15.6.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Abarth 595 Competizione – pieni ja pippurinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keltainen kirppu – Abarth 595 Competizione on hauska, ärhäkkä ja ketterä – sekä epäkäytännöllinen! Aurinkoinen iltapäivä Italiassa ei voisi alkaa suotuisammin. Puiden varjossa odottaa houkutteleva rivistö pieniä ja värikkäitä autoja koeajettavaksi. Ilmassa on vahvoja ennusmerkkejä, että päivä tulee voittamaan normipäivän toimistolla. Tarjolla kolme eri versiota: Abarth 595, Abarth 595 Turismo ja Abarth 595 Competizione. Hevosvoimia on tarjolla samassa järjestyksessä 145, 165 ja 180.Valinta on helppo, vahvin voittakoon!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnzo Ferraria ylöspäinKoeajamme Abarthia Veronan pohjoispuolella Brentinon kumpulevissa maisemissa. Renkaiden alla vilistävä tieosuus on nimetty osuvasti: Via Enzo Ferrari!Keltainen kirppu on vain 3,6-metrinen, mutta omaa äkäisen luonteen. Autoa voi luonnehtia kolmella sanalla: ketterä, urheilullinen ja hauska. Auto taittuu vaivatta äärijyrkkiinkin mutkiin.Viisilovinen manuaalivaihteisto sopii erinomaisesti auton luonteeseen. Alla on auto, jota on kiva ajaa, mutta jonka luonteeseen kuuluu, että ajaakseen tulee ja saa myös tehdä töitä kuten vispata alituiseen vaihdekeppiä. Ja oikeaa vaihtohetkeä ei valita mittaristoa tarkkailemalla, vaan se valitaan ajotilanteen mukaan korvakuulolta, eikä se valinta vie vikaan.Abarthin saa myös robottivaihteistolla, mutten ymmärrä miksi!Carlo Abarthia kunnioittaenAuto kipuaa kerkeästi ylöspäin jyrkkää serpentiinireittiä. Konepellin alla on turboahtimella ryyditetty 1,4-litrainen moottori, jossa on tehoa 180 hevosvoimaa.Auto kiihtyy nollasta sataan 6,7 sekunnissa. Sport-asetus tuo ohjaukseen ja moottorin käytökseen terävyyttä. Ajo-olemus tekee kunniaa Abarth-perinteille. Moottorin elämöinti ja pakoäänten yhdistelmä on hauskan pörisevä, kuin isommallakin.Äänet olivat tärkeä osa auton luonnetta myös Carlo Abarthille (1908–1979), joka oli nopeita autoja rakastava autosuunnittelija.Alumiinia, nahkaa ja punaistaSisällä ilme on yltympäriinsä urheilullinen, muttei yliampuvasti. Ohjauspyörä on päällystetty mustalla nahalla ja alcantaralla, jolla on verhottu myös mittariston lippa. Poljinten pinnat ja vaihdekepin kookas pyöreä nuppi ovat alumiinia.Mittaristossa on tehostevärinä ärhäkkää punaista. Ja punainen pilkistää myös vanteiden välistä, sillä jarrut ovat Brembon.Ilmeisesti tanakasti tukevien Sabeltin kuppi-istuinten takana oli takaistuimet ja jonkinlainen tila matkustaakin. Kokeilematta jäi myös tavaratilan väljyys, joka ei voi olla kummoinen.Käytännöllisenä arkiautona Veronan seudulla koeajettua kolmiovista ei voi pitää, mutta annetaan tien viedä ja jätetään järkevyys tällä kertaa muille autoille ja muihin liikkumistarpeisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuonti loppui 2014Harmi kyllä Abartheja ei ole maahantuotu Suomeen sitten vuoden 2014. Tuolloin 1,4-litraisessa Abarthin voimanlähteessä oli tehoa moottoriversiosta riippuen 135–180 hevosvoimaa.Tuolloin vuonna 2014 Abarth maksoi 30 000:n euron molemmin puolin.Mahdollinen maahantuonnin aloittaminen on vielä vain hentoinen toive, ja riippuu Abarth 595 -mallein menestyksestä naapurimaassa. Jos auto on menestys Ruotsissa, tulee maahantuonti Suomeen ainakin harkittavaksi. Abarth-entusiastit tervehtisivät sitä päätöstä ilolla.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle