21.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Söpö maasturinpentu – Suzuki Jimny 1.5 GL Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munakka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Legendaaristen ikoniksi muodostuneiden automallien uusiminen on valmistajille melkoinen haaste, Suzuki Jimny on esimerkki onnistuneesta sukupolven vaihdoksesta. Hyvää: maastokyvyt, keveys, kompaktit mitat, alennusvaihteisto, simppeliys, turvavarustelu. Huonoa: istuma-asento, tavaratila, pompotus maantiellä. Suzuki Jimny kuuluu pitkäikäisiin ja harvoin uudistuviin automalleihin. Sen historia alkaa 1970 esitellystä LJ10-mallista, jota Suomeen ei tuotu. Sen sijaan vuonna 1981 esitelty SJ410- ja Samurai-mallinimillä myyty toinen sukupolvi muodostui jo kulttiautoksi maastokykyjensä ja kestävyytensä ansiosta myös Suomessa.Kolmas sukupolvi näki päivänvalon 1997 Tokion automessuilla ja sen myynti on jatkunut vakaana mallin ikääntymisestä huolimatta. Päästömääräyksien ja turvallisuusvarusteiden kysyntä pakotti tehtaan kuitenkin uusimaan Jimnyn perusteellisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaastokyvyt tallellaPikku-Suzukin ystävillä ei kuitenkaan ole syytä huoleen, sympaattisen ja konstailemattoman ulkonäön lisäksi erillisrunko, jäykät akselit, kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto on säilytetty. Tasauspyörästön lukkoja ei sentään ole, niiden hommat hoidetaan elektronisesti jarruilla.Jimnyn kykyjä ei kuitenkaan saa aliarvioida, pienet ulkomitat ja koriylitykset yhdessä keveyden ja helposti arvioitavien kulmien kanssa saattavat isommat, arvostetummat ja kalliimmat tosimaasturit noloihin tilanteisiin nykyaikaisista katumaastureista puhumattakaan.Ensiesittelyssä ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta piipahtaa maastossa, hoidettakoon se perusteellisemmassa koeajossa myöhemmin. Tällä kertaa oli tyytyminen Suzukin vaatimattomampaan puoleen, hyvällä pinnalla se ei ole vahvimmillaan.Kaupungissa pieni kankeus ei haittaa, sitä paikkaa hyvä näkyvyys ja helppo kulmien arviointi. Lähestyvä talvi aurausvalleineen kääntää vaa’an kieltä lisää Jimnyn suuntaan. Vasta maantiellä Jimny joutuu altavastaajaksi, mutta yllättää silti siedettävällä ajettavuudella ja mukavuudella. Kallistelua ei ole liiaksi asti, mutta jousituksen pompotus on pitkän päälle rasittavaa.Isompi moottoriJimnyn moottori on uusittu uusien päästömääräyksien täyttämiseksi. Nelisylinterisen bensiinimoottorin iskutilavuus on nostettu 1,5 litraan, teholukeman kasvu 102:een ja vääntömomentin kasvu 130 Nm:iin tuntuu lisäpotkuna vanhaan malliin verrattuna.Huudattamistarpeen vähentyessä myös melutaso pysyy siedettävänä, vetoperän ääni ylittää moottoriäänen. Bensaa kuluu miehekkäästi, yli kahdeksan litraa satasella jo viisivaihteisella käsivaihteistolla, nelivaihteinen automaatti yltänee kymppiin.Jimny on markkinoiden edullisin maastoauto, vaikka hinta nousikin uudistumisen yhteydessä 24 990 euroon, automaatti on kolme tonnia kalliimpi. Hinnasto olikin siinä kokonaisuudessaan, sillä maahantuoja on ottanut valikoimaan vain yhden varustetason GL:n. Ilahduttavasti modernit elektroniset turvajärjestelmät, kuten hätäjarrutus, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus ja kuskin vireystilan valvonta kuuluvat siihen vakiona. Harmillisesti Jimny sai silti kolaritesteistä vain kolme tähteä. Kuvissa oleva GLS ei siis tule Suomeen, meillä kosketusnäytön tilalla on perinteinen radio.Kompaktit mitatJimnyn pieni koko juontaa juurensa japanilaiseen Kei-miniautoluokkaan, jossa auton maksimimitat on määritelty. Uusinkin malli täyttää koriltaan nämä, mutta meille tulevat autot ovat isompia tuhdimpien puskureiden, lokasuojan levikkeiden ja takaluukkuun ripustetun varapyörän ansiosta. Vaikka kantikas kori on tehokkaasti hyödynnetty, tilat ovat kokoluokan mukaiset. Kaksiovinen kori on aina nelipaikkainen. Edessä ajoasento jää kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä ja tuhdimpia istuimia, takana mahtuu yllättäen aikuinenkin istumaan, mutta ei viihdy pitkää matkaa ohuella muotoilemattomalla istuimella. Tavaratilan ovi aukeaa hankalasti sivulle ja vieläpä kadun puolelta. Aukko on iso, mutta tila olematon. Penkit kaadettuna pohja on tasainen ja helpostiputsattavaa pinnoitetta.Jos ensivaikutelma Jimnystä on ahdas ja askeettinen ajettava maantiellä, miksi ihmeessä sitä ei kuitenkaan olisi halunnut luovuttaa pois? Sympaattisuus ja persoonallisuus korvaavat pienet puutteet. Tulisipa Jimny pian kunnon koeajoon.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.suzuki.fi/uusi-suzuki-jimny-tulossaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina 24.8.2024 Ajoneuvot Moottorin rengastesti: uusi tieliikennelaki sallii ajon kesärenkaalla, mutta miten se pitää talvirenkaisiin verrattuna? 22.8.2024 Uutinen Suosikkiauto on uudistumassa – tätä kaikkea siihen on luvassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta