14.4.2018 Ajoneuvot Maalipinnan suojatuotteet – kestopinnoite Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan kestopinnoite kasvattaa suosiotaan samalla kun uusia tuotteita tulee markkinoille. Aihealue on monimutkainen ja pinnoitteissa on eroja. Kestopinnoite on muutamassa vuodessa yleistynyt autonhoidossa merkittävästi. Tuotteissa on suuria eroja, mutta niin on myös työn suorittajissa. Valitettavasti tämänkään suhteen halvalla ei saa hyvää.Yhä useampi kuluttaja tahtoo maalipinnalleen pitkään pysyvän suojan, jonka hoitoon riittää pelkkä auton peseminen. Toisin kuin vahapinta, kestopinnoite kestää pesua myös vahvemmilla kemikaaleilla esimerkiksi pinttyneen suolakerroksen poistamiseksi. Tämä helpottaa auton puhtaanapitoa.Kestopinnoite helpottaa auton puhdistamista pidemmäksi aikaa kuin vaha tai muu maalipinnan suojatuote. Lika irtoaa pinnasta hyvin ja tarvittaessa voidaan käyttää vahvempiakin kemikaaleja.Tällä hetkellä markkinoilla olevista kestopinnoitteista suurin osa on jonkinlaisia keraamipinnoitteita. Reseptit ovat tietenkin salaisia, joten yksikään yritys ei ole valmis kertomaan tarkkaa koostumusta. Tuotteita tulee valmistajilta ympäri maailman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKestopinnoiteKestopinnoitteet ovat synteettisiä aineita, jotka tekevät maalipinnasta likaa hylkivän, liukkaamman ja jopa hieman kovemman. Kestopinnoite tunnetaan nimenomaan kestostaan, jolle ei kuitenkaan ole tarkkaa määritelmää. Allekirjoittaneen mielestä vuotta tulisi pitää ehdottomana miniminä, jota ei tosin välttämättä saavuteta ammattikäytössä olevien autojen osalta valtavien kilometrien ja päivittäisten pesujen johdosta.Ongelmana on keston mittaaminen ja tutkiminen. Lupauksia voi olla vaikka minkälaisia, mutta mikä on todellisuus. Useamman vuoden kestäville huipputuotteille on äärimmäisen vaikeaa suorittaa tasapuolista testiä, sillä sama auto pitäisi pinnoittaa puoliksi keskeltä jakaen ja jättää väliin pinnoittamaton alue. Tulokset saataisiin vuosien päästä, jolloin tuotteet ovat pahimmassa tapauksessa korvattu uusilla versioilla.Kestopinnoittaa voidaan auton maalipinnan lisäksi luonnollisesti myös vaikkapa vanteet.Joitakin nopeutettuja testejä voidaan tehdä kemiallisesti tai mekaanisesti pinnoitetta pahoinpitelemällä. Kemiallinen rasitus tarkoittaa vahvasti emäksisiä tai happamia vahvoja pesuaineita, joita käytetään toistamiseen kunnes pinnoite pettää. Mekaanisella kuluttamisella tarkoitetaan käytännössä pinnan hankaamista kunnes pinta ikään kuin kuluu puhki.Nopeutettu testaaminen ei kuitenkaan vastaa todellisuutta. Sellaisen tulokset ovat kyseenalaisia ja, jos tuotteiden keskinäistä paremmuutta voikin arvioida, ainakaan kokonaiskestosta ei saa minkäänlaista kuvaa. Tästä syystä tällainen vertailu ei ole kovin mielekästä.Ennen kestopinnoitteen levittämistä maalipinnan heijastuksen tulisi olla terävä, naarmuton ja hologrammiton myös suorassa auringonpaisteessa.Jos tuote vaatii tarkastuskäsittelyitä, pesua tietyllä aineella tai suojan lisäämistä jollakin, on syytä miettiä toimiiko pinnoite oikeasti vai jatketaanko suojaa näillä muilla toimenpiteillä. Oikeasti toimivaa maalipinnan kestopinnoitetta saa pestä millä tahansa pH-arvoltaan jokseenkin kohtuullisella pesuaineella ja se kestää tästä huolimatta reilusti yli vuoden tai muutaman kymmenen tuhatta ajokilometriä.Kestopinnoitteen hintaKestopinnoitteen asennus on syytä jättää ammattilaisille tai muuten koulutetuille tekijöille. Edes uutena ostettavan auton maalipinta ei ole tavallisesti täysin virheetön, vaikka luonnollisesti lähentelee sitä. Tästä syystä jonkinasteinen kiillotus on lähes poikkeuksetta paikallaan, vaikka uudelle autolle se on huomattavasti nopeampi suorittaa kuin pahassa kunnossa olevalle maalipinnalle.Keraamipinnoite toimii ikään kuin suurennuslasin tavoin. Se korostaa täydellisen maalipinnan kiiltoa, mutta myös kuluneen pinnan mikronaarmua tai muita virheitä.Mielestäni pinnoituksen lähtökohtana tulisi aina olla virheetön pinta, sillä kestopinnoite korostaa lähes suurennuslasin tavoin kaikkea maalipinnassa. Upea maalipinta näyttää pinnoitettuna vielä upeammalta, mutta naarmuinen tai huonosti hologrammeille kiillotettu entistäkin huonommalta. Samalla kaikki mahdolliset virheet suljetaan näkyville kalliin ja hankalasti kiillotettavan pinnan alle.Työntekijän palkka, työtilan vuokrat, auton pesut, maalipinnan kiillotus, pinnoitteen levittäminen sekä auton seisottaminen kuivassa ja lämpimässä pinnoitteen kuivumisen ajan kerryttävät kustannuksia työn suorittavalle yritykselle. Hyvin suoritettu pinnoitus maksaa suuria summia, mutta laadusta kannattaa maksaa.Laadukas kestopinnoite hylkii vettä ja likaa tehokkaasti. Vesi pisaroituu erittäin korkeiksi pyöreiksi pisaroiksi ja vesimassat valuvat itsestään pois.Näistä syistä kestopinnoituksen hinta, tarpeellisine kiillotuksineen, on enemmänkin nelinumeroinen kuin kolminumeroinen summa. Sadalla tai kahdella sadalla eurolla ei voi saada laadukkaasti tehtyä kestopinnoitusta. Huonosti tehty suoritus aiheuttaa enemmän harmia kuin hyvää, joten epäilyttävän halpa kestopinnoitetyö kannattaa kiertää kaukaa.Tulemme Moottorin autonhoitojuttusarjassa vielä esittelemään kestopinnoitteen asentamisen. Tätä varten tulee kuitenkin osata ensin kiillottaa maalipinta virheettömäksi ja sitten opetella käyttämään kestopinnoitetta. Tie on pitkä ja vaativa, mutta sen voi kulkea menestyksekkäästi innokkaasti opettelemalla. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous