21.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Söpö maasturinpentu – Suzuki Jimny 1.5 GL Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munakka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Legendaaristen ikoniksi muodostuneiden automallien uusiminen on valmistajille melkoinen haaste, Suzuki Jimny on esimerkki onnistuneesta sukupolven vaihdoksesta. Hyvää: maastokyvyt, keveys, kompaktit mitat, alennusvaihteisto, simppeliys, turvavarustelu. Huonoa: istuma-asento, tavaratila, pompotus maantiellä. Suzuki Jimny kuuluu pitkäikäisiin ja harvoin uudistuviin automalleihin. Sen historia alkaa 1970 esitellystä LJ10-mallista, jota Suomeen ei tuotu. Sen sijaan vuonna 1981 esitelty SJ410- ja Samurai-mallinimillä myyty toinen sukupolvi muodostui jo kulttiautoksi maastokykyjensä ja kestävyytensä ansiosta myös Suomessa.Kolmas sukupolvi näki päivänvalon 1997 Tokion automessuilla ja sen myynti on jatkunut vakaana mallin ikääntymisestä huolimatta. Päästömääräyksien ja turvallisuusvarusteiden kysyntä pakotti tehtaan kuitenkin uusimaan Jimnyn perusteellisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaastokyvyt tallellaPikku-Suzukin ystävillä ei kuitenkaan ole syytä huoleen, sympaattisen ja konstailemattoman ulkonäön lisäksi erillisrunko, jäykät akselit, kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto on säilytetty. Tasauspyörästön lukkoja ei sentään ole, niiden hommat hoidetaan elektronisesti jarruilla.Jimnyn kykyjä ei kuitenkaan saa aliarvioida, pienet ulkomitat ja koriylitykset yhdessä keveyden ja helposti arvioitavien kulmien kanssa saattavat isommat, arvostetummat ja kalliimmat tosimaasturit noloihin tilanteisiin nykyaikaisista katumaastureista puhumattakaan.Ensiesittelyssä ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta piipahtaa maastossa, hoidettakoon se perusteellisemmassa koeajossa myöhemmin. Tällä kertaa oli tyytyminen Suzukin vaatimattomampaan puoleen, hyvällä pinnalla se ei ole vahvimmillaan.Kaupungissa pieni kankeus ei haittaa, sitä paikkaa hyvä näkyvyys ja helppo kulmien arviointi. Lähestyvä talvi aurausvalleineen kääntää vaa’an kieltä lisää Jimnyn suuntaan. Vasta maantiellä Jimny joutuu altavastaajaksi, mutta yllättää silti siedettävällä ajettavuudella ja mukavuudella. Kallistelua ei ole liiaksi asti, mutta jousituksen pompotus on pitkän päälle rasittavaa.Isompi moottoriJimnyn moottori on uusittu uusien päästömääräyksien täyttämiseksi. Nelisylinterisen bensiinimoottorin iskutilavuus on nostettu 1,5 litraan, teholukeman kasvu 102:een ja vääntömomentin kasvu 130 Nm:iin tuntuu lisäpotkuna vanhaan malliin verrattuna.Huudattamistarpeen vähentyessä myös melutaso pysyy siedettävänä, vetoperän ääni ylittää moottoriäänen. Bensaa kuluu miehekkäästi, yli kahdeksan litraa satasella jo viisivaihteisella käsivaihteistolla, nelivaihteinen automaatti yltänee kymppiin.Jimny on markkinoiden edullisin maastoauto, vaikka hinta nousikin uudistumisen yhteydessä 24 990 euroon, automaatti on kolme tonnia kalliimpi. Hinnasto olikin siinä kokonaisuudessaan, sillä maahantuoja on ottanut valikoimaan vain yhden varustetason GL:n. Ilahduttavasti modernit elektroniset turvajärjestelmät, kuten hätäjarrutus, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus ja kuskin vireystilan valvonta kuuluvat siihen vakiona. Harmillisesti Jimny sai silti kolaritesteistä vain kolme tähteä. Kuvissa oleva GLS ei siis tule Suomeen, meillä kosketusnäytön tilalla on perinteinen radio.Kompaktit mitatJimnyn pieni koko juontaa juurensa japanilaiseen Kei-miniautoluokkaan, jossa auton maksimimitat on määritelty. Uusinkin malli täyttää koriltaan nämä, mutta meille tulevat autot ovat isompia tuhdimpien puskureiden, lokasuojan levikkeiden ja takaluukkuun ripustetun varapyörän ansiosta. Vaikka kantikas kori on tehokkaasti hyödynnetty, tilat ovat kokoluokan mukaiset. Kaksiovinen kori on aina nelipaikkainen. Edessä ajoasento jää kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä ja tuhdimpia istuimia, takana mahtuu yllättäen aikuinenkin istumaan, mutta ei viihdy pitkää matkaa ohuella muotoilemattomalla istuimella. Tavaratilan ovi aukeaa hankalasti sivulle ja vieläpä kadun puolelta. Aukko on iso, mutta tila olematon. Penkit kaadettuna pohja on tasainen ja helpostiputsattavaa pinnoitetta.Jos ensivaikutelma Jimnystä on ahdas ja askeettinen ajettava maantiellä, miksi ihmeessä sitä ei kuitenkaan olisi halunnut luovuttaa pois? Sympaattisuus ja persoonallisuus korvaavat pienet puutteet. Tulisipa Jimny pian kunnon koeajoon.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.suzuki.fi/uusi-suzuki-jimny-tulossaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle