14.7.2016 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 1290 Super Duke GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 1290 Super Duke GT on säilyttänyt rajun nakupyörän luonteen, vaikka se on saanut monipuolisen matkavarustuksen. KTM 1290 Super Duke GT:n julkistus sai ristiriitaisen vastaanoton. Pilataanko raju nakupyörä – The Beast – muokkaamalla siitä pehmeämpi ja monikäyttöisempi matkapyörä. Vai onko lopputulos vain monipuolisempi moottoripyörä, jossa ei menetetä mitään Super Duke R -nakumallin ominaisuuksista. Itävaltalaistehdas oli varmasti miettinyt näitä asioita etukäteen, sillä GT on tuntumaltaan jätetty hyvin lähelle nakuversiota. Jopa ajomukavuuden kustannuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieluummin mutkille kuin moottoritielleKoeajossa Super Duke GT osoittautuu odotetun tehokkaaksi ja hauskaksi matkakaveriksi. Erityisen hyvin se soveltuu aktiiviseen ajoon mutkateille. Siellä urheilulliset ominaisuudet pääsevät parhaiten esille. Suoralla moottoritiellä huomaa nopeasti puutteellisen suojan ajoviimaa vastaan. Ylävartalo ja kädet puutuvat moottoritienopeutta suoraan ajaessa.Ajotietokoneen ja elektroniikan säädöille on neljän napin valikkojärjestelmä. Toiminnaltaan se on erittäin selkeä, kilpailijat voisivat ottaa tästä mallia.Lisävarusteita ei juuri tarvitse tilausvaiheessa rastitella, sillä vakiovarusteiden määrä on todella kattava. Semiaktiivinen jousitus nielee kuopat huomaamatta. Luistonesto ja ajovakaudenhallinta parantavat turvallisuutta. Kaarreajovalot lisäävät sekä turvallisuutta että ajomukavuutta. Super Duke R -malliin vaihdeavustinta ei ole saanut edes lisävarusteena, mutta GT:ssä se on vakiovaruste. Vakionopeussäädin ja kahvanlämmittimet kuuluvat tietysti sporttisen matkapyörän varustukseen. Matkakäyttöä silmällä pitäen vain sivulaukut joutuu hankkimaan lisähintaan.Viihtyisä konttori jossa pieniä puutteitaAjoasento on rennon pysty. Kuljettajan satula saisi olla vieläkin tasaisempi, jotta ajoasentoa voisi vaihdella pitkillä siirtymillä. Ajotietokoneen ja elektroniikan hallinta on helppoa kytkinkäden peukalon viereen sijoitetulla neljällä painikkeella. Lisäksi järjestelmä on huomattavan helppokäyttöinen, sen käytön opettelu onnistuu ajon aikana. Pieni miinusmerkki tulee kierroslukumittarin punarajan puuttumisesta. Se antaisi nopealla silmäyksellä selkeämmän kuvan milloin on oikea aika vaihtaa vaihdetta, nyt joutuu vilkuilemaan tiheämmin mittaristoon nähdäkseen vaihtovalot.Satula on suhteellisen kova mutta toimii hyvin matka-ajossa. Kuljettajan istuin saisi takaosastaan olla vieläkin tasaisempi, jolloin ajoasentoa voisi paremmin vaihdella pitkillä matkoilla.Suorituskykyä on kiitettävästi. Ja hyvän suorituskyvyn kanssa tasapainossa ovat myös jousitus ja jarrut. Jos ajat suorimpia reittejä ja paljon moottoritiellä, niin silloin Super Duke GT ei ole mukavin vaihtoehto. Jos sen sijaan kiertelet vähän pienempiä teitä pitkin ja pidät urheilullisesta ajotavasta, niin Super Duke GT:tä hauskempaa vaihtoehtoa on vaikea keksiä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM (avauskuva), Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa