20.10.2017 Ajoneuvot Maistiainen: kissamainen tilaihme – Jaguar XF Sportbrake Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen ja käytännöllinen ovat autoissa usein toistensa vastakohtia. Uusi Jaguar XF Sportbrake osoittaa, että eriparisten ominaisuuksien yhdistäminen on mahdollista. Tulokas on farmarikoriseksi autoksi silmiä hielevän kaunis. Sivuprofiili on sulava: hieman laskeutuva kattolinja ja sen jatkeena takalasin ylle sijoitettu ilmanohjain takaavat sopusuhtaiset mittasuhteet. Voimakkaasti mataloituva takimmainen sivulasi keventää muotoja, joten tavaratilaa antava kontti ei ole muotoja pilaava lisäosa vaan sulava korinjatke. Kauas eteen kurottava konepelti ja jyhkeä keula luovat puhuttelevaa ulkonäköä. Auto ei näillä mitoilla ole vaivattomin taskupysäköitävä, mutta ulottumat tulevat ajan oloon toki tutuiksi. Muotojen sutjakkuus on usein myös taloudellisuutta, niin tässäkin tapauksessa: ilmanvastuskerroin 0,26 on luokkansa alhaisimpia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelkistettyä tyyliä Sisäilme on kojelaudan ja kuljettajan valtakunnan ratkaisujen suhteen pelkistetty, jopa askeettinen – auton hintaluokan huomioiden. Jaguarin kovia kilpakumppaneita ovat Audi A6, Mercedes-Benzin E-sarjalainen, Volvo V90 ja viitossarjan BMW. Etuistuin on perushyvä. Istuin tarjoaa kuljettajalle hyvän tuen myös mutkiin nojatessa. Istuimen sähkösäätöjen ja ohjauspyörän säätövarojen ansiosta ajoasennon saa vaivatta soviteltua mieleiseksi. Takana on hyvät matkustustilat kahdelle, mutta keskipaikalle ei korkean keskitunnelin vuoksi voi istuttaa kuin pienikokoisen matkustajan ja tämänkin vain väliaikaisesti. Iso 10,2-tuumainen värinäyttö on selkeä, mutta osaa voi vierastuttaa, että niin moni toiminto on kosketusnäytön takana eikä erilliskytkimin ohjattavissa. Tavaroille on tilaa mukavat 565 litraa. Kontti on muodoiltaan selkeä. Takaistuimet kaatamalla tilaa urkenee hulppeat 1 700 litraa. Voimalinja kunnossa Voimalinja on kunnossa: kaksilitraisessa ja nelisylinterisessä moottorissa on tehoa 240 hevosvoimaa ja vääntöä 500 newtonmetriä. Kahdeksanlovinen automaattivaihteisto annostelee voiman käyttöön viiveittä. Kiihtyvyys seisoviltaan sataseen on tyystin riittävä 6,7 sekuntia. Ajotilan valitsemalla voi ajaa ekommin tai sporttisemmin. Samalla vaihtuu peräti 12,3-tuumaisen digitaalimittariston väritys. Rahalla herkkuja Tyylikästä luksusta on eleohjattava erittäin kookkaan lasikaton suojaverho. Lisävarusteinen toiminta maksaa vain parisataa lisäeuroa, mutta lasikatosta saa maksaa yli 2 000 euroa. Koeajoyksilön hintaa nostavat myös avaimeton järjestelmä (1 473 e), hulppea nahkaverhoilu (2 946 e) ja täysledit ajo- ja huomiovaloina (2 276 e). Moni lisäherkuin ryyditetyn auton hinta kipuaa 93 973 euroon. Tämän malliversion hinta ilman lisävarusteita on 76 834 euroa. Edullisimmillaan XF Sportbraken dieselinä saa 49 390 eurolla (E-Performance Pure), ja bensiinimoottorisena 51 390 eurolla (E-Performance Aut. Pure Business). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valttina ajettavuus Ajettavuus on kissapedon ehdoton vahvuus. Alusta toimii erinomaisesti, auto istuu tiiviisti tiessä myös urheilullisemmassa ajossa ja kaarteisiin nojatessa. Kookkaalla autolla on vaivatonta taittaa pidempää taivalta moottoritiellä, sillä meno on luontevaa ja vakaata. Toisaalta ohjaus autoa on lysti viedä mutkateilläkin. Ja nelivetoisuus tuo etenemiskykyä, joka joutuu pian koetukselle talven lumipöperöissä ja liukkailla. Vaikka auto lienee äänieristetty taiten, kuuluu dieselmoottori ajoittain – etenkin taajama-ajon kiihdytyksissä – häiritsevästi matkustamon saakka. Autolla on myös lievä täristämistaipumus tyhjäkäynnillä. Erinomainen alusta ja ilmajousitus takana antavat loppusilauksen nautittavalle ajettavuudelle. On hieman harmillista joutua antamaan Jaguar XF Sportbraken avaimet takaisin maahantuojalle… olisi kissapedolla ajanut hieman pidempäänkin. Moottorin perusteellinen koeajo on vuorossa hieman tuonnempana, pysykää linjoilla! Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt