21.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Söpö maasturinpentu – Suzuki Jimny 1.5 GL Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munakka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Legendaaristen ikoniksi muodostuneiden automallien uusiminen on valmistajille melkoinen haaste, Suzuki Jimny on esimerkki onnistuneesta sukupolven vaihdoksesta. Hyvää: maastokyvyt, keveys, kompaktit mitat, alennusvaihteisto, simppeliys, turvavarustelu. Huonoa: istuma-asento, tavaratila, pompotus maantiellä. Suzuki Jimny kuuluu pitkäikäisiin ja harvoin uudistuviin automalleihin. Sen historia alkaa 1970 esitellystä LJ10-mallista, jota Suomeen ei tuotu. Sen sijaan vuonna 1981 esitelty SJ410- ja Samurai-mallinimillä myyty toinen sukupolvi muodostui jo kulttiautoksi maastokykyjensä ja kestävyytensä ansiosta myös Suomessa.Kolmas sukupolvi näki päivänvalon 1997 Tokion automessuilla ja sen myynti on jatkunut vakaana mallin ikääntymisestä huolimatta. Päästömääräyksien ja turvallisuusvarusteiden kysyntä pakotti tehtaan kuitenkin uusimaan Jimnyn perusteellisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaastokyvyt tallellaPikku-Suzukin ystävillä ei kuitenkaan ole syytä huoleen, sympaattisen ja konstailemattoman ulkonäön lisäksi erillisrunko, jäykät akselit, kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto on säilytetty. Tasauspyörästön lukkoja ei sentään ole, niiden hommat hoidetaan elektronisesti jarruilla.Jimnyn kykyjä ei kuitenkaan saa aliarvioida, pienet ulkomitat ja koriylitykset yhdessä keveyden ja helposti arvioitavien kulmien kanssa saattavat isommat, arvostetummat ja kalliimmat tosimaasturit noloihin tilanteisiin nykyaikaisista katumaastureista puhumattakaan.Ensiesittelyssä ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta piipahtaa maastossa, hoidettakoon se perusteellisemmassa koeajossa myöhemmin. Tällä kertaa oli tyytyminen Suzukin vaatimattomampaan puoleen, hyvällä pinnalla se ei ole vahvimmillaan.Kaupungissa pieni kankeus ei haittaa, sitä paikkaa hyvä näkyvyys ja helppo kulmien arviointi. Lähestyvä talvi aurausvalleineen kääntää vaa’an kieltä lisää Jimnyn suuntaan. Vasta maantiellä Jimny joutuu altavastaajaksi, mutta yllättää silti siedettävällä ajettavuudella ja mukavuudella. Kallistelua ei ole liiaksi asti, mutta jousituksen pompotus on pitkän päälle rasittavaa.Isompi moottoriJimnyn moottori on uusittu uusien päästömääräyksien täyttämiseksi. Nelisylinterisen bensiinimoottorin iskutilavuus on nostettu 1,5 litraan, teholukeman kasvu 102:een ja vääntömomentin kasvu 130 Nm:iin tuntuu lisäpotkuna vanhaan malliin verrattuna.Huudattamistarpeen vähentyessä myös melutaso pysyy siedettävänä, vetoperän ääni ylittää moottoriäänen. Bensaa kuluu miehekkäästi, yli kahdeksan litraa satasella jo viisivaihteisella käsivaihteistolla, nelivaihteinen automaatti yltänee kymppiin.Jimny on markkinoiden edullisin maastoauto, vaikka hinta nousikin uudistumisen yhteydessä 24 990 euroon, automaatti on kolme tonnia kalliimpi. Hinnasto olikin siinä kokonaisuudessaan, sillä maahantuoja on ottanut valikoimaan vain yhden varustetason GL:n. Ilahduttavasti modernit elektroniset turvajärjestelmät, kuten hätäjarrutus, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus ja kuskin vireystilan valvonta kuuluvat siihen vakiona. Harmillisesti Jimny sai silti kolaritesteistä vain kolme tähteä. Kuvissa oleva GLS ei siis tule Suomeen, meillä kosketusnäytön tilalla on perinteinen radio.Kompaktit mitatJimnyn pieni koko juontaa juurensa japanilaiseen Kei-miniautoluokkaan, jossa auton maksimimitat on määritelty. Uusinkin malli täyttää koriltaan nämä, mutta meille tulevat autot ovat isompia tuhdimpien puskureiden, lokasuojan levikkeiden ja takaluukkuun ripustetun varapyörän ansiosta. Vaikka kantikas kori on tehokkaasti hyödynnetty, tilat ovat kokoluokan mukaiset. Kaksiovinen kori on aina nelipaikkainen. Edessä ajoasento jää kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä ja tuhdimpia istuimia, takana mahtuu yllättäen aikuinenkin istumaan, mutta ei viihdy pitkää matkaa ohuella muotoilemattomalla istuimella. Tavaratilan ovi aukeaa hankalasti sivulle ja vieläpä kadun puolelta. Aukko on iso, mutta tila olematon. Penkit kaadettuna pohja on tasainen ja helpostiputsattavaa pinnoitetta.Jos ensivaikutelma Jimnystä on ahdas ja askeettinen ajettava maantiellä, miksi ihmeessä sitä ei kuitenkaan olisi halunnut luovuttaa pois? Sympaattisuus ja persoonallisuus korvaavat pienet puutteet. Tulisipa Jimny pian kunnon koeajoon.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.suzuki.fi/uusi-suzuki-jimny-tulossaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä