14.7.2016

Maistiainen: KTM 1290 Super Duke GT

KTM 1290 Super Duke GT

KTM 1290 Super Duke GT on säilyttänyt rajun nakupyörän luonteen, vaikka se on saanut monipuolisen matkavarustuksen.

KTM 1290 Super Duke GT:n julkistus sai ristiriitaisen vastaanoton. Pilataanko raju nakupyörä – The Beast – muokkaamalla siitä pehmeämpi ja monikäyttöisempi matkapyörä. Vai onko lopputulos vain monipuolisempi moottoripyörä, jossa ei menetetä mitään Super Duke R -nakumallin ominaisuuksista. Itävaltalaistehdas oli varmasti miettinyt näitä asioita etukäteen, sillä GT on tuntumaltaan jätetty hyvin lähelle nakuversiota. Jopa ajomukavuuden kustannuksella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mieluummin mutkille kuin moottoritielle

Koeajossa Super Duke GT osoittautuu odotetun tehokkaaksi ja hauskaksi matkakaveriksi. Erityisen hyvin se soveltuu aktiiviseen ajoon mutkateille. Siellä urheilulliset ominaisuudet pääsevät parhaiten esille. Suoralla moottoritiellä huomaa nopeasti puutteellisen suojan ajoviimaa vastaan. Ylävartalo ja kädet puutuvat moottoritienopeutta suoraan ajaessa.

KTM 1290 Super Duke GT
Ajotietokoneen ja elektroniikan säädöille on neljän napin valikkojärjestelmä. Toiminnaltaan se on erittäin selkeä, kilpailijat voisivat ottaa tästä mallia.

Lisävarusteita ei juuri tarvitse tilausvaiheessa rastitella, sillä vakiovarusteiden määrä on todella kattava. Semiaktiivinen jousitus nielee kuopat huomaamatta. Luistonesto ja ajovakaudenhallinta parantavat turvallisuutta. Kaarreajovalot lisäävät sekä turvallisuutta että ajomukavuutta. Super Duke R -malliin vaihdeavustinta ei ole saanut edes lisävarusteena, mutta GT:ssä se on vakiovaruste. Vakionopeussäädin ja kahvanlämmittimet kuuluvat tietysti sporttisen matkapyörän varustukseen. Matkakäyttöä silmällä pitäen vain sivulaukut joutuu hankkimaan lisähintaan.

Viihtyisä konttori jossa pieniä puutteita

Ajoasento on rennon pysty. Kuljettajan satula saisi olla vieläkin tasaisempi, jotta ajoasentoa voisi vaihdella pitkillä siirtymillä. Ajotietokoneen ja elektroniikan hallinta on helppoa kytkinkäden peukalon viereen sijoitetulla neljällä painikkeella. Lisäksi järjestelmä on huomattavan helppokäyttöinen, sen käytön opettelu onnistuu ajon aikana. Pieni miinusmerkki tulee kierroslukumittarin punarajan puuttumisesta. Se antaisi nopealla silmäyksellä selkeämmän kuvan milloin on oikea aika vaihtaa vaihdetta, nyt joutuu vilkuilemaan tiheämmin mittaristoon nähdäkseen vaihtovalot.

KTM 1290 Super Duke GT
Satula on suhteellisen kova mutta toimii hyvin matka-ajossa. Kuljettajan istuin saisi takaosastaan olla vieläkin tasaisempi, jolloin ajoasentoa voisi paremmin vaihdella pitkillä matkoilla.

Suorituskykyä on kiitettävästi. Ja hyvän suorituskyvyn kanssa tasapainossa ovat myös jousitus ja jarrut. Jos ajat suorimpia reittejä ja paljon moottoritiellä, niin silloin Super Duke GT ei ole mukavin vaihtoehto. Jos sen sijaan kiertelet vähän pienempiä teitä pitkin ja pidät urheilullisesta ajotavasta, niin Super Duke GT:tä hauskempaa vaihtoehtoa on vaikea keksiä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM (avauskuva), Janne Huhtala