14.7.2016 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 1290 Super Duke GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 1290 Super Duke GT on säilyttänyt rajun nakupyörän luonteen, vaikka se on saanut monipuolisen matkavarustuksen. KTM 1290 Super Duke GT:n julkistus sai ristiriitaisen vastaanoton. Pilataanko raju nakupyörä – The Beast – muokkaamalla siitä pehmeämpi ja monikäyttöisempi matkapyörä. Vai onko lopputulos vain monipuolisempi moottoripyörä, jossa ei menetetä mitään Super Duke R -nakumallin ominaisuuksista. Itävaltalaistehdas oli varmasti miettinyt näitä asioita etukäteen, sillä GT on tuntumaltaan jätetty hyvin lähelle nakuversiota. Jopa ajomukavuuden kustannuksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mieluummin mutkille kuin moottoritielle Koeajossa Super Duke GT osoittautuu odotetun tehokkaaksi ja hauskaksi matkakaveriksi. Erityisen hyvin se soveltuu aktiiviseen ajoon mutkateille. Siellä urheilulliset ominaisuudet pääsevät parhaiten esille. Suoralla moottoritiellä huomaa nopeasti puutteellisen suojan ajoviimaa vastaan. Ylävartalo ja kädet puutuvat moottoritienopeutta suoraan ajaessa. Ajotietokoneen ja elektroniikan säädöille on neljän napin valikkojärjestelmä. Toiminnaltaan se on erittäin selkeä, kilpailijat voisivat ottaa tästä mallia. Lisävarusteita ei juuri tarvitse tilausvaiheessa rastitella, sillä vakiovarusteiden määrä on todella kattava. Semiaktiivinen jousitus nielee kuopat huomaamatta. Luistonesto ja ajovakaudenhallinta parantavat turvallisuutta. Kaarreajovalot lisäävät sekä turvallisuutta että ajomukavuutta. Super Duke R -malliin vaihdeavustinta ei ole saanut edes lisävarusteena, mutta GT:ssä se on vakiovaruste. Vakionopeussäädin ja kahvanlämmittimet kuuluvat tietysti sporttisen matkapyörän varustukseen. Matkakäyttöä silmällä pitäen vain sivulaukut joutuu hankkimaan lisähintaan. Viihtyisä konttori jossa pieniä puutteita Ajoasento on rennon pysty. Kuljettajan satula saisi olla vieläkin tasaisempi, jotta ajoasentoa voisi vaihdella pitkillä siirtymillä. Ajotietokoneen ja elektroniikan hallinta on helppoa kytkinkäden peukalon viereen sijoitetulla neljällä painikkeella. Lisäksi järjestelmä on huomattavan helppokäyttöinen, sen käytön opettelu onnistuu ajon aikana. Pieni miinusmerkki tulee kierroslukumittarin punarajan puuttumisesta. Se antaisi nopealla silmäyksellä selkeämmän kuvan milloin on oikea aika vaihtaa vaihdetta, nyt joutuu vilkuilemaan tiheämmin mittaristoon nähdäkseen vaihtovalot. Satula on suhteellisen kova mutta toimii hyvin matka-ajossa. Kuljettajan istuin saisi takaosastaan olla vieläkin tasaisempi, jolloin ajoasentoa voisi paremmin vaihdella pitkillä matkoilla. Suorituskykyä on kiitettävästi. Ja hyvän suorituskyvyn kanssa tasapainossa ovat myös jousitus ja jarrut. Jos ajat suorimpia reittejä ja paljon moottoritiellä, niin silloin Super Duke GT ei ole mukavin vaihtoehto. Jos sen sijaan kiertelet vähän pienempiä teitä pitkin ja pidät urheilullisesta ajotavasta, niin Super Duke GT:tä hauskempaa vaihtoehtoa on vaikea keksiä. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM (avauskuva), Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan