4.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Street Scrambler – Aitoa ajotunnelmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Scramblerilla on takanaan pitkät perinteet. Nykyaikainen tekniikka ja perinteinen ajotunnelma yhdistyvät onnistuneesti uusimmassa malliversiossa. Ensimmäisestä liikkeellelähdöstä alkaen uusi Street Scrambler tuntuu helpolta ajettavalta. Persoonallinen käyntiääni johtuu kaksisylinterisen rivimoottorin 270 asteen sytytysvälistä. Kytkin on kevytkäyttöinen ja vaihteiston toiminta kevyttä ja herkkää. Vain 55 hevosvoiman huipputehoon nähden ajaminen mutkaisella asfalttitiellä on yllättävän hauskaa.Koeajolla pidetään yllä reipasta vauhtia, nopeus mutkapätkällä pyörii 120-150 kilometrin välimaastossa. Viisivaihteisesta vaihteistosta käytössä on tällöin vain kaksi suurinta vaihdetta. Välillä risteyksistä lähtiessä kolmosvaihde unohtuu päälle pitkäksi aikaa, sillä moottori on lähes värinätön ja vain kierroslukumittari kertoo että ollaan lähellä punarajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikille alustoilleMetzeler Tourance -renkaiden pito vaikuttaa luotettavalta jyrkemmissäkin kaarteissa. Ei mikään itsestäänselvyys tässä pyöräluokassa, sillä renkaiden on oltava kompromissiratkaisu ja sovittava yhtä hyvin kestopäällysteelle kuin soralleAjoviima tuntuu kovissa nopeuksissa selvästi mutta hyvänä puolena on se, että minkäänlaisia pyörteitä ei kypärään kohdistu. Street Scrambler on suunniteltu monipuoliseen käyttöön, ei pelkästään nopeille asfalttiteille. Siksi käännös huonokuntoisemmalle kapealle asfalttitielle on tervetullut.Päällysteen pinnalla on monin paikoin reilusti irtosoraa, mutta Metzelerin renkaat selviävät hyvin näistäkin olosuhteista. Jousitus selvittää kuopat ja röykyt yllättävän hyvin siihen nähden, että joustomatkat ovat vain samanpituiset kuin tavallisissa katupyörissä.Yhden etujarrulevyn ja perinteisen kaksimäntäisen jarrusatulan tuottama jarruteho on keskiluokkaa, mutta juuri tämän pyörän tyyliin sopiva. Jarrukahvaa painaessa ei tarvitse pelätä jarrun haukkaavuutta, vaan jarrutehoa on helppo säädellä sormilla puristusvoimaa muuttamalla.Keskity vain ajamiseen ja maisemiinPysty ajoasento saa ajamisen tuntumaan leppoisalta. ”Cruisailuvauhdilla” olisi mukava istua pyörän selässä ja ajaa vaikka koko tankillisen tarjoama matka kerrallaan. Hallintalaitteet ovat yksinkertaisen selkeät, ja scrambler-tyylin mukaisesti varusteiden määrä on minimalistinen. Voi keskittyä ajamiseen ja maisemien ihailuun, eikä tarvitse opetella nykypyörien monipuolisia valikkojärjestelmiä tai ihmetellä monitoiminäyttöjen tarjoamaa runsasta informaatiota.Lopulta kestopäällyste loppuu ja siirrytään soralle. Vaikkei Street Scramblerissa olekaan nappularenkaita eikä nykyaikaisten adventurepyörien 200 millin joustovaroja, niin sorallakin sillä on mukava päästellä kunhan pitää järjen mukana ajonopeuden valinnassa. Soratien päässä on kääntymispaikka, johon pysähdytään hetkeksi. Mutta ei suinkaan takaisin kääntymistä varten, vaan siinä jaetaan ohjeita miten jatketaan etenemistä edessä olevalle polulle.Istuva ajoasento tuntuu polulla ajaessa luontaiselta ainakin 180-senttiselle kuljettajalle. Hyvin keskialueella vääntävä moottori mahdollistaa kaasulla ohjaamisen. Muutaman kilometrin kuluttua pysähdytään ja käännytään takaisin samalle reitille. Alle 800 millin istuinkorkeuden edut tulevat tällöin esiin. U-käännös pienessä tilassa ja epätasaisella alustalla on moninverroin helpompaa tehdä kuin adventurepyörillä, joiden istuinkorkeus yleisesti on 50-100 milliä korkeampi.Suomeen sopivaPaluumatka ajetaan kutakuinkin samaa reittiä: polkua, soratietä, kehnoa asfalttia, hyväkuntoista mutkatietä ja lopussa vielä pätkä moottoritietä. Eli kaikkea sitä mitä suomalainen tiestökin tarjoaa.Ajatukset siirtyvät väkisinkin siihen, miten mukavaa Street Scramblerilla olisi lähteä kesällä kiertämään Suomea. Kerrankin niin, ettei tarvitsisi kartasta erikseen valita pelkkiä päällystettyjä teitä tai vain sorateitä. Street Scrambler kun nielee kaikki tielaadut mitä eteen tulee. Jos ajonautinto ja ajamisen helppous ovat tärkeämpiä kuin ”tuhat nappia” ohjaustangossa ja suuri huipputeho, niin silloin Triumph Street Scrambler on oiva valinta yleispyöräksi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti, Matteo CavadiniMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Triumph Street Scrambler Hinta: 14 900 euroa Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 900 kuutiosenttimetriä Teho: 55 hv (40,5 kW) / 5900 r/min Vääntö: 80 Nm / 3230 r/min Kuivapaino: 206 kiloa Istuinkorkeus: 792 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Moottoripyörät Harley-Davidson päivitti lähes koko mallistonsa – Road Glide sai lisäksi uuden keulan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely CF Moto 675 SR-R kurkottelee ratalegendan suuntaan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Erikois-Honda erikoishinnalla: MP25-messuilta Africa Twinin erikoisversio alle 20 000 eurolla 2.2.2025 Moottoripyörät Liveseuranta: viimeiseen messupäivään – tule seuraamaan mitä MP 25 -moottoripyörämessuilla tapahtuu 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Moottoripyöränäyttely IPR Moton Yamaha XSR 900 on kaunis kuin karkki – MP25-messujen hienoin prätkä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa