14.4.2018 Ajoneuvot Maalipinnan suojatuotteet – kestopinnoite Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan kestopinnoite kasvattaa suosiotaan samalla kun uusia tuotteita tulee markkinoille. Aihealue on monimutkainen ja pinnoitteissa on eroja. Kestopinnoite on muutamassa vuodessa yleistynyt autonhoidossa merkittävästi. Tuotteissa on suuria eroja, mutta niin on myös työn suorittajissa. Valitettavasti tämänkään suhteen halvalla ei saa hyvää.Yhä useampi kuluttaja tahtoo maalipinnalleen pitkään pysyvän suojan, jonka hoitoon riittää pelkkä auton peseminen. Toisin kuin vahapinta, kestopinnoite kestää pesua myös vahvemmilla kemikaaleilla esimerkiksi pinttyneen suolakerroksen poistamiseksi. Tämä helpottaa auton puhtaanapitoa.Kestopinnoite helpottaa auton puhdistamista pidemmäksi aikaa kuin vaha tai muu maalipinnan suojatuote. Lika irtoaa pinnasta hyvin ja tarvittaessa voidaan käyttää vahvempiakin kemikaaleja.Tällä hetkellä markkinoilla olevista kestopinnoitteista suurin osa on jonkinlaisia keraamipinnoitteita. Reseptit ovat tietenkin salaisia, joten yksikään yritys ei ole valmis kertomaan tarkkaa koostumusta. Tuotteita tulee valmistajilta ympäri maailman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKestopinnoiteKestopinnoitteet ovat synteettisiä aineita, jotka tekevät maalipinnasta likaa hylkivän, liukkaamman ja jopa hieman kovemman. Kestopinnoite tunnetaan nimenomaan kestostaan, jolle ei kuitenkaan ole tarkkaa määritelmää. Allekirjoittaneen mielestä vuotta tulisi pitää ehdottomana miniminä, jota ei tosin välttämättä saavuteta ammattikäytössä olevien autojen osalta valtavien kilometrien ja päivittäisten pesujen johdosta.Ongelmana on keston mittaaminen ja tutkiminen. Lupauksia voi olla vaikka minkälaisia, mutta mikä on todellisuus. Useamman vuoden kestäville huipputuotteille on äärimmäisen vaikeaa suorittaa tasapuolista testiä, sillä sama auto pitäisi pinnoittaa puoliksi keskeltä jakaen ja jättää väliin pinnoittamaton alue. Tulokset saataisiin vuosien päästä, jolloin tuotteet ovat pahimmassa tapauksessa korvattu uusilla versioilla.Kestopinnoittaa voidaan auton maalipinnan lisäksi luonnollisesti myös vaikkapa vanteet.Joitakin nopeutettuja testejä voidaan tehdä kemiallisesti tai mekaanisesti pinnoitetta pahoinpitelemällä. Kemiallinen rasitus tarkoittaa vahvasti emäksisiä tai happamia vahvoja pesuaineita, joita käytetään toistamiseen kunnes pinnoite pettää. Mekaanisella kuluttamisella tarkoitetaan käytännössä pinnan hankaamista kunnes pinta ikään kuin kuluu puhki.Nopeutettu testaaminen ei kuitenkaan vastaa todellisuutta. Sellaisen tulokset ovat kyseenalaisia ja, jos tuotteiden keskinäistä paremmuutta voikin arvioida, ainakaan kokonaiskestosta ei saa minkäänlaista kuvaa. Tästä syystä tällainen vertailu ei ole kovin mielekästä.Ennen kestopinnoitteen levittämistä maalipinnan heijastuksen tulisi olla terävä, naarmuton ja hologrammiton myös suorassa auringonpaisteessa.Jos tuote vaatii tarkastuskäsittelyitä, pesua tietyllä aineella tai suojan lisäämistä jollakin, on syytä miettiä toimiiko pinnoite oikeasti vai jatketaanko suojaa näillä muilla toimenpiteillä. Oikeasti toimivaa maalipinnan kestopinnoitetta saa pestä millä tahansa pH-arvoltaan jokseenkin kohtuullisella pesuaineella ja se kestää tästä huolimatta reilusti yli vuoden tai muutaman kymmenen tuhatta ajokilometriä.Kestopinnoitteen hintaKestopinnoitteen asennus on syytä jättää ammattilaisille tai muuten koulutetuille tekijöille. Edes uutena ostettavan auton maalipinta ei ole tavallisesti täysin virheetön, vaikka luonnollisesti lähentelee sitä. Tästä syystä jonkinasteinen kiillotus on lähes poikkeuksetta paikallaan, vaikka uudelle autolle se on huomattavasti nopeampi suorittaa kuin pahassa kunnossa olevalle maalipinnalle.Keraamipinnoite toimii ikään kuin suurennuslasin tavoin. Se korostaa täydellisen maalipinnan kiiltoa, mutta myös kuluneen pinnan mikronaarmua tai muita virheitä.Mielestäni pinnoituksen lähtökohtana tulisi aina olla virheetön pinta, sillä kestopinnoite korostaa lähes suurennuslasin tavoin kaikkea maalipinnassa. Upea maalipinta näyttää pinnoitettuna vielä upeammalta, mutta naarmuinen tai huonosti hologrammeille kiillotettu entistäkin huonommalta. Samalla kaikki mahdolliset virheet suljetaan näkyville kalliin ja hankalasti kiillotettavan pinnan alle.Työntekijän palkka, työtilan vuokrat, auton pesut, maalipinnan kiillotus, pinnoitteen levittäminen sekä auton seisottaminen kuivassa ja lämpimässä pinnoitteen kuivumisen ajan kerryttävät kustannuksia työn suorittavalle yritykselle. Hyvin suoritettu pinnoitus maksaa suuria summia, mutta laadusta kannattaa maksaa.Laadukas kestopinnoite hylkii vettä ja likaa tehokkaasti. Vesi pisaroituu erittäin korkeiksi pyöreiksi pisaroiksi ja vesimassat valuvat itsestään pois.Näistä syistä kestopinnoituksen hinta, tarpeellisine kiillotuksineen, on enemmänkin nelinumeroinen kuin kolminumeroinen summa. Sadalla tai kahdella sadalla eurolla ei voi saada laadukkaasti tehtyä kestopinnoitusta. Huonosti tehty suoritus aiheuttaa enemmän harmia kuin hyvää, joten epäilyttävän halpa kestopinnoitetyö kannattaa kiertää kaukaa.Tulemme Moottorin autonhoitojuttusarjassa vielä esittelemään kestopinnoitteen asentamisen. Tätä varten tulee kuitenkin osata ensin kiillottaa maalipinta virheettömäksi ja sitten opetella käyttämään kestopinnoitetta. Tie on pitkä ja vaativa, mutta sen voi kulkea menestyksekkäästi innokkaasti opettelemalla. Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa