25.6.2018 Ajoneuvot MagneRide – näin toimii magneettinen iskunvaimennin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älykkästä tietokoneohjattua iskunvaimennusta voi demonstroida yksinkertaisella lelulla. Auton iskunvaimentimen tehtävä on lopulta yksinkertainen: sen täytyy yksinkertaisesti pitää pyörän ja korin liikkeet kurissa. Pyörän tulisi seurata orjallisesti tienpintaa ja korin kulkea ilman minkäänlaista pystyliikettä. Jos iskunvaimennusta ei olisi, saisi töyssyissä ja kuopissa virittyneet jouset korin vellomaan villisti ylös ja alas. Tällaista käytöstä estetään muuttamalla pyörien kautta jousiin siirtynyt ylimääräinen liike-energia lämmöksi. Tavallisesti se tehdään hallitsemalla öljyvirtaa venttiileillä. Samaa periaatetta on vuosikymmenten aikana hiottu valtavasti eteenpäin. Vaikka iskunvaimentimen tehtävä on sinänsä varsin yksinkertainen, on ne opittu näkemään yhtenä henkilöauton hohdokkaimmista komponenteista. Ne ovat jarrusatuloiden ja istuinten ohella harvoja osia, joiden valmistajia autotehtaat mielellään korostavat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Magneteo.. Magneto…äh, magnetoreologinen Ja juuri siihen liittyy tämänkin jutun ydin: uudistuneen Ford Mustangin ensikoeajolla Moottori pääsi tapaamaan BWI Groupin MagneRiden edustajia. MagneRide-iskunvaimentimien toteutustapa on sen verran nerokkkaan yksinkertainen, että yhtiö oli rakentanut aiheesta jopa näppärän demon. Palataan siihen kohta. MagneRide on nimensä mukaisesti magnetismiin perustuva iskunvaimennin. Mistään magneettilevitaatiosta ei ole kyse, vaan magnetoreologisesta nesteestä, mikä suomeksi tarkoittaa nestettä, jonka kyky vastustaa virtaamista riippuu magneettikentästä. Käytännössä iskunvaimentimessa on tietokoneohjatut sähkömagneetit, joiden voimakkuutta säätämällä vaikutetaan nesteen virtausherkkyyteen ja siten iskunvaimentimen vaimennustehoon. Magnetoreologinen neste koostuu synteettisestä öljystä ja mikrometrien kokoisista rautapartikkeleista. https://youtu.be/msbWYuk0Zdg Audin esittelyvideo Magnetic Ridesta on vanha ja saksalaisen kuiva, mutta se kertoo paljon MagneRide-iskunvaimentimien toiminnasta. Yksinkertainen demo kertoo kaiken Tätä MagneRide esittelee hyvin yksinkertaisella koejärjestelyllä: kaksi ruiskua yhdistetään toisiinsa kumiputkella ja paketti täytetään magnetoreologisella nesteellä. Näin ruiskut toimivat mäntinä, jotka työntävät nestettä toistensa välillä. Ne liikkuvat hyvin herkästi, kunnes keskelle ohuimpaan kohtaan asetetaan magneetti. Se jäykistää nesteen välittömästi, ja ruiskusta tulee lähes mahdoton painaa pohjaan. Autossa tämän magneetin tilalla on tietokoneohjattu sähkömagneetti (uusimmissa MagneRide-iskunvaimentimissa peräti kaksi). Käytännössä alustaa ohjaakin sähköinen ohjausyksikkö, joka monitoroi auton liikkeitä ja ohjaa jokaisen pyörän iskunvaimentimia halutun käyttäytymisen takaamiseksi. Nesteen mukautuvan ominaisuuden ansiosta iskunvaimentimen vaimennuskykyä voidaan reilusti ja hyvin nopeasti – valmistajan mukaan jopa 1 000 kertaa sekunnissa. Ensimmäisen MagneRide-alustan esitteli General Motors vuoden 2002 Cadillac Seville STS:ään. Sittemmin iskunvaimentimia on alettu käyttää laajalti GM-konsernissa, mutta niitä hyödynnetään myös muun muassa Ferrareissa, Lamborghini Aventadorissa, Honda NSX:ssä ja esimerkiksi Audin malleissa Magnetic Ride -nimellä. Kuten niin monesti muutoinkin automaailmassa, tarjoaa erinomainen teknologia vasta avaimet hyvään suoritukseen – tärkeintä on se, miten hienosti autonvalmistajan kehitysosasto osaa virittää sen toimimaan. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Audi video: Moottorin työryhmä ja Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt