3.6.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Suzuki DL 1050 XT V-Strom – tasaisuuden mestari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzukin tapa suunnitella seikkailupyörä on hyvin perinteinen, mutta valitettavasti tämä takuuvarma tyyli on monelta valmistajalta unohtunut. Mikä tieto uudessa moottoripyörämallissa kiinnostaa sinua eniten? Teho? Paino? Varusteiden määrä? Kannattaa muistaa, että ylenpalttinen yltäkylläisyys tehon tai varusteiden suhteen ei välttämättä tarkoita, että pyörä olisi kokonaisuutena hyvä. Suzukilla tiedetään tämä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteet velvoittavatSuzukin 1 000-kuutioisella V-Stromilla on lähes 20 vuoden perinteet, sillä ensimmäinen malli esiteltiin jo vuonna 2002. Malli on pysynyt uskollisena tyylilleen ja viis veisannut ohikiitävistä muotivirtauksista. Tälle kaudelle uudistunut V-Strom kantaa mallinimeä DL 1050 V-Strom, ja koeajossa meillä oli sen pinnavanteinen ja selvästi runsaammin varusteltu XT-versio.Ilmoitettu 107 hevosvoiman huipputeho ei pysäytä purukumia kuulijan suussa, mutta huipputeho ei ole tämän tyylisuunnan pyörissä se tärkein ominaisuus. Vai kuinka moni seikkailupyöräilijä pystyy hyödyntämään esimerkiksi 160 hevosvoiman huippuhehoa, jos se saavutetaan jopa 10 000 kierroksen yläpuolella? Suzukin vahvuus sen sijaan on moottorin tasainen vahvuus läpi koko kierroslukualueen. Kaupunkinopeuksia voi yhtä hyvin ajella niin kakkos-, kolmos-, nelos- kuin viitosvaihteellakin. Vaihteiden vaihtotarve on vähäinen ja silloinkin se on pelkkää juhlaa täsmällisen ja kevyen vaihdevivun sekä kevyttoimisen kytkimen ansiosta.Selkeys tarkoittaa turvallisuuttaOhjaustangosta ei löydy monitoimirullia eikä loputonta näppäinmerta puhumattakaan isoista valikoista joissa surfata. Sen sijaan ohjaustankoon on koottu kompaktisti sormien ulottuville pieni määrä painikkeita, joilla voi yksinkertaisesti hallita mm. ajomoodeja, ABS:n ja luistoneston asetuksia, ajotietokonetta sekä vakionopeussäädintä. Helposti ja yksinkertaisesti, mikä samalla tarkoittaa myös turvallisuutta. Ja sitä, että ominaisuuksien hyödyntämiseksi ei tarvitse kantaa ohjekirjaa mukana, vaan kaikki toimii loogisesti ja parilla kolmella napinpainalluksella.Ainoa kohta, jossa yksinkertaisuus on vähentänyt käytännöllisyyttä, on tuulilasin korkeussäätö. Säätövipu on sijoitettu tuulilasin etu- ja alapuolelle, todennäköisesti siksi ettei sitä turvallisuussyitä säädettäisi vauhdissa. Nyt yksitoista-asentoisen säädön parhaan asennon löytäminen on työlästä ja jää siksi monelta tekemättä. Se on pieni miinus huomioiden, että 1050 V-Strom kilpailee hinnaltaan lähinnä 800-900 -kuutioisten kilpailijoiden kanssa samassa luokassa. Muut tonniset ja suuremmat seikkailupyörät ovat selvästi kalliimpia. Suzuki DL 1050 XT V-Strom Moottori: 1 037-kuutioinen V2-moottori Teho: 79 kW (107 hv) / 8 500 r/min Vääntö: 100 Nm / 6 000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 247 kg Akseliväli: 1 555 mm Istuinkorkeus: 850 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Hinta: 18 490 € Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta