin sähköautovertailu: Tesla Model S asetti uuden ennätyksen – sitten oli paljon vaihtelevasti suoriutuneita aasialaisia

Kepeämpi kesäkeli loi puitteet hyville tuloksille kesän 2023 vertailussa. Niitä tosiaan saatiinkin, mutta edelleen myös kymmenien kilometrien jäämisiä luvatuista WLTP-arvoista. Niin ikään parivaljakko bZ4X ja Solterra on tehnyt paluun.

Maailman suurin sähköautovertailu on jälleen käyty Norjassa. Kun 32 erityyppistä sähköautoa laitettiin testiin, tärkein asia oli selvittää niiden maksimaalinen toimintamatka Etelä-Norjan vuoristoisilla teillä.

Tesla on hallinnut toimintamatkavertailua melko suvereenisti, ja tälläkin kertaa sekä voitto että uusi ennätys kirjattiin kalifornialaistallin hyväksi. Tesla Model S AWD peittosi Model 3 Long Rangen vuonna 2021 asettaman aiemman ennätyksen 18 kilometrillä. Näin hinausauto noukki Model S:n talteen vasta 672 kilometrin kohdalla. Auto pääsi 38 kilometriä ilmoitettua WLTP-toimintamatkaansa pidemmälle.

Mukana oli kaksi muutakin Teslaa, suorituskykykatumaasturi Model X Plaid sekä Model Y Standard Range RWD. Model X:n 546 kilometrin tulos ylitti WLTP-ilmoituksen kolmella kilometrillä. Model Y puolestaan jäi 455 kilometrin WLTP-lupauksestaan kuuden kilometrin verran.

Lainkaan huono ei ollut myöskään ruotsalaisvahvistus Polestar 2 Long Range Single Motor, joka ylsi 568 ilmoitettua WLTP-arvoa 34 kilometriä pidemmälle. 602 kilometrin tuloksellaan se oli Model S:n ohella ainoa 600:n ylittänyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neliveto tekee sittenkin hyvää bZ4X:lle

Talvitestissä oman draaman kaarensa toi Toyotan kohuttu bZ4X -katumaasturi, joka vedettiin testistä pois yhdessä käytännössä identtisen sisarmallinsa Subaru Solterran kanssa. Nyt parivaljakko on palannut, ja erittäin mielenkiintoisesti niin, että Subarulta testissä oli suurikulutuksisena pidetty nelivetomalli, Toyotalta puolestaan sekä etu- että nelivetoiset versiot.

Yhteensä kolmesta testissä nähdystä malliversiosta bZ4X 2WD Activelle luvataan pisin WLTP-toimintamatka, 503 kilometriä. Nelivetoiselle bZ4X AWD Executivelle toimintamatkaa luvataan 459 kilometriä ja niin ikään nelivetoiselle Subaru Solterra Sport AWD:lle puolestaan 416 kilometriä.

Viime kerralla bZ4X:n tilanne oli heikko.

Tulokset ovat melko erikoista luettavaa. 434 kilometriin yltänyt etuvetoinen bZ4X jää ilmoitetusta lukemasta 69 kilometrillä - niin paljon, että nelivetoversio pääsi lupauksista huolimatta sitä 10 kilometriä pidemmälle. AWD pysähtyi 444 kilometrin kohdalle, jääden ilmoitetusta lukemasta vielä kohtuullisen säädylliset 16 kilometriä.

Subaru Solterran paikat olivat vieläkin kuumemmat, sillä se jäi jo valmiiksi lyhimmästä 416 kilometrin ilmoitetusta toimintamatkastaan 56 kilometrillä, pysähtyen 361 kilometrin kohdalle. Se oli koko ryhmän heikoin tulos, tosin esimerkiksi Jeep Avenger pääsi vain kaksi kilometriä Solterraa pidemmälle.

Lisää itäaasialaisia suorituksia

Ryhmän eteläkorealaisvahvistus Hyundai Ioniq 6 oli mielenkiintoinen tuttavuus siinä mielessä, että nyt auton streamline-korimuoto pääsisi näyttämään vahvuutensa kulmikkaan Ioniq 5 -sisarensa rinnalla. Ioniq 6 Long Range RWD Premiumille luvataan hulppea 614 kilometrin toimintamatka, mutta 47 kilometrin jääminen siitä tarkoitti 567 kilometrin tulosta.

Toinen korealainen, Hyundain sukulaismalli Kia EV6 vastasi varsin tarkasta ja täsmällisestä suorituksesta. EV6 GT 77 kWh AWD:lle luvattiin 424 kilometrin rangea ja sen se myös 300 metrin tarkkuudella piti. Japanilainen Nissan Ariya sen sijaan kellotti mukavat 48 kilometriä ilmoitettua pidemmän suorituksen. Ariya Advance 87 kWh oli yksi pisimmälle yltäneistä autoista 581 kilometrin tuloksellaan.

Ja sitten oli joukko kiinalaisia. Iso joukko. Itse asiassa 33 autoyksilöstä peräti 13 tuli kansantasavallasta. Kiinalaisautot vastasivat sekä suurimmasta ilmoitetun toimintamatkan ylityksestä että sen alituksesta, ja erot tuppasivat aiempien kertojen tapaan olemaan isoja muutenkin. Jaetulta jumbosijalta yhdessä kaksivetoisen Toyota bZ4X:n kanssa löytyy BYD Han 4x4, joka alitti ilmoitetun 521 kilometrin toimintamatkansa 69 kilometrillä.

Hongqi eli "punalippu" E-HS9: 515 - 15 kilometriä.

Koko joukosta pisimmälle WLTP-arvostaan kurotti puolestaan katumaasturi XPeng G9 LR 4WD Performance, jonka 588 kilometrin suorituksessa on 68 kilometriä ekstraa.

Mukana oli myös kyseenalainen JAC e-JS4, jota kiinalaisvalmistaja kuljettaa CDK-konteissa Venäjälle. Tismalleen samaa autoa valmistetaan nyt näistä osista Moskovassa nimellä Moskvich 3e.

Rahalla saa ja pääsee

Perushavainto vertailusta on melko itsestäänselvästikin se, että yleisesti ottaen kalliimmilla autoilla päästään pisimmälle. Keskimäärin, mitä kalliimmasta autosta on kyse, sitä suurempi akku siitä todennäköisesti löytyy, ja tämä näkyy tilastossa esimerkiksi Mercedeksien, BMW:iden ja tietenkin Teslojen kohdalla.

Ryhmästä kaikkein täsmällisin suoritus nähtiin myös kalliiden autojen osastolla. Mercedes-EQ EQS 580 SUV:lle luvataan 577 kilometrin toimintamatka, jonka se myös käytännössä metrilleen piti. Niin ikään EQS SUV:in ilmoitettu WLTP-sähkönkulutus, 19,3 kWh / 100 kilometriä, piti testissä desimaalilleen paikkansa.

Muita maininnan arvoisia uutuusmalleja voisivat olla vaikkapa Volkswagen ID. Buzz Pro 77 kWh 204 hv (408 - 12 km), BMW iX1 XDrive 30 (428 - 8 km) sekä Mercedes-EQ EQE 350 4Matic (579 - 1 km).

Juttua korjattu 8.6.2023 kello 13: Testissä käytetty Hyundai Ioniq 6 oli AWD:n sijasta RWD-mallia. 

Lähde: NAF Kuvat: NAF, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat