28.12.2020 Matkailu Maastoajoelämys: panssarivaunuksi helppo ajettava – Saurer 4K 4FA -rynnäkköpanssarivaunu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteiston ja rattiohjauksen ansiosta Saurerin rynnäkköpanssarivaunu sopii aloittelevalle panssarivaunuharrastajalle. Rynnäkköpanssarivaunu Saurerin ohjaamoon ahtautuessa tuntuma on kuin yhtä numeroa liian pieneen avantoon ujuttautuessa. Sikälikin sama homma, että myös Saurerissa kannattaa jättää pää reiän yläpuolelle. Silloin aloittelijakin näkee paremmin mihin ohjata vaunua. Itävaltalainen rynnäkköpanssarivaunu on rakennettu 1960-luvulla, mutta modernisoitu 1990-luvulla, jolloin muun muassa alkuperäinen sauvaohjaus korvattiin rattiohjauksella.Automaattivaihteiston ja ratin yhdistelmä tarjoaa helppoa ajettavuutta. Ajaminen onnistuu hyvin lyhyellä opastuksella. Ensin käsijarru pois päältä, ja sitten valitaan vaihdevivulla haluttu vaihdealue. Kun jalka nostetaan jarrulta ja painetaan syöttöpoljinta, niin Saurer pärähtää liikkeelle. Jiihaa!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa tarjolla pehmeästiSaurer ei varsinaisesti loikkaa paikaltaan vauhtiin, vaan 250-hevosvoimaisen ja 890 newtonmetriä vääntävän kymmenlitraisen rivikuutosdieselin tarjoama voima on pehmeää. Se selittyy 12 tonnin painolla.Kun syöttöpoljin painetaan pohjaan, pitäisi huippunopeuden olla 60 kilometriä tunnissa. Polttoaineen kulutus on alle litran, mutta silloin matkana on yksi kilometri. Maastoajossa polttoainelitroja kuluu vähän enemmän kuin matkamittariin kertyy kilometrejä.Ajotunnottomuus vaivaaOhjaaminen on helppoa, joskin teloilla kulkevan ajopelin tuntuma – tai tunnottomuus – on samaa luokkaa kuin Bobcat-pyöräkuormaajalla. Ulkomitat ovat henkilöautoa suurempia joka suuntaan, pituutta 5,4 metriä ja leveyttä 2,5 metriä. Sillä ei tosin ole merkitystä, sillä eiköhän se ole muiden tehtävä väistää Saureria.Ojista yli heittämälläEnsimmäisten ojien ja epätasaisuuksien ylityksissä Saurerin vääntösauvajousitus yllättää positiivisesti. Vaunu ei heilahda kertaakaan niin että kuljettajan hammaskalusto kolahtaisi luukun reunaan, vaan meno on kuin laakeilla mainingeilla keinuisi.Pehmeässä maastossa rungon ja telapyörien väliin kertyvä savi syö voimaa, jota hetken koeajon jälkeen jopa kaipaa joissakin tilanteissa lisää. Koeajon päättyessä on melkoinen voittajafiilis, sillä kyllä-hän jokaisen pitää joskus päästä panssarivaunulla ajamaan.Kattava artikkeli maastoajoelämyksistä on julkaistu kokonaisuudessaan painetussa Moottorissa 12/2020. Hyvää helpon ajettavuuden ansiosta sopii aloittelevalle panssarivaunuharrastajalle mahtuu isokin perhe mukaan, henkilömäärä 2+8 kätevä marketin parkkipaikalla, kun ei ole sivulle aukeavia ovia Huonoa ei turvavöitä eikä -tyynyjä telat heittävät kuraa kuljettajan silmille, mikä heikentää näkyvyyttä Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla