19.9.2019 Ajoneuvot Maistiainen: CF Moto 650 MT – Liian järkevä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittääkö 62 hevosvoimaa? Voiko 8500 eurolla saada seikkailupyörään tarvittavat ominaisuudet? Iso osa suomalaisista seikkailupyörien ostajista karsastaa keskikoon pyörämalleja, koska niissä ei heidän mielestään ole riittävästi tehoa aikamiehelle. Useimpien mallien huipputeho on rajattu 95 hevosvoimaan eli 70 kilowattiin, joka on maksimilukema josta moottori voidaan vielä kuristaa A2-korttiuokan 35 kilowatin maksimitehoon. Isoissa 1200-1300 -kuutioisissa seikkailupyörissä tehoa on jopa yli 150 hevosvoimaa ja kauppaan kuuluvat kaikki mahdolliset elektroniset ajoavustimet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähempikin teho riittääMyönnän ajatelleeni pitkään samoin, mutta tänä keväänä Yamaha Ténéré 700:n koeajossa koin jonkinlaisen herätyksen. Sen 73-hevosvoimainen moottori tuntui pontevalta eikä missään vaiheessa tullut sellaista oloa, että tehoa pitäisi olla enemmän. Kuin pisteenä iin päällä Ténéréssä ei ollut muita elektronisia avustimia kuin lain määräämät ABS-jarrut. Nyt mennään vielä astetta pidemmälle, kun alla on CF Moto 650 MT. Sen 650-kuutioisen rivikakkosmoottorin tehoksi ilmoitetaan 62 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 56 newtonmetriä.Mitoiltaan CF Moto on keskitasoa 840 millin istuinkorkeuksineen. Jousituksessa on vähän pidemmät joustomatkat kuin katupyörissä. Matka-ajossa ja soratiellä jousitus on omimmillaan, mutta varsinaiseen maastoajoon ei CF Motoa ole tarkoitettu. Kulmikas ulkonäkö on tyylikäs ja nuorekas. Vaan entäpä se moottori?Ääni ei ärsytäStarttinapin painallusta seuraa todella huomaamattoman hiljainen tyhjäkäynti. Ei ainakaa ääni ärsytä ulkopuolisia. Vaihteisto on välitetty niin, että ykkösvaihteella maksiminopeus mittarin mukaan on 90 kilometrä tunnissa. Siitä nopeus kasvaa seuraavilla vaihteilla aina 30 kilometriä tunnissa lisää. Kuutosvaihteella 4000 kierrosta vastaa 95 kilometrin tuntinopeutta. Välityksiä voidaan pitää tässä kokoluokassa keskimääräisinä. Vaatimattomasta huipputehosta huolimatta suorituskyky on mainio. Moottoria ei tarvitse normaalissa kiihdytyksessä huudattaa yli 5000 kierroksen, eli puolet kierroslukualueesta - se rivakampi puolisko - jää kokonaan käyttämättä. Suurimmalla vaihteella moottori vetää kakistelematta jo 60 mittarinopeudesta alkaen. Mitä pidemmälle koeajo etenee, sitä enemmän suorituskyky ihmetyttää ja suu kääntyy koko ajan leveämpään hymyyn.Moottorin puolesta CF Moton ainoa ongelma tuntuukin olevan, että se on liian järkevä moottoripyöräksi. Säilyykö sama tunne muiden ominaisuuksien suhteen, siitä lisää myöhemmin varsinaisessa koeajoraportissa.Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, iskutilavuus 649 kuutiosenttimetriä Teho: 45 kW (62 hv) / 8750 r/min Vääntö: 56 Nm / 7000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 840 mm Paino: 213 kg Tankin tilavuus: 18 litraa Hinta: 8490 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?