14.7.2016 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 1290 Super Duke GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 1290 Super Duke GT on säilyttänyt rajun nakupyörän luonteen, vaikka se on saanut monipuolisen matkavarustuksen. KTM 1290 Super Duke GT:n julkistus sai ristiriitaisen vastaanoton. Pilataanko raju nakupyörä – The Beast – muokkaamalla siitä pehmeämpi ja monikäyttöisempi matkapyörä. Vai onko lopputulos vain monipuolisempi moottoripyörä, jossa ei menetetä mitään Super Duke R -nakumallin ominaisuuksista. Itävaltalaistehdas oli varmasti miettinyt näitä asioita etukäteen, sillä GT on tuntumaltaan jätetty hyvin lähelle nakuversiota. Jopa ajomukavuuden kustannuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieluummin mutkille kuin moottoritielleKoeajossa Super Duke GT osoittautuu odotetun tehokkaaksi ja hauskaksi matkakaveriksi. Erityisen hyvin se soveltuu aktiiviseen ajoon mutkateille. Siellä urheilulliset ominaisuudet pääsevät parhaiten esille. Suoralla moottoritiellä huomaa nopeasti puutteellisen suojan ajoviimaa vastaan. Ylävartalo ja kädet puutuvat moottoritienopeutta suoraan ajaessa.Ajotietokoneen ja elektroniikan säädöille on neljän napin valikkojärjestelmä. Toiminnaltaan se on erittäin selkeä, kilpailijat voisivat ottaa tästä mallia.Lisävarusteita ei juuri tarvitse tilausvaiheessa rastitella, sillä vakiovarusteiden määrä on todella kattava. Semiaktiivinen jousitus nielee kuopat huomaamatta. Luistonesto ja ajovakaudenhallinta parantavat turvallisuutta. Kaarreajovalot lisäävät sekä turvallisuutta että ajomukavuutta. Super Duke R -malliin vaihdeavustinta ei ole saanut edes lisävarusteena, mutta GT:ssä se on vakiovaruste. Vakionopeussäädin ja kahvanlämmittimet kuuluvat tietysti sporttisen matkapyörän varustukseen. Matkakäyttöä silmällä pitäen vain sivulaukut joutuu hankkimaan lisähintaan.Viihtyisä konttori jossa pieniä puutteitaAjoasento on rennon pysty. Kuljettajan satula saisi olla vieläkin tasaisempi, jotta ajoasentoa voisi vaihdella pitkillä siirtymillä. Ajotietokoneen ja elektroniikan hallinta on helppoa kytkinkäden peukalon viereen sijoitetulla neljällä painikkeella. Lisäksi järjestelmä on huomattavan helppokäyttöinen, sen käytön opettelu onnistuu ajon aikana. Pieni miinusmerkki tulee kierroslukumittarin punarajan puuttumisesta. Se antaisi nopealla silmäyksellä selkeämmän kuvan milloin on oikea aika vaihtaa vaihdetta, nyt joutuu vilkuilemaan tiheämmin mittaristoon nähdäkseen vaihtovalot.Satula on suhteellisen kova mutta toimii hyvin matka-ajossa. Kuljettajan istuin saisi takaosastaan olla vieläkin tasaisempi, jolloin ajoasentoa voisi paremmin vaihdella pitkillä matkoilla.Suorituskykyä on kiitettävästi. Ja hyvän suorituskyvyn kanssa tasapainossa ovat myös jousitus ja jarrut. Jos ajat suorimpia reittejä ja paljon moottoritiellä, niin silloin Super Duke GT ei ole mukavin vaihtoehto. Jos sen sijaan kiertelet vähän pienempiä teitä pitkin ja pidät urheilullisesta ajotavasta, niin Super Duke GT:tä hauskempaa vaihtoehtoa on vaikea keksiä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM (avauskuva), Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 25.10.2024 Uutinen Audin kisällikonsepti: 25-vuotisjuhlamallin A2 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen 23.10.2024 Uutinen Autoliiton syksyn turvaistuintesti: yksi istuin hylättiin kemikaalipitoisuuden takia 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?