28.12.2020 Matkailu Maastoajoelämys: panssarivaunuksi helppo ajettava – Saurer 4K 4FA -rynnäkköpanssarivaunu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteiston ja rattiohjauksen ansiosta Saurerin rynnäkköpanssarivaunu sopii aloittelevalle panssarivaunuharrastajalle. Rynnäkköpanssarivaunu Saurerin ohjaamoon ahtautuessa tuntuma on kuin yhtä numeroa liian pieneen avantoon ujuttautuessa. Sikälikin sama homma, että myös Saurerissa kannattaa jättää pää reiän yläpuolelle. Silloin aloittelijakin näkee paremmin mihin ohjata vaunua. Itävaltalainen rynnäkköpanssarivaunu on rakennettu 1960-luvulla, mutta modernisoitu 1990-luvulla, jolloin muun muassa alkuperäinen sauvaohjaus korvattiin rattiohjauksella.Automaattivaihteiston ja ratin yhdistelmä tarjoaa helppoa ajettavuutta. Ajaminen onnistuu hyvin lyhyellä opastuksella. Ensin käsijarru pois päältä, ja sitten valitaan vaihdevivulla haluttu vaihdealue. Kun jalka nostetaan jarrulta ja painetaan syöttöpoljinta, niin Saurer pärähtää liikkeelle. Jiihaa!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa tarjolla pehmeästiSaurer ei varsinaisesti loikkaa paikaltaan vauhtiin, vaan 250-hevosvoimaisen ja 890 newtonmetriä vääntävän kymmenlitraisen rivikuutosdieselin tarjoama voima on pehmeää. Se selittyy 12 tonnin painolla.Kun syöttöpoljin painetaan pohjaan, pitäisi huippunopeuden olla 60 kilometriä tunnissa. Polttoaineen kulutus on alle litran, mutta silloin matkana on yksi kilometri. Maastoajossa polttoainelitroja kuluu vähän enemmän kuin matkamittariin kertyy kilometrejä.Ajotunnottomuus vaivaaOhjaaminen on helppoa, joskin teloilla kulkevan ajopelin tuntuma – tai tunnottomuus – on samaa luokkaa kuin Bobcat-pyöräkuormaajalla. Ulkomitat ovat henkilöautoa suurempia joka suuntaan, pituutta 5,4 metriä ja leveyttä 2,5 metriä. Sillä ei tosin ole merkitystä, sillä eiköhän se ole muiden tehtävä väistää Saureria.Ojista yli heittämälläEnsimmäisten ojien ja epätasaisuuksien ylityksissä Saurerin vääntösauvajousitus yllättää positiivisesti. Vaunu ei heilahda kertaakaan niin että kuljettajan hammaskalusto kolahtaisi luukun reunaan, vaan meno on kuin laakeilla mainingeilla keinuisi.Pehmeässä maastossa rungon ja telapyörien väliin kertyvä savi syö voimaa, jota hetken koeajon jälkeen jopa kaipaa joissakin tilanteissa lisää. Koeajon päättyessä on melkoinen voittajafiilis, sillä kyllä-hän jokaisen pitää joskus päästä panssarivaunulla ajamaan.Kattava artikkeli maastoajoelämyksistä on julkaistu kokonaisuudessaan painetussa Moottorissa 12/2020. Hyvää helpon ajettavuuden ansiosta sopii aloittelevalle panssarivaunuharrastajalle mahtuu isokin perhe mukaan, henkilömäärä 2+8 kätevä marketin parkkipaikalla, kun ei ole sivulle aukeavia ovia Huonoa ei turvavöitä eikä -tyynyjä telat heittävät kuraa kuljettajan silmille, mikä heikentää näkyvyyttä Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa