19.9.2019

Maistiainen: CF Moto 650 MT – Liian järkevä?

Riittääkö 62 hevosvoimaa? Voiko 8500 eurolla saada seikkailupyörään tarvittavat ominaisuudet?

Iso osa suomalaisista seikkailupyörien ostajista karsastaa keskikoon pyörämalleja, koska niissä ei heidän mielestään ole riittävästi tehoa aikamiehelle. Useimpien mallien huipputeho on  rajattu 95 hevosvoimaan eli 70 kilowattiin, joka on maksimilukema josta moottori voidaan vielä kuristaa A2-korttiuokan 35 kilowatin maksimitehoon. Isoissa 1200-1300 -kuutioisissa seikkailupyörissä tehoa on jopa yli 150 hevosvoimaa ja kauppaan kuuluvat kaikki mahdolliset elektroniset ajoavustimet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähempikin teho riittää

Myönnän ajatelleeni pitkään samoin, mutta tänä keväänä Yamaha Ténéré 700:n koeajossa koin jonkinlaisen herätyksen. Sen 73-hevosvoimainen moottori tuntui pontevalta eikä missään vaiheessa tullut sellaista oloa, että tehoa pitäisi olla enemmän. Kuin pisteenä iin päällä Ténéréssä ei ollut muita elektronisia avustimia kuin lain määräämät ABS-jarrut. Nyt mennään vielä astetta pidemmälle, kun alla on CF Moto 650 MT. Sen 650-kuutioisen rivikakkosmoottorin tehoksi ilmoitetaan 62 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 56 newtonmetriä.

CF Moto 650MT

Mitoiltaan CF Moto on keskitasoa 840 millin istuinkorkeuksineen. Jousituksessa on vähän pidemmät joustomatkat kuin katupyörissä. Matka-ajossa ja soratiellä jousitus on omimmillaan, mutta varsinaiseen maastoajoon ei CF Motoa ole tarkoitettu. Kulmikas ulkonäkö on tyylikäs ja nuorekas. Vaan entäpä se moottori?

Ääni ei ärsytä

Starttinapin painallusta seuraa todella huomaamattoman hiljainen tyhjäkäynti. Ei ainakaa ääni ärsytä ulkopuolisia. Vaihteisto on välitetty niin, että ykkösvaihteella maksiminopeus mittarin mukaan on 90 kilometrä tunnissa. Siitä nopeus kasvaa seuraavilla vaihteilla aina 30 kilometriä tunnissa lisää. Kuutosvaihteella 4000 kierrosta vastaa 95 kilometrin tuntinopeutta. Välityksiä voidaan pitää tässä kokoluokassa keskimääräisinä. Vaatimattomasta huipputehosta huolimatta suorituskyky on mainio. Moottoria ei tarvitse normaalissa kiihdytyksessä huudattaa yli 5000 kierroksen, eli puolet kierroslukualueesta - se rivakampi puolisko - jää kokonaan käyttämättä. Suurimmalla vaihteella moottori vetää kakistelematta jo 60 mittarinopeudesta alkaen. Mitä pidemmälle koeajo etenee, sitä enemmän suorituskyky ihmetyttää ja suu kääntyy koko ajan leveämpään hymyyn.

CF Moto 650MT

Moottorin puolesta CF Moton ainoa ongelma tuntuukin olevan, että se on liian järkevä moottoripyöräksi. Säilyykö sama tunne muiden ominaisuuksien suhteen, siitä lisää myöhemmin varsinaisessa koeajoraportissa.

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, iskutilavuus 649 kuutiosenttimetriä
Teho: 45 kW (62 hv) / 8750 r/min
Vääntö: 56 Nm / 7000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 840 mm
Paino: 213 kg
Tankin tilavuus: 18 litraa
Hinta: 8490 €

 Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat