20.10.2017 Ajoneuvot Maistiainen: kissamainen tilaihme – Jaguar XF Sportbrake Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen ja käytännöllinen ovat autoissa usein toistensa vastakohtia. Uusi Jaguar XF Sportbrake osoittaa, että eriparisten ominaisuuksien yhdistäminen on mahdollista. Tulokas on farmarikoriseksi autoksi silmiä hielevän kaunis. Sivuprofiili on sulava: hieman laskeutuva kattolinja ja sen jatkeena takalasin ylle sijoitettu ilmanohjain takaavat sopusuhtaiset mittasuhteet. Voimakkaasti mataloituva takimmainen sivulasi keventää muotoja, joten tavaratilaa antava kontti ei ole muotoja pilaava lisäosa vaan sulava korinjatke.Kauas eteen kurottava konepelti ja jyhkeä keula luovat puhuttelevaa ulkonäköä. Auto ei näillä mitoilla ole vaivattomin taskupysäköitävä, mutta ulottumat tulevat ajan oloon toki tutuiksi.Muotojen sutjakkuus on usein myös taloudellisuutta, niin tässäkin tapauksessa: ilmanvastuskerroin 0,26 on luokkansa alhaisimpia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelkistettyä tyyliäSisäilme on kojelaudan ja kuljettajan valtakunnan ratkaisujen suhteen pelkistetty, jopa askeettinen – auton hintaluokan huomioiden. Jaguarin kovia kilpakumppaneita ovat Audi A6, Mercedes-Benzin E-sarjalainen, Volvo V90 ja viitossarjan BMW.Etuistuin on perushyvä. Istuin tarjoaa kuljettajalle hyvän tuen myös mutkiin nojatessa. Istuimen sähkösäätöjen ja ohjauspyörän säätövarojen ansiosta ajoasennon saa vaivatta soviteltua mieleiseksi. Takana on hyvät matkustustilat kahdelle, mutta keskipaikalle ei korkean keskitunnelin vuoksi voi istuttaa kuin pienikokoisen matkustajan ja tämänkin vain väliaikaisesti.Iso 10,2-tuumainen värinäyttö on selkeä, mutta osaa voi vierastuttaa, että niin moni toiminto on kosketusnäytön takana eikä erilliskytkimin ohjattavissa.Tavaroille on tilaa mukavat 565 litraa. Kontti on muodoiltaan selkeä. Takaistuimet kaatamalla tilaa urkenee hulppeat 1 700 litraa.Voimalinja kunnossaVoimalinja on kunnossa: kaksilitraisessa ja nelisylinterisessä moottorissa on tehoa 240 hevosvoimaa ja vääntöä 500 newtonmetriä. Kahdeksanlovinen automaattivaihteisto annostelee voiman käyttöön viiveittä. Kiihtyvyys seisoviltaan sataseen on tyystin riittävä 6,7 sekuntia.Ajotilan valitsemalla voi ajaa ekommin tai sporttisemmin. Samalla vaihtuu peräti 12,3-tuumaisen digitaalimittariston väritys.Rahalla herkkujaTyylikästä luksusta on eleohjattava erittäin kookkaan lasikaton suojaverho. Lisävarusteinen toiminta maksaa vain parisataa lisäeuroa, mutta lasikatosta saa maksaa yli 2 000 euroa. Koeajoyksilön hintaa nostavat myös avaimeton järjestelmä (1 473 e), hulppea nahkaverhoilu (2 946 e) ja täysledit ajo- ja huomiovaloina (2 276 e).Moni lisäherkuin ryyditetyn auton hinta kipuaa 93 973 euroon. Tämän malliversion hinta ilman lisävarusteita on 76 834 euroa.Edullisimmillaan XF Sportbraken dieselinä saa 49 390 eurolla (E-Performance Pure), ja bensiinimoottorisena 51 390 eurolla (E-Performance Aut. Pure Business).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValttina ajettavuusAjettavuus on kissapedon ehdoton vahvuus. Alusta toimii erinomaisesti, auto istuu tiiviisti tiessä myös urheilullisemmassa ajossa ja kaarteisiin nojatessa. Kookkaalla autolla on vaivatonta taittaa pidempää taivalta moottoritiellä, sillä meno on luontevaa ja vakaata. Toisaalta ohjaus autoa on lysti viedä mutkateilläkin.Ja nelivetoisuus tuo etenemiskykyä, joka joutuu pian koetukselle talven lumipöperöissä ja liukkailla.Vaikka auto lienee äänieristetty taiten, kuuluu dieselmoottori ajoittain – etenkin taajama-ajon kiihdytyksissä – häiritsevästi matkustamon saakka. Autolla on myös lievä täristämistaipumus tyhjäkäynnillä.Erinomainen alusta ja ilmajousitus takana antavat loppusilauksen nautittavalle ajettavuudelle.On hieman harmillista joutua antamaan Jaguar XF Sportbraken avaimet takaisin maahantuojalle… olisi kissapedolla ajanut hieman pidempäänkin. Moottorin perusteellinen koeajo on vuorossa hieman tuonnempana, pysykää linjoilla!Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous