9.6.2017

Maistiainen: kurvikas ja käytännöllinen Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon

Uusi viisipaikkainen Volkswagen Arteon on hartaasti odotettu ja silmiähivelevän linjakas viistoperä.

Kaikki edesmenneen Volkswagen Passat CC:n estetiikan haikailijat - joihin kuulun itsekin - voivat huokaista tyytyväisyydestä. Saksalainen autojätti on ottanut lusikan kauniiseen käteen, kuunnellut autokansan toiveita ja todennut markkinat riittävän suotuisiksi tuoda Passatin yläpuolelle silmäkarkkia.

Kyllähän Passatkin ajaa liikkumistarpeet ja senkin voi varustella mieleisekseen, mutta Arteonin valtit ja syntysyyt ovat toisaalla. Arteonilla voi erottautua automassasta, mutta kansanauton maineelle mahdollisessa hintaluokassa.

Volkswagen Arteon

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkä silhuetti

Arteonin sivulinja on aikaa kestävän tyylikäs ja pelkistetty. Ulkonäön tärkeä osanen ovat kehyksettömät sivuikkunat.

Keula on muusta monilukuisesta volkkarimallistosta erottuva, sillä led-ajo- ja -päivävalot sulautuvat etusäleikön lamelleihin ja konepeltiin. Takailmettä luovat erottuvasti muotoillut takavalot.

Pitkä akseliväli (2,8 metriä) antaa tilaa matkustamoon. Lyhyen koeistumisen perusteella Arteonin takaistuimilla matkustaa mielikseen, matkustusmukavuus ei jää ainakaan jalkatiloista kiinni. Keskikotelo on tosin kookas.

Volkswagen Arteon

Sisätilat ovat toki viimeistellyt, mutta eivät yllä ylellisiksi. Tältä osin omat odotukset eivät ihan täyty. Saksassa koeajettujen Arteonien istuinten hellivä nahka ja koristetikkaukset tuovat toki fiilisvastinetta huippumallien vaatimalle paksuhkolle eurotukolle!

Ruuti maksaa

Ja tyylivaunun saa halutessaan myös kattavasti varusteltuna ja ruudikkaana R-line versiona, jolloin konepellin alla potkii 240 hevosvoimaa (diesel) tai 280 hevosvoimaa (bensiini).

Menohaluista saa tosin maksaa suolaisesti eli pitkälti yli 60 000 euroa.

Arteonin tehokkaimpien TSI- ja TDI-moottoreiden yhteydessä on aina vakiona seitsenlovinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto ja neliveto.

Volkswagen Arteon

Kolme bensiinimoottoria

Arteonin ennakkomyynti on jo käynnistynyt Suomessa ja hinnatkin ovat osittain selvillä. Arteon on edullisimpia malleja lukuun ottamatta varustettu DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Neliveto on tarjolla sekä bensiini- että dieselautoihin.

Bensiinipuolella tarjolle tulee kolme eri tehoista voimanlähdettä, jotka tuottavat 150, 190 tai 280 hevosvoimaa. Bensiiniversioiden hinnastossa on toistaiseksi vain koeajettu kaksilitrainen (280 hv) ja nelivetoinen R-Line-malli, jolla on hintaa 63 103 euroa.

Muiden bensiinimallien hinnat selviävät syksyllä tai loppuvuodesta.

Volkswagen Arteon

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme dieseliä

Dieselmoottorien tehot ovat 150, 190 ja 240 hevosvoimaa. Diesel-katraan huipulla on kaksilitrainen (240 hv) R-Line-versio, jolla on hintaa 62 372 euroa.

Edullisin dieseliä nielevä vaihtoehto on käsivaihteinen kaksilitrainen (150 hv), jonka hinta selviää syksyllä. Tämä malli automaattivaihteisena on jo hinnastossa ja sen saa omakseen 44 997 eurolla.

Volkswagen Arteon

Olisipa alla kahdeksikko!

Plussaa on, valmistaja tuo tukun uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä Arteoniin ennen muita mallejaan, niistä tarkemmin kotimaan koeajon yhteydessä hieman tuonnempana.

Saksassa koeajetut nelisylinteriset diesel- ja bensiinimoottorit tekivät väkevän vaikutuksen. Voimanlähteiden yhteispeli automaattivaihteiston kanssa osoittautui sekin ongelmattomaksi.

Volkswagen Arteon

Moottorit sopivat voimiensa ja hienovaraisen käytöksensä puolesta erinomaisesti uuden Arteonin kiidättäjiksi. Ja auto todella liikahtaa, sillä kookas vaunu kiihtyy nollasta sataan 5,6 sekunnissa.

Uutukaiselle tekisi kuitenkin kunniaa, jos konepellin alla lymyäisi ajoista entisistä muistuttava muhkeasaundinen kahdeksansylinterinen...

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat